RELIGIOUS TEACHING IN INDIGENOUS SCHOOLS IN PERNAMBUCO
FROM EXPERIENCES TO ACHIEVEMENTS
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p457-473Keywords:
Education, Indigenous peoples, Religious education, InterculturalityAbstract
The study aims to understand the struggles and resistances embedded in indigenous territories in Pernambuco, inserted in their religious traditions, contrary to the colonial heritage and the experiences and achievements of a pedagogical nature in indigenous schools, involved in the promotion of specific, differentiated and intercultural education, in their interfaces with Religious Education. Currently, in Pernambuco, the indigenous peoples of Atikum, Entre Serras Pankararu, Fulni-ô, Kambiwá, Kapinawá, Pankarará, Pankararu, Parankarau Opará, Pankaiwka, Pipipã de Kambixuru, Pipipã Terra and Água, Tuxí, Tuxá, Truká, Xukuru de Cimbres and Xukuru do Ororubá. The approach presented was directed to the study of the curricular component of Religious Education in indigenous schools, in the light of the Official Curriculum, articulated with the Thematic Axes of Indigenous School Education of Pernambuco, considering the differentiated and specific teaching, which underlie the thematic axes and base the construction of methodologies based on the perspective of interculturality. Finally, the relevance of indigenous religious tradition and spirituality within the school space will be analyzed, appreciated as emic categories, in contexts of identity strengthening, articulated with the societal projects of each people.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.
BRASIL. Constituição Federal Brasileira. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Resolução CEB/CNE nº03/1999. Brasília: SEF/MEC, 1999.
CANDAU, Vera Maria. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Rev. Espaço do Currículo, João Pessoa, v.13, n. Especial, p. 678-686, dez., 2020.
GUARANY, Vilmar. Legislação em Educação Escolar Indígena. In: GRUPIONI, Luís Donisete Benz; SECCHI, Darci; GUARANY, Vilmar Martins Moura (Org.). Legislação Escolar Indígena. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação, 2002.
LETT, James. Emic-etic distinctions. In: LEVINSON, David; EMBER, Melvin (Eds.). Encyclopedia of cultural anthropology. New York: Henry Holt and Company, 1996.
MELIÁ, Bartolomeu. Ação pedagógica e alteridade: por uma pedagogia da diferença. Caderno de Educação básica (série de institucional), Brasília, v.2, 1993.
PIMENTA, S. G.; SERVERO. J.L.R.L. Pedagogia: teoria, formação, profissão. São Paulo: Cortez, 2021.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para Além Do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, 79 ❙❙, nov. 2007
SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. São Paulo: Malheiros Editores, 2005.
SECCHI, Darci. Apontamentos acerca da regularização das escolas indígenas. In: GRUPIONI, Luís Donisete Benz; SECCHI, Darci; GUARANY, Vilmar Martins Moura (Org.). Legislação Escolar Indígena. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação, 2002.
OREY, Daniel Clark; ROSA, Milton. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 38, n. 04, p. 865-879, out./dez. 2012.
PERNAMBUCO. Currículo de Pernambuco para Ensino Fundamental. Recife: Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco, 2019.
SPINASSÉ, Karen Pupp. Os conceitos Língua Materna, Segunda Língua e Língua Estrangeira e os falantes de línguas alóctones minoritárias no Sul do Brasil. Revista Contingentia, 2006, Vol. 1, nov. de 2006.
WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des) de el in-surgir, re-existir y re-vivir. UMSA – Revista (entre palavras), Fortaleza, v.2 de mar. de 2023.
WILBER, Ken. A visão integral: Uma introdução à revolucionária abordagem integral da vida, de Deus, do universo e de tudo mais. São Paulo: Cultrix, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wellcherline Miranda Lima, Evanilson Alves de Sá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).