The conception of philosophical activity in Herbert Marcuse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2022.v22n1.p96-116

Keywords:

Philosophy, Marcuse, Democratic socialism, Frankfurt School

Abstract

With this article we seek to identify the essential traits of philosophical activity according to the conception of Herbert Marcuse, distributed in the analysis of the concepts of philosophy, philosopher, revolutionary subject, as well as the meaning of democratic socialism, the highest point of liberation of human beings, that can be achieved through the action of social movements. We followed the critical-dialectical method to carry out this work, as it provides us with adequate means of understanding and articulating the totality, particularity and singularity of contemporary society and its tendencies historically constructed by the logic of capital. We defined the following points as objectives: to investigate the concept of philosophical activity in Marcuse's conception and also to describe the concepts of philosophy, philosopher and revolutionary subject, articulating these aspects with his ideals of human liberation, formatted in democratic socialism, for whose realization uses different social movements. Overall, the article seeks to answer/solve the following problem: How will philosophical activity contribute to the construction of a free and democratic society? In order to find a plausible answer/solution to the problem raised, it is necessary to go through several works by the philosopher Marcuse and also works and articles by some of his experts and scholars with a complement of works by other authors engaged with a reading of the world. sufficiently capable of transforming it so that human beings can live, in fact, humanized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anderson de Alencar Menezes, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

    Licenciado em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco, Bacharel em Teologia pelo Centro Unisal - Campus Pio XI (São Paulo), Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto/Portugal. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Alagoas. Atua como Professor e Pesquisador do Mestrado e Doutorado em Educação do PPGE/CEDU/UFAL. Líder do Grupo de Pesquisa TECER (Teoria Crítica, Emancipação e Reconhecimento). 

  • José Bezerra da Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

    Licenciado em Filosofia pela Faculdade São Tomás de Aquino (FACESTA), Bacharel em Direito pelo Centro Universitário - CESMAC, Especialista em Educação Ambiental (Instituto Lagoa Viva/UFAL, Mestre em Educação e doutorando em educação (PPGE/CEDU/UFAL), membro do Grupo de Pesquisa TECER (Teoria Crítica, Emancipação e Reconhecimento), liderado pelo professor Dr. Anderson de Alencar Menezes e presidente do Instituto Vozes Quilombolas (IVQ). ).

References

BOÉCIO, Anício Mânlio Torquato Severino. A Consolação da Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2016.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.

DURIGUETTO, Maria Lúcia e MONTAÑO, Carlos. Estado, Classe e Movimento Social. São Paulo: Cortez, 2011.

DUSSEL, Enrique. 20 teses de política. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

FRANCA, Pe. Leonel. Noções de História da Filosofia. Rio de Janeiro: AGIR, 1973.

HABERMAS, Jurgen. Técnica e ciência como ideologia. Coimbra, Portugal: edições 70, 1968.

HEIDEGGER, Martin. Que é isto, a filosofia? São Paulo: Abril Cultural, 1973.

KELLNER, Douglas. O Marcuse desconhecido: novas descobertas nos arquivos. In: MARCUSE, Herbert. Tecnologia, Guerra e Fascismo. São Paulo: UNESP, 1999.

LARA, Tiago Adão. A filosofia nas suas origens gregas. - Vol.1. Petrópolis, RJ: Vozes, 1989.

LESSA, Sérgio. Cadê os operários? São Paulo: Instituto Lukács, 2014.

MACNAMARA, Robert. Discurso ante la Junta de Gobernadores. Washington, 25-29, septiembre, 1972. In: PEREIRA, João Márcio Mendes. O Banco Mundial como ator político, intelectual e financeiro – 1944-2008. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

MARCUSE, Herbet. Teoria e Política. Dissonância - Revista de teoria crítica. Dossiê de Herbert Marcuse. Parte 2 – volume 2, nº 1.2, São Paulo: UNICAMP, junho de 2018. Disponível em: < www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/teoriacritica>. Acesso em: 12 jan. 2022.

MARCUSE, Herbert. Ideias sobre uma Teoria Crítica da Sociedade. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1981.

MARCUSE, Herbert. Marxismo Soviético: uma análise crítica. Rio de Janeiro: SAGA, 1969a.

MARCUSE, Herbert. A Grande recusa hoje. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

MARCUSE, Herbert. A Ideologia da Sociedade Industrial - o homem unidimensional. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1973a.

MARCUSE, Herbert. Contra-revolução e revolta. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1973b.

MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização - uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1968.

MARCUSE, Herbert. O fracasso da Nova Esquerda? In: Dissonância: revista de teoria crítica. Universidade Estadual de Campinas, SP, (UNICAMP - Parte 2, vol.2, nº 1.2, 2018. Disponível em: < www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/teoriacritica>. Acesso em 12 jan. 2022.

MARCUSE, Herbert. Un Ensayo sobre la Liberación. México: Cuadernos de Joaquim Mortiz, 1969b.

MARX, Karl. A Ideologia Alemã. São Paulo: Martin Claret, 2005.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Martin Claret, 2006.

MÉSZÁROS, István. Para além do Leviatã: crítica do Estado. São Paulo: Boitempo, 2021.

ORTEGA Y GASSET, José. Em torno a Galileu: esquemas das crises. Petrópolis, RJ: Vozes, 1989.

PAULO NETTO. Karl Marx: uma biografia. São Paulo: Boitempo, 2020.

PLATÃO. Fédon - diálogo sobre a alma e a morte de Sócrates. São Paulo: Martin Claret, 2004.

PLATÃO. A República. São Paulo; Martin Claret, 2002.

RABELO, Josefa Jackeline; SEGUNDO, Maria das Dores Mendes. O Banco Mundial e a intervenção avaliativa na política educacional dos países pobres. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/38907, Fortaleza, 2011>. Acesso em: 10 jan.2022.

WIGGERSHAUS, Rolf. A Escola de Frankfurt. Rio de Janeiro: DIFEL, 2006.

Published

2022-04-29

How to Cite

MENEZES, Anderson de Alencar; SILVA, José Bezerra da. The conception of philosophical activity in Herbert Marcuse. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 22, n. 1, p. 96–116, 2022. DOI: 10.25247/P1982-999X.2022.v22n1.p96-116. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2069.. Acesso em: 30 jun. 2024.

Similar Articles

31-40 of 371

You may also start an advanced similarity search for this article.