Some notes on the relationship between Adorno and the Southern Epistemology

Autores/as

  • Gustavo Ruiz da Silva University of Warwick | Monash University
  • Daniel Lopes Prado Matheus Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n2.p225-248

Palabras clave:

Southern Epistemology, Adorno, Colonialism, Culture Industry, Modernity

Resumen

This paper aims to develop an understanding of how the culture industry still operates in the postcolonial era. To this end, the first part of this paper will look at Adorno and Horkheimer’s reading of modernity, touching on how instrumental reasoning can lend itself to barbarism, along with an exposition of Adorno’s analysis of the culture industry. The second part will present decolonial theory, its critique of European modernity and, particularly, its focus on neo-imperialism. This theory will then be put alongside critical theory, analyzing their differences concerning racial issues and how their critique of capitalism may represent a meeting point between the two theories. Finally, the conclusion will consider all previous elements to explain the connection between the Culture industry and its current strategy in former colonial areas.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Gustavo Ruiz da Silva, University of Warwick | Monash University

    Doutorando em Filosofia pela Monash-Warwick Alliance Joint PhD (Reino Unido - Australia) e Graduate Visiting Scholar no Department of Classics da Johns Hopkins University (EUA). Mestre (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo) e bacharel em Filosofia (Universidade de São Paulo). Graduado em Ciências Sociais (PUC-SP). Em 2023, na Charles University in Prague (República Tcheca), fiz um estágio de pesquisa no projeto "Black Holes in Art Literature"; fiz parte também da Escuela de Verano do Centro Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos da Universität Bonn (Alemanha). Em 2022, fui Visiting Research Student na University of Warwick (UK). Em 2021, durante minha segunda Iniciação Científica, fui membro do projeto Representações de árabes e africanos em fontes europeias, árabes e africanas (USP). 

  • Daniel Lopes Prado Matheus, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Mestrando (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP, sob orientação da professora Sônia Campaner Miguel Ferrari) e graduado em Direito (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP, sob orientação do Professor Antonio Carlos da Ponte). Tenho experiência na área de Direito, com ênfase nos seguintes temas: Filosofia e Teoria Geral do Direito; Filosofia Constitucional; Constitucionalismo e História Constitucional; Antropologia Jurídica; Hermenêutica Jurídica; Sistema de Justiça e Estado de Exceção; Direito Comparado; Direitos Humanos; Direito Ambiental; Direito Constitucional. 

Referencias

ADORNO, T. Progresso. Tradução: G. Cohn. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, v. 27, p. 217–236, 1992.

ADORNO, T. Minima moralia. New York: Verso, 2005.

ADORNO, T. Why still philosophy? Critical models: interventions and Catchwords. Columbia: University Press, Sep 14, 2005b.

ADORNO, T. History and freedom: lectures 1964-1965. Trans. R. Tiedemann. New York: Polity Press, 2006.

ADORNO, T. Dialética negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

ADORNO, T.; Horkheimer, M. Dialectic of enlightenment: philosophical fragments.1. ed. Trans. Gunzelin Schmid Noerr. Redwood City: Stanford University Press, 2002.

AGUIAR, J. Por um marxismo decolonial: contribuições para a reflexão sociológica contemporânea. Revista Observatorio Latinoamericano y Caribeño, n. 2, 2018.

ALLEN, A. The end of progress: decolonizing the normative foundations of critical theory. Columbia University Press, 2015.

ASPRELLA, E.; SCHULZ, J. Colonialidad del saber, epistemologías del sur y pensamiento decolonial: crisis y oportunidades en la configuración de un nuevo orden mundial. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, n. 57, p. 177-196, 2020.

BAUM, B. Decolonizing critical theory. Constellations, v. 22, n. 3, p. 420–434, 2015. https://doi.org/10.1111/1467-8675.12169

BELLESTRIN, L. Imperialismo como Imperialidade: o elo perdido do giro decolonial. In: 38º Encontro Anual da ANPOCS, Caxambu, 2014. Disponível em: www.anpocs.com/index.php/papers-38-encontro/gt-1/gt26-1/9346-imperialismo-como-imperialidade-o-elo-perdido-do-giro-decolonial/Mle.

BERNARDINO-COSTA, J.; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 15-24, 2016.

BIDASECA, K.; MENESES, M. P. Introdução: as Epistemologias Do Sul Como Expressão De Lutas Epistemológicas E Ontológicas. In: BIDASECA, K.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologías del Sur. Buenos Aires: CLACSO, 2018.

