HUMAN RIGHTS EDUCATION, SPACE FOR ENCOUNTER AND A GROUND FOR EMANCIPATION

CONTRIBUTIONS TO THE PROMOTION AND IMPLEMENTATION OF SECULARISM IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2025.v16n39.p545-570

Keywords:

Laicidade, Estado, Educação. Direitos Humanos

Abstract

The National Curriculum Guidelines for Human Rights Education (DCNEDH, 2012) mandate that educational systems study this theme, addressing the curriculum from disciplinary, transversal, or mixed perspectives. Therefore, pedagogical practice should encompass the principles of interdisciplinarity and contextualization through multiple methodologies. Human Rights Education (HRE) is understood as a complex of educational practices aimed at forming individuals capable of fighting for new rights and other forms of social inclusion. This work aims to identify actions, projects, content, and methodologies embedded in pedagogical practice that present possibilities for implementing the DCNEDH in secondary education in schools of the Pernambuco State Network, in their interfaces with the affirmation, promotion, and realization of secular education. To this end, we seek to explain to what extent school experiences contribute to the affirmation and realization of a culture of human rights and to the promotion of a secular school. To this end, documents are analyzed and semi-structured interviews are conducted to identify core meanings in different discursive formations, with the aim of understanding how these discourses enhance pedagogical practice from the perspective of affirming and implementing the secular state.

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Author Biographies

  • Evanilson Alves de Sá, Universidade de Pernambuco, UPE, Recife / Brasil

    Doutor em Ciências da Religião pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP. Bolsista CNPq/CAPES. Estágio pós doutoral em História na Universidade de Pernambuco - UPE (2025). Mestre em Educação e Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Advogado: OAB/PE n 18.411. E-mail: evanilsonadv@gmail.com.

  • Carlos André Silva de Moura, Universidade de Pernambuco, UPE, Recife / Brasil

    Doutor em História na UNICAMP. Estágio pós doutoral em História na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com estágio como Investigador Visitante Sênior no Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS/UL). Professor Associado / Livre-docente do Curso de História da Universidade de Pernambuco (Campus Mata Norte). Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq. E-mail: carlos.andre@upe.br.

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ENTREVISTADO 1. Educação em Direitos humanos, espaço de encontro e terreno de emancipação: Contribuições à promoção e efetivação da laicidade na educação. Evanilson Alves de Sá. Recife. 06 de junho de 2025.

ENTREVISTADO 2. Educação em Direitos humanos, espaço de encontro e terreno de emancipação: Contribuições à promoção e efetivação da laicidade na educação. Evanilson Alves de Sá. Recife. 06 de junho de 2025.

ENTREVISTADO 3. Educação em Direitos humanos, espaço de encontro e terreno de emancipação: Contribuições à promoção e efetivação da laicidade na educação. Evanilson Alves de Sá. Recife. 06 de junho de 2025.

ENTREVISTADO 4. Educação em Direitos humanos, espaço de encontro e terreno de emancipação: Contribuições à promoção e efetivação da laicidade na educação. Evanilson Alves de Sá. Recife. 06 de junho de 2025.

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Published

2025-12-23

How to Cite

ALVES DE SÁ, Evanilson; SILVA DE MOURA, Carlos André. HUMAN RIGHTS EDUCATION, SPACE FOR ENCOUNTER AND A GROUND FOR EMANCIPATION: CONTRIBUTIONS TO THE PROMOTION AND IMPLEMENTATION OF SECULARISM IN EDUCATION. PARALELLUS Journal of Religion Studies - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 16, n. 39, p. 545–570, 2025. DOI: 10.25247/paralellus.2025.v16n39.p545-570. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/3496.. Acesso em: 28 dec. 2025.

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