“News for 110 Millions”

Computing Advertising and Authoritarian Modernization in the Brazilian Civil-Military Dictatorship (1970’s)

Authors

  • Marcelo Vianna Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-3687-3474
  • Jaciara Francisco Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Jéssica Lopes Monteiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Osório

Keywords:

Civil-Militar Dictatorship, Advertising, Computing

Abstract

Throughout the 1970s, Brazil has become one of the largest marketsconsumers of computers and data processing services between development countries, encouraging the Civil-Military Dictatorship to constitute a National Policy ofInformaticsand guide efforts to form a local industry with technologyautochthonous. For society, these changes came through publicity,linked to large circulation journals and publications specialized in Informatics.In this sense, this article will analyze how computer advertisements offered by multinational (IBM and Burroughs) and national companies, in order tounderstanding their contributions to the social dissemination of Informatics in the contextBrazilian authoritarian. The study has noticed that the advertisements, when divulging theindispensability of computers for the development of Brazilian society,dialogued with nationalist ideas and authoritarian modernization promoted by the Dictatorship. In addition, technological advertising established a technocratic ascendency about democratic values, being that the computerized systems, through theirattributes of efficiency, were presented as orders of social and economic justice of the country, withdraw from citizens their capacity for autonomy and criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcelo Vianna, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Master and Doctor in History - PUCRS; Post-Doctor in Unisinos History. Director of Research, Graduate Studies and Innovation at IFRS Campus Osório. Coordinator of the Laboratory of Comparative History of the Southern Cone/CNPq and GT Collections, History, Memory and Heritage of ANPUH/RS.

  • Jaciara Francisco, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

    Graduanda em História - Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Bolsista Iniciação Científica PROBIC/FAPERGS

  • Jéssica Lopes Monteiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Osório

    Graduate student in Mathematics - Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul - Campus Osório. Scientific Initiation Scholarship PIBIC-Af/CNPq (2019).

References

ADLER, Emmanuel. The Power of Ideology: the Quest for Technological Autonomy in Argentina and Brazil. Berkeley: University of California Press, 1987.

ASPRAY, William; BEAVER, Donald deB. Marketing the Monster: Advertising Computer Technology. In: Annals of the History of Computing, v. 8, n. 2, april, 1986. p.127-143.

AUGUSTO, Regina. No centro do poder: a trajetória de Petrônio Corrêa, fundador da MPM e o maior articulador da publicidade brasileira. São Paulo: Virgiliae, 2013.

BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: Sobre a Teoria da Ação. 3.ª ed. Campinas: Papirus, 2001.

CARTOCE, Raquel E. O Milagre Anunciado: Publicidade e a Ditadura Militar Brasileira (1968-1973). São Paulo: USP, 2017. (Tese de Doutorado).

COLETTO, Lara. As Comemorações Cívicas na Ditadura Civil-Militar Brasileira através dos Cinejornais da Agência Nacional (1964-1978). In: MAIA, Tatyana de A. (Org). Imagens e Propaganda Política na Ditadura Civil-Militar (1964-1979) – Tópicos de Pesquisa. Jundiaí: Paco Editorial, 2018. p.65-88.

CUKIERMAN, Henrique. A publicidade dos minicomputadores made in Brazil e a experiência da reserva de mercado dos anos 70/80. In: Anais III SHIALC – XL CLEI, Montevideo, Uruguai, 15 a 19.09.2014.

DANTAS, Vera. Guerrilha Tecnológica: A verdadeira História da Política Nacional de Informática. Rio de Janeiro: LTC, 1988

EDWARDS, Paul E. The Closed World: computers and the politics of discourse in Cold War America. Cambridge: MIT Press, 1996.

ELIAS, Norbert. Tecnização e civilização. In: Revista Gestão Industrial. UTFPR, Curitiba, v.2 n.2, 2006. p.1-33.

EVANS, Peter B. Embedded autonomy: states and industrial transformation. Princeton: Princeton University Press, 1995.

FICO, Carlo. Reinventando o otimismo. Rio de Janeiro: FGV, 1997.

GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror – quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Cia das Letras, 2014.

GOMES, Ângela de Castro (Coord.). Engenheiros e Economistas: novas elites burocráticas. Rio de Janeiro: FGV, 1994.

HUGHES, Thomas. American Genesis – A Century of Invention and Technological Enthusiasm (1870-1970). New York: Viking, 1989.

IBM. Da tabulação à tecnologia da Informação – 80 anos de desenvolvimento tecnológico, 80 anos de IBM Brasil. Rio de Janeiro: Memória Brasil, 1997.

LOBATO, Wilson Sidney. SERPRO: uma crônica de 18 anos. Brasília: SERPRO, 1982.

MAIA, Tatyana de A. (Org). Imagens e Propaganda Política na Ditadura Civil-Militar (1964-1979) – Tópicos de Pesquisa. Jundiaí: Paco Editorial, 2018.

MARQUES, Ivan da Costa. O Brasil e seus ridículos tiranos: 1979/1980 tecnologia de minicomputadores e a "História do Índio". In: Anais II SHIALC – CLEI XXXVIII, Medelin, Colombia, 01 a 05.10.2012.

MARTINS, Carlos Estevam. Tecnocracia e Capitalismo: a política dos técnicos no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1974.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, História visual. Balanço provisório, propostas cautelares. In: Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, 2003, p.11-36.

PEREIRA, Lucas A.; MARINHO, Maria Gabriela S. M. C. Adversidades, disputas e gargalos na difusão de computadores no Brasil: A inserção da Administração Pública e do setor privado na constituição de um mercado brasileiro de tecnologia da informação. (1957 – 1964). In: Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. v.8. p.29-51, 2016.

SAUR, Ricardo A. Protection without protectionism. In: Journal of Communication. 29 (3), (1979) 138-140.

SCHNEIDER, Ben. Burocracia pública e política industrial no Brasil. São Paulo: Sumaré, 1994.

SILVA, Jaílson Pereira da. Um Brasil em pílulas de 1 minutos: História e cotidiano nas publicidades das décadas de 1960-1980. Recife: UFPE, 2009. (Dissertação de Mestrado)

VIANNA, Marcelo. Entre burocratas e especialistas: a formação e o controle do campo da Informática no Brasil (1958-1979). Porto Alegre: PUCRS, 2016 (Tese de Doutorado).

Published

2021-12-29

How to Cite

VIANNA, Marcelo; FRANCISCO, Jaciara; MONTEIRO, Jéssica Lopes. “News for 110 Millions”: Computing Advertising and Authoritarian Modernization in the Brazilian Civil-Military Dictatorship (1970’s). HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 8, n. 16, p. 224–243, 2021. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/1832.. Acesso em: 19 may. 2024.

Similar Articles

11-20 of 42

You may also start an advanced similarity search for this article.