HAGIOGRAPHY

A PASTORAL EXERCISE FOR DIALOGUE WITH CHARISMA AND SPIRITUALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p491-512

Keywords:

Spirituality; Hagiography; School Ministry

Abstract

Catholic schools in Brazil over the past centuries have collaborated and collaborate in the education of countless generations. The Law of Guidelines and Base of National Education (law 9394/96) in its article 19, defines that these schools are called denominational schools and are characterized by their own ideologies. In this way, such basic education institutions follow the state legislation and that of their sponsors. Specifically, some Catholic schools, upon assuming the National Common Curricular Base (2018), began to guide Religious Education according to the non-confessional model established by the BNCC. However, they should expose the explicitly religious proposal, which they did for Pastoral Escolar to demonstrate the Spirituality and Charisma of the Congregations that guide these schools. From this scenario, the Schools of the Scalabrinian Sisters (REDE ESI) and of the Salesian Fathers and Sisters (REDE SALESINA BRASIL DE ESCOLAS), organized a project based on the biography, charisma and spirituality of their founders, a proposal of work with the students. This article is the result of the systematization of these proposals organized from 2016, with the aim of demonstrating the work carried out from documents produced by these groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sergio Rogério Azevedo Junqueira, Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião (IPFER)

    Livre Docente e Pós-Doutor de Ciência da Religião pela PUCSP; Pós-Doutor em Geografia pela UFPR; Pós-Doutor em Ciência da Religião na UEPA; Doutor e Mestre em Ciência da Educação pela Universitá Pontificia Salesiana de Roma; Especialista em Metodologia do Ensino Religioso pea PUCSP; Especialista em Metodologia do Ensino Superior pelo CEPEMG; Licenciado em Pedagogia pela UNIUBE; Bacharel em Ciências Religiosas pelo CEPEMG.

  • Terezinha Sueli de Jesus Rocha, Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião

    Mestrado em Teologia (PUCPR); Especialização em Administração de Empresas (FAE/CDE); Especialização em Metodologia do Ensino Superior (FAE/CDE); Licenciada em Pedagogia (PUCPR).

References

BÍBLIA SAGRADA. Edição Pastoral. Tradução de Storniolo, Ivo. Blancin, Euclides Martins. São Paulo, Paulinas, 1986.

DITLEF, D.; CALAES, R. Coleção Identidade – Educação

DITLEF, D.; CALAES, R. Coleção Identidade – Educação Infantil – 04 anos. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

DITLEF, D.; CALAES, R. Coleção Identidade – Vol. 01. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 02. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 02. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 03. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 03. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 04. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 04. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 05. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

FIRMINO, K.; EUGÊNIA, V. Coleção Identidade – Vol. 05. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

JUNQUEIRA, S.; BRANDENBURG, L.; KLEIN, R. Compêndio do Ensino Religioso. São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes, 2017.

JUNQUEIRA, S.; LEAL, A.; RIAL, G. (Orgs.) Compêndio de Pastoral Escolar para a Educação Básica na Escola Católica. Brasília: Edições CNBB; Petrópolis: Vozes, 2021.

KLUCK, C. Coleção Identidade – Educação Infantil – 04 anos. Curitiba: Mimeo, 2019.

KLUCK, C. Coleção Identidade – Educação Infantil – 05 anos. Curitiba: Mimeo, 2019.

KLUCK, C. Coleção Identidade – Vol. 01. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.

KLUCK, C. Coleção Identidade – Vol. 02. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.

POSSATTO, A.; RICARDO, C.; FERREIRA, C.; SCHEIDE, I. Coleção Identità: Livro do professor. Brasília: Rede Salesiana, 2023.

REDE EDUCAÇÂO INTEGRADA SCALABRINIANA. Diretrizes da Pastoral Escolar Scalabriniana. Curitiba: Positivo, 2018.

RODRIGUES, E. Coleção Identidade – Vol. 03. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.

RODRIGUES, E. Coleção Identidade – Vol. 04. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.

RODRIGUES, E. Coleção Identidade – Vol. 05. Livro do Professor. Curitiba: mimeo, 2019.

SOUZA, P. Guia da família Scalabriniana. Belo Horizonte: Dandelionn, 2016.

VVAA. Coleção Identità – Vol. 01. Brasília: Rede Salesiana, 2023.

VVAA. Coleção Identità – Vol. 02. Brasília: Rede Salesiana, 2023.

VVAA. Coleção Identità – Vol. 03. Brasília: Rede Salesiana, 2023.

VVAA. Coleção Identità – Vol. 04. Brasília: Rede Salesiana, 2023.

VVAA. Coleção Identità – Vol. 05. Brasília: Rede Salesiana, 2023.

Published

2023-12-29

Issue

Section

DOSSIÊ/DOSSIER (artigos/Articles)

How to Cite

JUNQUEIRA, Sergio Rogério Azevedo; ROCHA, Terezinha Sueli de Jesus. HAGIOGRAPHY: A PASTORAL EXERCISE FOR DIALOGUE WITH CHARISMA AND SPIRITUALITY. PARALELLUS Revista de Estudos de Religião - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 14, n. 35, p. 491–512, 2023. DOI: 10.25247/paralellus.2023.v14n35.p491-512. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2430.. Acesso em: 11 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 56

You may also start an advanced similarity search for this article.