Science, truth, objectivity and education

Authors

  • Gislaine Marli da Rosa Kalinowski Universidade Federal de Uberlândia
  • Armindo Quillici Neto Universidade Federal de Uberlândia
  • Gilberto Augusto de Oliveira Brito Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0003-1401-9864

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n1.p18-35

Keywords:

Scientific Statute, Filosophy of Science, Education Sciences

Abstract

This article aims to bring to the light important elements for understanding the meaning of Science and its relationships with Human Sciences and Education in particular. We sought to establish it under dialectical support, with polysemic references, however, without incurring eclecticism. It is organized into two parts, one that deals more comprehensively with the concept of Science. It synthetically covers the history of the constitution of Sciences and their processes of differentiation from Philosophy, which resulted in relatively autonomous statutes. The concepts of Truth and Objectivity are analyzed to support the construction of the meaning exposed for Science(s). The specific issue of scientific status for Education and its implications makes up the second half of the article, seeking to bring elements that demonstrate the scientific constitution of the academic discipline.

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Author Biographies

  • Gislaine Marli da Rosa Kalinowski, Universidade Federal de Uberlândia

    Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Doutoranda do programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Código de Financiamento 001 "This study was financed in part by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Finance Code 001

  • Armindo Quillici Neto, Universidade Federal de Uberlândia

    Professor Associado no Instituto de Ciências Humanas do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestre em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC- Campinas) e doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). 

  • Gilberto Augusto de Oliveira Brito , Universidade Federal de Uberlândia

    Professor associado do Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestre em Química pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e doutor em Ciências, área de concentração Físico- Química, pela mesma instituição. 

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Published

2024-01-15

How to Cite

KALINOWSKI, Gislaine Marli da Rosa; NETO, Armindo Quillici; BRITO , Gilberto Augusto de Oliveira. Science, truth, objectivity and education. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 24, n. 1, p. 18–35, 2024. DOI: 10.25247/P1982-999X.2024.v24n1.p18-35. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2356.. Acesso em: 22 nov. 2024.

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