Meaning and Language based on a poststructuralist approach to Discourse Theory
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n1.p05-17Keywords:
discourse theory, poststructuralism, Laclau, MouffeAbstract
This paper specifically develops a discussion on how, based on the Discourse Theory, initially developed by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, we can articulate the notions of meaning and language as instituting the real through discourse. For this, through two sections we develop an argument that considers reality as always being mediated by language and we also emphasize how the category of discourse is understood as a privileged space in which the processes of meaning of this same reality take place. This approach is part of a sometimes heteroclite theoretical framework, which approximates philosophical contributions considered, in general, as poststructuralists and postfoundationalists, provoking us to think that, in the impossibility of being a fundamental thought, philosophy becomes an intrinsically political thought.
Downloads
References
ALMEIDA, Leonardo Monteiro Crespo de. Discurso e ontologia política: uma análise de alguns pressupostos da teoria política de Ernesto Laclau. Ágora Filosófica, Recife, v. 22, n. 1, p. 152-175, jan./abr. 2022.
BURITY, Joanildo. Teoria do discurso e educação: reconstruindo o vínculo entre cultura e política. Revista Teias, v. 11, n. 22, p. 07-29, maio/ago. 2010.
BURITY, Joanildo. Discurso, descolonização do saber e diversidade étnica e religiosa na educação. Espaço do Currículo, v. 7, n. 2, p.119-218, maio/ago. 2014a.
BURITY, Joanildo A. Discurso, política e sujeito na teoria da hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto. (org.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014b. p. 59-74.
BUTLER, Judith. Fundamentos contingentes: o feminismo e a questão do pós-modernismo. Cadernos Pagu, n. 11, p. 11-42, 1998.
BUTLER, Judith. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Tradução: Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. Campinas: Papirus, 1991.
LACLAU, Ernesto. Discourse. In: GOODIN, Robert A.; PHILIP, Pettit. (org.). A companion to contemporary political philosophy. 2. ed. Oxford: Blackwell, 2007. p. 541-547.
LACLAU, Ernesto. Desconstrução, pragmatismo e hegemonia. In: MOUFFE, Chantal. (org). Desconstrução e pragmatismo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016. p. 77-106.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução: Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.
LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, Alice C. Política, conhecimento e a defesa de um vazio normativo. In: MENDONÇA, Daniel de.; RODRIGUES, Léo; LINHARES, Bianca. (org.). Ernesto Laclau e seu legado transdisciplinar. São Paulo: Intermeios, 2017.
MARTINEZ, Horácio L. Democracia radical plural e persuasão: o lugar da filosofia de Wittgenstein na teoria do discurso de essex. In: BRITO, Evandro O. de.; SPICA, Marciano A. (org.). Filosofia social e fundamentação da ação moral. 1. ed. Guarapuava: Apolodoro Virtual Edições, 2019. p. 19-38.
MELO, G. S. de.; OLIVEIRA, A. L. M. de. Quando o currículo se torna passarela para a diferença. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e75681, 2020.
OLIVEIRA, Manfredo A. de. A filosofia na crise da modernidade. São Paulo: Loyola. 1989.
PERDIGÃO, Paulo. Existência e liberdade: uma introdução à filosofia de Sartre. Porto Alegre: L&PM, 1995.
PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença: uma introdução. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
RICHARDSON, Laurel; PIERRE, Elizabeth A. St. La escritura: um método de investigación. In: DENZIN, Norman K; LINCOLN, Yvonna S. (org.). Manual de investigación cualitativa. v. 5. Barcelona-ESP: Editorial Gedisa, 2017. p. 128-163.
SARTRE, Jean-Paul. O ser e o nada: ensaio de ontologia fenomenológica. Tradução: Paulo Perdigão. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TEDESCHI, Sirley L.; PAVAN, Ruth. A produção do conhecimento em educação: o Pós-estruturalismo como potência epistemológica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 772-787, set./dez. 2017.
VATTIMO, Gianni. Adeus à verdade. Tradução: João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Tradução: Marcos G. Montagnolli. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 George Souza de Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.