HUMAN RIGHTS EDUCATION, SPACE FOR ENCOUNTER AND A GROUND FOR EMANCIPATION
CONTRIBUTIONS TO THE PROMOTION AND IMPLEMENTATION OF SECULARISM IN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2025.v16n39.p545-570Keywords:
Laicidade, Estado, Educação. Direitos HumanosAbstract
The National Curriculum Guidelines for Human Rights Education (DCNEDH, 2012) mandate that educational systems study this theme, addressing the curriculum from disciplinary, transversal, or mixed perspectives. Therefore, pedagogical practice should encompass the principles of interdisciplinarity and contextualization through multiple methodologies. Human Rights Education (HRE) is understood as a complex of educational practices aimed at forming individuals capable of fighting for new rights and other forms of social inclusion. This work aims to identify actions, projects, content, and methodologies embedded in pedagogical practice that present possibilities for implementing the DCNEDH in secondary education in schools of the Pernambuco State Network, in their interfaces with the affirmation, promotion, and realization of secular education. To this end, we seek to explain to what extent school experiences contribute to the affirmation and realization of a culture of human rights and to the promotion of a secular school. To this end, documents are analyzed and semi-structured interviews are conducted to identify core meanings in different discursive formations, with the aim of understanding how these discourses enhance pedagogical practice from the perspective of affirming and implementing the secular state.
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ENTREVISTADO 2. Educação em Direitos humanos, espaço de encontro e terreno de emancipação: Contribuições à promoção e efetivação da laicidade na educação. Evanilson Alves de Sá. Recife. 06 de junho de 2025.
ENTREVISTADO 3. Educação em Direitos humanos, espaço de encontro e terreno de emancipação: Contribuições à promoção e efetivação da laicidade na educação. Evanilson Alves de Sá. Recife. 06 de junho de 2025.
ENTREVISTADO 4. Educação em Direitos humanos, espaço de encontro e terreno de emancipação: Contribuições à promoção e efetivação da laicidade na educação. Evanilson Alves de Sá. Recife. 06 de junho de 2025.
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