Education as an instrument of substantial freedom
a social analysis from higher education in Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.25247/2764-8907.2023.v2n3.p41-61Keywords:
Social development; public policy; citizenship; fundamental rights; social context.Abstract
Education is a social right related to dignity, freedom and citizenship, being a constitutional commitment that must be carried out through effective public policies. In this sense, the general objective of the research is to address the importance of education for the full exercise of citizenship. The research problem is to investigate to what extent the fundamental right to education is affected by the current inability to effectively provide it to the community, in view of the processes and contexts in which higher education has passed in Brazil and Santa Catarina. As for the methodology, the inductive method and the research technique of bibliographic review were used. It is concluded that the difficulties of public policies in building quality education for all directly affect the principles of equality among citizens, reflecting on the non-compliance with the fundamentals by which the Federative Republic of Brazil is sustained as a Constitutional and Democratic State.
Downloads
References
BASTIANI, Sherlon Cristina De; TREVISOL, Joviles Vitório; PEGORARO, Ludimar. A educação superior em Santa Catarina: um século de história (1917-2017). EccoS Revista Científica, n. 47, p. 375-395. 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/715/71558957020/html/#:~:text=A%20primeira%20IES%20criada%20foi,marinha%20e%20um%20guarda%2Dlivros . Acesso em 01 dez. 2022.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ConstituicaoCompilado.htm> Acesso em: 15 fev. 2023.
BRASIL. INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anisio Teixeira. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019 [recurso eletrônico]. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf>. Acesso em: 05 set. 2021.
BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 20 jun. 2023.
CAMPOS, Maria Malta; HADDAD, Sérgio. O direito humano à educação escolar pública de qualidade. In: HADDAD, Sérgio, GRACIANO, Mariângela (Orgs). A educação entre os direitos humanos. Campinas: Ação Educativa, 2006.
CAVALCANTE, Joseneide Franklin. Educação superior: conceitos, definições e classificações. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me000095.pdf>. Acesso em: 6 jun. 2021.
CUNHA, L. A. A universidade temporã. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1986.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à Educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n.116, julho de 2002.
FRANCO DIAS, Dhenize Maria. O direito público subjetivo e a tutela dos Direitos Fundamentais Sociais. Revista Jurídica da Presidência. Brasília v. 14 n. 102 fev./mai. 2012.
GOMES, Valter; MACHADO TAYLOR, Maria de Lourdes; SARAIVA, Ernani Viana. O ensino superior no Brasil: breve histórico e caracterização. Ciência & Trópico, Recife, v. 42, n. 1, p. 106-129, jan./jul., 2018.
MENDONÇA, A. W. P.C. A Universidade no Brasil. Revista Brasileira de Educação. mai/jun/jul/ago 2000. n. 14.
NEVES, Rodrigo. Meleu. Fundo de Financiamento Estudantil (FIES) como política pública: implementação e transformações para a educação brasileira. (1999-2020). Tese - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2020. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/214240>. Acesso em 20 out. 2021.
ONU. Organização das Nações Unidas. Disponível em: <https://brasil.un.org/pt-br>. Acesso em 19 jun. 2023.
PAULA, Alisson Slider do Nascimento de; LIMA, Kátia Regina Rodrigues; FERREIRA, Emanuel Lima. A educação superior no limiar do governo Lula da Silva (2003-2010): políticas públicas educacionais nos marcos da reforma universitária. Revista em Debate (UFSC), Florianópolis, v. 15, p. 69-82, 2016.
SAMPAIO, Helena. Evolução do Ensino Superior Brasileiro: 1808–1990. Documento de Trabalho NUPES, 8/91. Núcleo de Pesquisa sobre Ensino Superior da Universidade de São Paulo, 1991. Disponível em: <https://sites.usp.br/nupps/wp-content/uploads/sites/762/2020/12/dt9108.pdf>. Acesso em09 jul. 2023.
SAMPAIO, Helena. Ensino superior no Brasil. O setor privado. Hucitec: São Paulo, 1999.
SEN, Amartya. A Ideia de Justiça. Tradução de Denise Bottmann e Ricardo Doninelli Mendes. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
SEN, Amartya. Desenvolvimento como Liberdade. Tradução de Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
SEN, Amartya. Desigualdade reexaminada. Tradução de Ricardo Doninelli Mendes. 2.ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.
TEIXEIRA, Anísio. O ensino superior no Brasil – análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1969.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Matheus Bicca Menezes, Sheila Martignago Saleh, Michele Gonçalves Cardoso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem a Direito, Processo e Cidadania o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que reconheça e indique a autoria e a publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento depois da conclusão de todo processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).