Critical Theory and Reification

Social Amnesia and Forgetting the Other

Authors

  • Dalmo Cavalcante de Moura Universidade Federal de Alagoas (UFAL) http://orcid.org/0000-0002-6917-0687
  • Anderson de Alencar Menezes Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e do Centro de Educação (CEDU)

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2021.v21n2.p115-136

Keywords:

Reification, Critical Theory, Recognition

Abstract

Reification begins to be problematized in Critical Theory in the 1930s. Currently, Axel Honneth has been problematizing it through the Theory of Recognition. Thus, the relationship is now based on the criteria of the possibility of promoting the rights of various social groups and their identity formation. On the other hand, Paulo Freire also deals with Reification, as the impossibility of the oppressed to pronounce the world. Therefore, our text is delimited by a bibliographical research and seeks to seek similarities between the authors, which suggests the potential for dialogue between Honneth and Freire about Reification. the article is the result of a bibliographical research from the development of the doctorate. In this discussion, we can state that the Reification in Honneth and Freire has an approximate relationship and that it is necessary to deepen the topic under discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dalmo Cavalcante de Moura, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
    Formado Em Filosofia pela Universidade Federal de Alagoas. Especialização em Ensino de Filosofia e Sociologia. Mestrado em Educação Brasileira pelo Centro de Educação (CEDU/UFAL). Professor do Curso em Licenciatura em Filosofia da Facesta (Faculdade São Tomás de Aquino).
  • Anderson de Alencar Menezes, Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e do Centro de Educação (CEDU)

    Formado em Licenciatura em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco, Bacharel em Teologia pelo Centro Unisal, Campus Pio XI (São Paulo), Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto/Portugal. Atualmente é professor da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) do Centro de Educação (CEDU). Coordenador do Grupo de pesquisa Teoria Crítica: Emancipação e Reconhecimento (TECER) e Coordenador do Grupo de Pesquisa Filosofia e Educação e Ensino de Filosofia (UFAL).

References

BECKA, M. (2017). Reconocimiento como base de la interculturalidade – hacia uma práctica libertadora. In. G. Sauerwald y R. Salas Astrain [Eds]. La Cuestión del reconocimiento em América Latina: perpsectivas y

problemas de la teoria político-social de Axel Honneth,

Zürich:LIT.

BRESSIANI, N. (2010). Economia, cultura e

normatividade. O debate de Nancy Fraser e Axel Honneth sobre redistribuição e reconhecimento.

Dissertação de mestrado defendida no Departamento de Filosofia da USP, sob orientação do prof. Dr. Ricardo Ribeiro Terra. São Paulo.

DERANTY, J. (2009). Beyond Communication: A Critical Study of Axel Honneth’s Social Philosophy. Leiden, Boston Brill.

DEWEY, J. (2014). Democracia y Educacion. Madrid: Ediciones Morata, SL, 2014.

DEWEY, J. (1980). Os pensadores: Experiência e

natureza; Lógica- a teoria da investigação; A arte como experiência; a vida e educação; a teoria da vida moral. Abril Cultural, São Paulo.

FRASER, N; HONNETH; A. (2003). Umverteilung oder

Anerkennung? Frankfurt: Suhrkamp.

FREIRE, P. (2000). Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora: UNESP, 2000.

FREIRE, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

HEIDEGGER, M. (2015). Ser e tempo. São Paulo: Vozes. HONNETH, A. (1997). La lucha por el Reconecimiento: por uma gramática moral de los conflitos sociales.

Barcelona: Espanâ: Novagráfik. 1997.

HONNETH, A. (2009). Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Editora 34. HONNETH, A. (2018). Reificação: um estudo de teoria do reconhecimento. São Paulo: Editora Unesp.

LIMA, Suely Francisco das Chagas Galvão de; LLAVADOR, J.

B. (2020). Perspectiva da pedagogia do oprimido à pedagogia do reconhecimento: Um diálogo entre o

pensamento de Paulo Freire e Axel Honneth. Creativity and Educational Innovation Review, n. 4, 2020, ISSN 2603-6061. DOI 10.7203/CREATIVITY.4.19181. Acesso: 10/05/2021.

LUKÁCS, G. (2019). História e consciência de classe. WMF Martins Fontes, São Paulo, 2019.

MENEZES, A. de A; AMORIM, R. M de; MATIAS, W. (2018). A

Obra “Pedagogia do Oprimido” de Paulo Freire: Alguns itinerários para (re) pensar o ensino de filosofia da educação. In: LOPES, Jorge, AMORIM, Roseane Maria de. PAULO FREIRE: Culturas, ética e subjetividade no ensino e aprender. João Pessoa: Editora do CCTA.

TOMASI, R. (2014). A teoria do reconhecimento de

Honneth e as contribuições para os processos educativos. X ANPED SUL, Florianópolis.

Published

2021-12-23

How to Cite

DE MOURA, Dalmo Cavalcante; MENEZES, Anderson de Alencar. Critical Theory and Reification: Social Amnesia and Forgetting the Other. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 21, n. 2, p. 115–136, 2021. DOI: 10.25247/P1982-999X.2021.v21n2.p115-136. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/1982.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Similar Articles

21-30 of 147

You may also start an advanced similarity search for this article.