BUCK-MORSS, S. Thinking past terror: Islamism and critical theory on the left. Verso, 2016.

DEMIROVIĆ, Alex. What Does It Mean to Speak of the Actuality of Critical Theory?. ACME: An International E-Journal for Critical Geographies, v. 12, n. 2, p. 366-379, 2013.

FANON, F. The wretched of the earth. Trans. R. Philcox. New York: Grove Press, 2005.

FRASER, N. Expropriation and exploitation in racialized capitalism: a reply to michael dawson. Critical Historical Studies, v. 3, n. 1, p. 163–178, 2016. https://doi.org/10.1086/685814

GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115–147, 2008.

HABERMAS, Jürgen. “Bemerkungen zu Beginn einer Vorlesung”. In: HABERMAS, Jürgen. Die Neue Unübersichtlichkeit. Frankfurt am Main, 1983.

HORKHEIMER, M. Critical theory: selected essays. Continuum, 1995.

INGRAM, James. Teoria crítica e pós-colonialismo. Tradução: Mariana Fidelis e Simone Fernandes. Dissonância: Revista de Teoria Crítica, Campinas, v. 4, p. 399–435, 2020.

JARMIN, G. Dialética negativa e o pensamento decolonial. Revista Sures, n. 10, p. 1-14, 2017.

KANE, Cheikh Hamidou. L’aventure ambiguë. Paris: Julliard, 1971.

MCARTHUR, Jan. Critical theory in a decolonial age. Educational philosophy and theory, 2021.

MIGNOLO, Walter D. Coloniality of power and de-colonial thinking. Cultural Studies, v. 21, n. 2–3, p. 155–167, 2007a.

MIGNOLO, Walter D. Habitar la frontera: sentir y pensar la descolonialidad (Antología 1999–2014). Barcelona: CIDOB, 2015.

MIGNOLO, Walter D.; WALSH, Catherine E. Ondecoloniality: concepts, analytics, praxis. Duke University Press, 2018.

NARAYAN, Y. On Biocoloniality and ‘Respectability’ in Contemporary London. Cultural Studies, v. 29, n. 2, p. 185–204, 2015.

PORTELLA, Elizabeth. Adorno’s “Natural History” and Anti-Colonial Critique: Critical Theory and Afro-Caribbean Marxism. Dissonância: Revista de Teoria Crítica, v. 4, Campinas, 2020, p. 162–202.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad-racionalidad. In: BONILLA, H. (org.). Los conquistados: 1492 y la población indígena de las Américas. Bogotá: Tercer Mundo, 1992. p. 437–449.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. Dispositio, Quito, v. 24, n. 51, p. 137-148, 1999.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

RODNEY, W. How. Europe snderdeveloped Africa. New York: Verso, 1981.

SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SANTOS, B. de Sousa. Epistemologies of the South. Justice against Epistemicide. Abingdon: Routledge, 2014.

SANTOS, B. de Sousa. O fim do império cognitivo: a Afirmação das Epistemologias do sul. São Paulo: Autêntica, 2019.

SEGATO, Rita Laura. Raça é signo. Brasília: Série Antropologia 372, 2005.

SPIVAK, G. C. Subaltern studies: deconstructing historiography. In: GUHA, R.; SPIVAK, G. C. (Ed.). Selected Studies. New York: Oxford University Press, p. 3-32.

WALLERSTEIN, Immanuel. World-systems analysis. London: Durham, 2004.

WEBER, Max. The protestant ethic and the spirit of capitalism. Trans. Talcott Parsons. London, 1930.

WEHELIYE, A. G. Habeas viscus: racializing assemblages, biopolitics, and black feminist theories of the human. Duke University Press, 2014.

WHYMAN, T. Understanding Adorno on ‘Natural-History’. International Journal of Philosophical Studies, v. 24, n. 4, p. 452–472, 2016.

WIREDU, K. Conceptual decolonization as an imperative in contemporary African philosophy: some personal reflections. Rue Descartes, n. 36, p. 53-64, 2002.

WOOD, E. O império do capital. Tradução: P. Castanheira. São Paulo: Boitempo, 2014.

Publicado

2024-05-15

Número

Sección

Artigos Temática Livre

Cómo citar

SILVA, Gustavo Ruiz da; MATHEUS, Daniel Lopes Prado. Some notes on the relationship between Adorno and the Southern Epistemology. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 24, n. 2, p. 225–248, 2024. DOI: 10.25247/P1982-999X.2024.v24n2.p225-248. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2433.. Acesso em: 24 jun. 2024.

Artículos similares

1-10 de 21

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.