Science, truth, objectivity and education
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n1.p18-35Keywords:
Scientific Statute, Filosophy of Science, Education SciencesAbstract
This article aims to bring to the light important elements for understanding the meaning of Science and its relationships with Human Sciences and Education in particular. We sought to establish it under dialectical support, with polysemic references, however, without incurring eclecticism. It is organized into two parts, one that deals more comprehensively with the concept of Science. It synthetically covers the history of the constitution of Sciences and their processes of differentiation from Philosophy, which resulted in relatively autonomous statutes. The concepts of Truth and Objectivity are analyzed to support the construction of the meaning exposed for Science(s). The specific issue of scientific status for Education and its implications makes up the second half of the article, seeking to bring elements that demonstrate the scientific constitution of the academic discipline.
Downloads
References
BERGER, P. LUCKMANN, T. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2004.
BOURDIEU, P. Uma introdução à sociologia reflexiva. In: Bourdieu, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BOURDIEU, P. Para uma sociologia da ciência. Lisboa: Edições 70, 2004.
BOURDIEU, P. Homo academicus. Florianópolis: Editora UFSC, 2013.
BUNGE, M. Caçando a realidade. São Paulo: Perspectiva, 2010.
COSTA, N. O conhecimento científico. São Paulo: Discurso Editorial, 1997.
DIAS DE CARVALHO, A. Epistemologia das ciências da educação. Porto: Afrontamento, 1996.
EINSTEIN, A. Como vejo o mundo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.
FRANCO, M. A. S. Pedagogia como ciência da educação. Campinas: Papirus, 2003.
GRENFELL, M. (org.) Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais: Petrópolis: Vozes: 2018.
HARTOG, F. Chronos: L’occident aux prises avec le temps. Paris: Gallimard, 2020.
LECOINTRE, P. Compreender el materialismo a través de su história. In: CHARBONNAT, P. Historia de las filosofías materialistas. Espanha: Biblioteca Buridán, 2007.
LEFEBVRE, H. Teoria do conhecimento – Capítulo I. Lógica formal/Lógica dialética. Rio De Janeiro: Civilização Brasileira, 1991. p. 49-89.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Unicamp, 1990.
MINARI, M. de L. Ativismo Quântico. Revista Brasileira de Ecoturismo (RBEcotur), [S. l.], v. 6, n. 1, 2013. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/6331. Acesso em: 21 set. 2022.
PRIGOGINE, I. Carta para as Futuras Gerações. In: Carvalho, E. de A.; Almeida M. da C. Ciência, razão e paixão / Ilya Prigogine. São Paulo: Livraria da Física, 2009.
SEVERO, J. L. R. de L.; PIMENTA, S. G. Formação em pedagogia na América Latina: apontamentos sobre Argentina, Brasil, Colômbia e México. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 9, n. 00, p. e023033, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8670012. Acesso em: 12 jan. 2024.
SILVA, M. A. A. da; FERREIRA, L. G. A Pedagogia como Ciência da Educação: Reflexões Epistemológicas e Contribuições na Formação Docente. Educere et Educare, [S. l.], v. 16, n. 38, p. 32–51, 2021.Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/25741. Acesso em: 4 out. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gislaine Marli da Rosa Kalinowski, Armindo Quillici Neto, Gilberto Augusto de Oliveira Brito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.