RELIGIOUS EDUCATION IN PARANÁ

TEACHER PROFILE AND EMERGING CHALLENGES (2018-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p513-537

Keywords:

Religious Education in Paraná, Profile of State Teachers of Religious Education, Curriculum Reference of Paraná

Abstract

After a slow process permeated by conflicts, in 2017 the National Common Curriculum Base (BNCC) for Early Childhood Education and Elementary School was published, which allowed a new perspective to Religious Education (RE) in Brazil, first by presenting itself as the only official and national document about the curriculum that dealt with RE for all years of Brazilian Elementary Education, second, because it was up to the states to make their appropriation and dissemination as strategies against their education systems, in the case studied, in the state of Paraná, there was the publication of the Curricular Reference of Paraná (2018). The research issue identified, through 370 complete electronic questionnaires answered by teachers in the discipline of Religious Education, data that could characterize the profile of education professionals working in the State Department of Education of the state of Paraná, as well as whether there would be a relationship between the form of contract of education professionals and/or distribution of classes in the ER disciplines and the consolidation of the curriculum proposed to the ER by the BNCC (BRASIL, 2018a) and by the Curriculum Reference of Paraná (PARANÁ, 2018). The research results elucidated fundamental aspects for the consolidation of the secular and non-confessional perspective adopted in the State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luis Gustavo Patrocino, Universidade Estadual de Londrina

    Doutor em Ciências Sociais (UNESP Marília). Mestre em Ciências Sociais, Especialista em Estatística com Ênfase em Pesquisa Quantitativa e Licenciado/Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina. Bacharel em Teologia pela Faculdade Evangélica do Brasil. Atua como pesquisador  no Laboratório de Estudos de Religião e Religiosidade (LERR) da Universidade Estadual de Londrina e no Projeto de extensão Práxis Itinerante/UEL.

  • Fabio Lanza, Universidade Estadual de Londrina

    Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-SP). Professor Associado no Departamento de Ciências Sociais, do Programa de Pós-Graduação em Sociologia (M e D), do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional de Ensino de Sociologia vinculados à Universidade Estadual de Londrina. Coordenador do Laboratório de Estudos sobre as Religiões e Religiosidades da UEL e do Práxis Itinerante (PROEX UEL).

  • Sergio Rogério Azevedo Junqueira, Universidade do Estado do Amapá

    Livre Docente e Pós-Doutor de Ciência da Religião pela PUCSP; Pós-Doutor em Geografia pela UFPR; Pós-Doutor em Ciência da Religião na UEPA; Doutor e Mestre em Ciência da Educação pela Universitá Pontificia Salesiana de Roma; Especialista em Metodologia do Ensino Religioso pea PUCSP; Especialista em Metodologia do Ensino Superior pelo CEPEMG; Licenciado em Pedagogia pela UNIUBE; Bacharel em Ciências Religiosas pelo CEPEMG.

References

BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Lei nº 9.475 de 22 de julho de 1997. Dá nova redação ao artigo 33 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Brasília: MEC, 2018a.

BRASIL. Resolução nº 05, de 28 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de licenciatura em Ciências da Religião. Brasília: MEC/CNE, 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/janeiro-2019-pdf/105531-rcp005-18/file. Acesso em: 17 dez. 2021.

IBGE. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/3175#resultado. Acesso em: 28 dez. 2021.

FALEIROS, Fabiana et al. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 25, n. 4, p. 01-06, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/Hjf6ghPxk7LT78W3JBTdpjf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 dez. 2021.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. O processo de escolarização do Ensino Religioso no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2002a. v. 1.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo (org.). Educação Religiosa: construção da identidade do ensino religioso e da pastoral escolar. Curitiba: Champagnat, 2002b.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. Provimento de professores para o componente curricular Ensino Religioso visando a implementação do artigo 33 da Lei 9394/96 revisto pela lei 9497/97. Brasília: CNE/UNESCO, 2016.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo; HOLANDA, Ângela Maria Ribeiro; CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. Ensino Religioso: aspectos legais. In: JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo (org.). Ensino Religioso no Brasil. Florianópolis: Insular, 2015. p. 29-63.

XXX. XXX. XXX: XXX, 2021.

PARANÁ. Deliberação nº 01/06, de10 de fevereiro de 2006. Normas para o Ensino Religioso no Sistema Estadual de Ensino do Paraná. Curitiba: CEE/PR, 2006.

PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Curitiba: SEED, 2018. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=1383. Acesso em: 09 jun. 2021.

RODRIGUES, Edile Maria Fracaro; JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo; MARTINS FILHO, Lourival Jose. Perspectivas pedagógicas do ensino religioso: formação inicial para um profissional do Ensino Religioso. Florianópolis: Insular, 2015.

ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. Curitiba: Ibpex, 2007.

Published

2023-12-29

Issue

Section

DOSSIÊ/DOSSIER (artigos/Articles)

How to Cite

PATROCINO, Luis Gustavo; LANZA, Fabio; JUNQUEIRA, Sergio Rogério Azevedo. RELIGIOUS EDUCATION IN PARANÁ: TEACHER PROFILE AND EMERGING CHALLENGES (2018-2020). PARALELLUS Journal of Religion Studies - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 14, n. 35, p. 513–537, 2023. DOI: 10.25247/paralellus.2023.v14n35.p513-537. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2422.. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

71-80 of 462

You may also start an advanced similarity search for this article.