Deaf identity and subjectivity in the school space: fragments of na interventional experience

Authors

  • Albenise de Oliveria Lima Universidade Católica de Pernambuco
  • Andrea Vaz de Moura Universidade Católica de Pernambuco
  • Maria Verônica Pereira Universidade Católica de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2023.v23n1.p97-114

Keywords:

Teacher, Deaf child, Affectivity, Learning, Identity

Abstract

This analysis is the result of an interventional investigation developed in a deaf school in Recife about the identity and subjectivity of deaf students in their relationship with the listening teacher who mediates and facilitates learning. The investigation aimed to analyze the affective relationships in the interlocutions between the interlocutors of the pedagogical process through a qualitative analysis of speech fragments of these actors, expanding, that way, the theoretical-practical knowledge about the learning possibilities of deaf children and teenagers through recognition and acceptance of its singularity, due to its natural gesture-visual language. With that purpose, we could recognise the human value of interpersonal relationships, that is, we are all human beings. So, the dimension of teaching requires an understanding of an attitude of care. Both deaf children and deaf teenagers deserve a decent and humane environment to live and learn. It is important to relate this dimension of human life, in which people with disabilities deserve to be included and valued as human beings. Therefore, the meaning and valuation of the psyche and learning relationship, deaf identity, impelling deaf people to see their own identity in this relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Albenise de Oliveria Lima, Universidade Católica de Pernambuco

    Doutora em Saúde e Família pela Universidade de Deusto (Espanha). Coordenou o Curso de Psicologia da Universidade Católica de Pernambuco de 2008 até janeiro de 2014. Participou do Programa de Psicologia Clínica, Mestrado e Doutorado, da UNICAP, desde a sua fundação (1998) até 2017. Tem experiência docente desde 1975, atualmente é professora Titular. Como pesquisadora dedica-se, principalmente, aos seguintes temas: vínculos familiares, dinâmica familiar, família em situações de risco e vulnerabilidade social e juventude e suas vicissitudes. Membro fundadora e coordenadora do Núcleo de Estudo e Pesquisa sobre Juventudes (NEPEJ), vinculado ao curso de Psicologia da UNICAP

  • Andrea Vaz de Moura, Universidade Católica de Pernambuco

    Mestrado em Linguística (UFPE). Graduação em Pedagogia e Fonoaudiologia (UNICAP). Atualmente estudante do Curso de Psicologia (UNICAP). Atua no consultório AMPLEXUS INCLUSO

  • Maria Verônica Pereira, Universidade Católica de Pernambuco

    Especialização em Psicopedagogia, Graduação em Pedagogia (UNICAP). Atualmente estudante do Curso de Psicologia (UNICAP). Atua no consultório AMPLEXUS INCLUSO

References

BRASIL. LEI Nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2002. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. Decreto Nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, DF: Presidência da República, 2005. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2005/decreto-5626-22-dezembro-2005-539842-publicacaooriginal-39399-pe.html. Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. Lei nº 14.191 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Brasília, DF: Presidência da República, 2002. Disponível em: http://www.proae.ufu.br/legislacoes/lei-no-14191-2021-sobre-modalidade-de-educacao-bilingue-de-surdos#:~:text=Lei%20n%C2%BA%2014.191%202021%20%2D%20sobre%20a%20modalidade%20de%20educa%C3%A7%C3%A3o%20bil%C3%ADngue%20de%20surdos,Portal%20PROAE&text=Altera%20a%20Lei%20n%C2%BA%209.394,de%20educa%C3%A7%C3%A3o%20bil%C3%ADngue%20de%20surdos. Acesso em: 20 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Aplicativo de jornal para os surdos é lançado pela TV Ines. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/33784#:~:text=A%20popula%C3%A7%C3%A3o%20de%20surdos%20%C3%A9,do%20pa%C3%ADs%20e%20do%20mundo. Acesso em: 20 jan. 2023.

BRITO, Lucinda Ferreira. (Org.). Educação especial: língua brasileira de sinais. v. III. São Paulo: SEESP, 1997. Série Atualidades Pedagógicas, n. 4.

CARMOZINE, Michelle M.; NORONHA, Samanta C. C. Surdez e libras: conhecimento em suas mãos. São Paulo: Hub Editorial, 2012.

GOLDFELD, Márcia. A criança surda: linguagem e cognição numa sócio-interacionista. 7. ed. São Paulo: Plexus, 2002.

DUBARD, José Elias de Moura Rocha; MESQUITA, Leila dos Santos. Mediação pedagógica e inclusão: jogo de xadrez em escola bilingue para surdos. In: LIRA, Mirtes Ribeiro de (Org.). A construção dos direitos da pessoa com deficiência: estudos sobre a inclusão educacional pela Universidade de Pernambuco. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2022.

LUZ, Renato Dante. Cenas surdas: os surdos terão lugar no coração do mundo? São Paulo: Parábola, 2013.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

PALANGANA, Isilda Campaner. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vygotsky: a relevância do social. 5. ed., São Paulo: Summus, 2001.

QUADROS, Ronice Müller de. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 2008.

REILY, Lúcia H. As imagens: o lúdico e o absurdo no ensino de arte para pré-escolares surdos. In: SILVA, Ivani Rodrigues; KAUCHAKJE, Samira; GESUELI, Zilda Maria (Orgs.). Cidadania, surdez e linguagem. São Paulo: Plexus, 2003.

SÁ, Nídia Regina Limeira de. Cultura, poder e educação de surdos. 2. ed., São Paulo: Paulinas, 2010.

SACKS, O. Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. Tradução de Laura Teixieira Motta. São Paulo: Schwacz, 1989.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Fundamentos de defectologia. Obras Escogidas - V. Madri: Antonio Machado, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Aplicativo de jornal para os surdos é lançado pela TV Ines. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/33784#:~:text=A%20popula%C3%A7%C3%A3o%20de%20surdos%20%C3%A9,do%20pa%C3%ADs%20e%20do%20mundo. Acesso em: 20 jan. 2023.

Brasília, DF: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ content&view=article&id=12814&Itemid=872. Acesso em: 15 dez. 2018.

Published

2023-02-10

How to Cite

LIMA, Albenise de Oliveria; MOURA, Andrea Vaz de; PEREIRA, Maria Verônica. Deaf identity and subjectivity in the school space: fragments of na interventional experience . Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 23, n. 1, p. 97–114, 2023. DOI: 10.25247/P1982-999X.2023.v23n1.p97-114. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2331.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.