HAGIOGRAPHY
A PASTORAL EXERCISE FOR DIALOGUE WITH CHARISMA AND SPIRITUALITY
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p491-512Keywords:
Spirituality; Hagiography; School MinistryAbstract
Catholic schools in Brazil over the past centuries have collaborated and collaborate in the education of countless generations. The Law of Guidelines and Base of National Education (law 9394/96) in its article 19, defines that these schools are called denominational schools and are characterized by their own ideologies. In this way, such basic education institutions follow the state legislation and that of their sponsors. Specifically, some Catholic schools, upon assuming the National Common Curricular Base (2018), began to guide Religious Education according to the non-confessional model established by the BNCC. However, they should expose the explicitly religious proposal, which they did for Pastoral Escolar to demonstrate the Spirituality and Charisma of the Congregations that guide these schools. From this scenario, the Schools of the Scalabrinian Sisters (REDE ESI) and of the Salesian Fathers and Sisters (REDE SALESINA BRASIL DE ESCOLAS), organized a project based on the biography, charisma and spirituality of their founders, a proposal of work with the students. This article is the result of the systematization of these proposals organized from 2016, with the aim of demonstrating the work carried out from documents produced by these groups.
Downloads
References
BÍBLIA SAGRADA. Edição Pastoral. Tradução de Storniolo, Ivo. Blancin, Euclides Martins. São Paulo, Paulinas, 1986.
DITLEF, D.; CALAES, R. Coleção Identidade – Educação
DITLEF, D.; CALAES, R. Coleção Identidade – Educação Infantil – 04 anos. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
DITLEF, D.; CALAES, R. Coleção Identidade – Vol. 01. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 02. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 02. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 03. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 03. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 04. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 04. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 05. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 05. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
JUNQUEIRA, S.; BRANDENBURG, L.; KLEIN, R. Compêndio do Ensino Religioso. São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes, 2017.
JUNQUEIRA, S.; LEAL, A.; RIAL, G. (Orgs.) Compêndio de Pastoral Escolar para a Educação Básica na Escola Católica. Brasília: Edições CNBB; Petrópolis: Vozes, 2021.
KLUCK, C. Coleção Identidade – Educação Infantil – 04 anos. Curitiba: Mimeo, 2019.
KLUCK, C. Coleção Identidade – Educação Infantil – 05 anos. Curitiba: Mimeo, 2019.
KLUCK, C. Coleção Identidade – Vol. 01. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.
KLUCK, C. Coleção Identidade – Vol. 02. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.
POSSATTO, A.; RICARDO, C.; FERREIRA, C.; SCHEIDE, I. Coleção Identità: Livro do professor. Brasília: Rede Salesiana, 2023.
REDE EDUCAÇÂO INTEGRADA SCALABRINIANA. Diretrizes da Pastoral Escolar Scalabriniana. Curitiba: Positivo, 2018.
RODRIGUES, E. Coleção Identidade – Vol. 03. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.
RODRIGUES, E. Coleção Identidade – Vol. 04. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.
RODRIGUES, E. Coleção Identidade – Vol. 05. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.
SOUZA, P. Guia da família Scalabriniana. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.
VVAA. Coleção Identità – Vol. 01. Brasília: Rede Salesiana, 2023.
VVAA. Coleção Identità – Vol. 02. Brasília: Rede Salesiana, 2023.
VVAA. Coleção Identità – Vol. 03. Brasília: Rede Salesiana, 2023.
VVAA. Coleção Identità – Vol. 04. Brasília: Rede Salesiana, 2023.
VVAA. Coleção Identità – Vol. 05. Brasília: Rede Salesiana, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sergio Rogério Azevedo Junqueira, Terezinha Sueli de Jesus Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).