Some theoretical notes about Archaeological Discourse Analysis – AAD

Authors

  • Erenildo João Carlos Universidade Federal da Paraíba
  • Krislânia Damâscena Rodrigues Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n2.p209-224

Keywords:

language, utterance, discourse theory

Abstract

This article records some notes resulting from the study carried out on Michel Foucault's Archaeological Discourse Analysis (AAD). To do so, it uses the approach itself, as a study methodology, and the works of Foucault (1999, 2001, 2008), Palomo (2001), Carlos (2017, 2021) and others as parameters that guide the problematization of the sign, identified as the being of language, its possibilities of use and enunciative functions, as well as objective to stir up some theoretical threads that weave the web of knowledge that involves the AAD perspective with regard to the relationship between the sign, the discourse and the utterance, whose connection between the terms is treated differently by the AAD, when compared to the current mode that circulates within the domain of social and human sciences. Guided by the AAD hypothesis, as a discourse theory, after developing the analysis, the study concludes, highlighting the importance the importance of language, both as a crucial tool for human interaction and the formation of knowledge, and as indispensable for the making of discourse, as an utterance, highlighting the richness and complexity of the archaeological point of view regarding the notion of language, discourse, utterance and their relationships.

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Author Biographies

  • Erenildo João Carlos, Universidade Federal da Paraíba

    Doutor em Educação pela UFC (2005), mestre em Educação pela UFPB (1998), Especialista em Pesquisa Educacional (1994) e graduado em Pedagogia pela UFPB (1990). Professor Associado Nível IV, lotado no departamento de Fundamentação da Educação do Centro de Educação da UFPB/Campus I. Estuda e orienta temas tais como: educação popular, educação de jovens e adultos, livro didático, análise arqueológica do discurso, discurso, cultura visual e uso pedagógico da imagem visual, BNCC, BNC. 

  • Krislânia Damâscena Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

    Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba. Pedagoga pelo Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (2017-2021), com área de aprofundamento em Educação de Jovens e Adultos (EJA); Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Discurso e Imagem Visual em Educação - GEPDIVE; bolsista do Projeto PIBIC/CNPq/2020-2021 O enunciado da gestão educacional na ordem do discurso político-pedagógico; bolsista do Projeto PIBIC/CNPq/2020 A Análise do Discurso no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB; integrante do Curso de Extensão Formação de Gestores em Educação Popular - FOGEP/2020 e bolsista do Projeto PROBEX/UFPB/2019 Gestão Educacional e Educação Popular: a construção de uma proposta formativa para profissionais da educação básica, coordenados pelo Prof. Dr. Marcos Angelus Miranda de Alcantara.

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Published

2024-05-15

Issue

Section

Artigos Temática Livre

How to Cite

CARLOS, Erenildo João; RODRIGUES, Krislânia Damâscena. Some theoretical notes about Archaeological Discourse Analysis – AAD. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 24, n. 2, p. 209–224, 2024. DOI: 10.25247/P1982-999X.2024.v24n2.p209-224. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2559.. Acesso em: 29 jun. 2024.

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