RELIGIOUS TEACHING IN INDIGENOUS SCHOOLS IN PERNAMBUCO

FROM EXPERIENCES TO ACHIEVEMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p457-473

Keywords:

Education, Indigenous peoples, Religious education, Interculturality

Abstract

The study aims to understand the struggles and resistances embedded in indigenous territories in Pernambuco, inserted in their religious traditions, contrary to the colonial heritage and the experiences and achievements of a pedagogical nature in indigenous schools, involved in the promotion of specific, differentiated and intercultural education, in their interfaces with Religious Education. Currently, in Pernambuco, the indigenous peoples of Atikum, Entre Serras Pankararu, Fulni-ô, Kambiwá, Kapinawá, Pankarará, Pankararu, Parankarau Opará, Pankaiwka, Pipipã de Kambixuru, Pipipã Terra and Água, Tuxí, Tuxá, Truká, Xukuru de Cimbres and Xukuru do Ororubá. The approach presented was directed to the study of the curricular component of Religious Education in indigenous schools, in the light of the Official Curriculum, articulated with the Thematic Axes of Indigenous School Education of Pernambuco, considering the differentiated and specific teaching, which underlie the thematic axes and base the construction of methodologies based on the perspective of interculturality. Finally, the relevance of indigenous religious tradition and spirituality within the school space will be analyzed, appreciated as emic categories, in contexts of identity strengthening, articulated with the societal projects of each people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Wellcherline Miranda Lima, Secretaria de Educação de Pernambuco (SEE)

    Doutora e Mestra em Ciências da Religião pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Especialista em Ensino de História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), especialista em História e Cultura dos Povos Indígenas pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atualmente é chefe de unidade pela Superintendência de Política Educacional Indígena, na Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco.

  • Evanilson Alves de Sá, Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)

    Doutorando em Ciências da Religião na Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP. Mestre em Educação e Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Bacharel em Direito - UNIAESO - Centro Universitário AESO-Barros Melo; Advogado.

References

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.

BRASIL. Constituição Federal Brasileira. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Resolução CEB/CNE nº03/1999. Brasília: SEF/MEC, 1999.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Rev. Espaço do Currículo, João Pessoa, v.13, n. Especial, p. 678-686, dez., 2020.

GUARANY, Vilmar. Legislação em Educação Escolar Indígena. In: GRUPIONI, Luís Donisete Benz; SECCHI, Darci; GUARANY, Vilmar Martins Moura (Org.). Legislação Escolar Indígena. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação, 2002.

LETT, James. Emic-etic distinctions. In: LEVINSON, David; EMBER, Melvin (Eds.). Encyclopedia of cultural anthropology. New York: Henry Holt and Company, 1996.

MELIÁ, Bartolomeu. Ação pedagógica e alteridade: por uma pedagogia da diferença. Caderno de Educação básica (série de institucional), Brasília, v.2, 1993.

PIMENTA, S. G.; SERVERO. J.L.R.L. Pedagogia: teoria, formação, profissão. São Paulo: Cortez, 2021.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para Além Do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, 79 ❙❙, nov. 2007

SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. São Paulo: Malheiros Editores, 2005.

SECCHI, Darci. Apontamentos acerca da regularização das escolas indígenas. In: GRUPIONI, Luís Donisete Benz; SECCHI, Darci; GUARANY, Vilmar Martins Moura (Org.). Legislação Escolar Indígena. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação, 2002.

OREY, Daniel Clark; ROSA, Milton. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 38, n. 04, p. 865-879, out./dez. 2012.

PERNAMBUCO. Currículo de Pernambuco para Ensino Fundamental. Recife: Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco, 2019.

SPINASSÉ, Karen Pupp. Os conceitos Língua Materna, Segunda Língua e Língua Estrangeira e os falantes de línguas alóctones minoritárias no Sul do Brasil. Revista Contingentia, 2006, Vol. 1, nov. de 2006.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des) de el in-surgir, re-existir y re-vivir. UMSA – Revista (entre palavras), Fortaleza, v.2 de mar. de 2023.

WILBER, Ken. A visão integral: Uma introdução à revolucionária abordagem integral da vida, de Deus, do universo e de tudo mais. São Paulo: Cultrix, 2008.

Published

2023-12-29

Issue

Section

DOSSIÊ/DOSSIER (artigos/Articles)

How to Cite

LIMA, Wellcherline Miranda; SÁ, Evanilson Alves de. RELIGIOUS TEACHING IN INDIGENOUS SCHOOLS IN PERNAMBUCO: FROM EXPERIENCES TO ACHIEVEMENTS. PARALELLUS Journal of Religion Studies - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 14, n. 35, p. 457–473, 2023. DOI: 10.25247/paralellus.2023.v14n35.p457-473. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2435.. Acesso em: 22 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 235

You may also start an advanced similarity search for this article.