Theodor Adorno and Education Against Barbarism: faces and interfaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2023.v23n3.p191-207

Keywords:

formation, semiformation, emancipation, Theodor Adorno, enlightenment

Abstract

Brazil has gone through several moments of social tension in recent years. This has led Brazilian society to promote some changes in different segments of its organization, although we recognize that these are not always changes for the best. In this scenario, in 2016, the federal government promoted, through a provisional measure, later transformed into law, a set of changes in the area of education. Based on the ideas of Theodor Adorno, this article brings some Adornonian ideas from the field of education, through a qualitative documentary research and a natural literature review, taking them as a point of reference so that at some other time, not now in this article, we can identify what role such reforms play and what kind of citizen is propose to form. For the time being, we thought of simply presenting this intellectual and some of his main concepts in the educational field.

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Author Biographies

  • Anderson de Alencar Menezes, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

    Licenciado em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco, Bacharel em Teologia pelo Centro Unisal - Campus Pio XI (São Paulo), Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto/Portugal. Pós-Doutorado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Alagoas. Foi Diretor Executivo da Faculdade Salesiana do Nordeste e Diretor Pedagógico do Instituto Salesiano de Filosofia em Recife. Integra como Pesquisador o Grupo de Investigação em Teoria Crítica da Universidade de Valência-Espanha, sob a direção do Professor Dr. Benno Herzog. Membro do IBDFAM ( Instituto Brasileiro do Direito de Família) No Estado de Alagoas- Pertence no âmbito deste Instituto à Comissão da Criança e do Adolescente). Pesquisador da Rede RIEV ( Rede Interdisciplinar de Estudos sobre Violência - Ufpb; Ufal; Ufsc; Universidade de Valência - Espanha). Exerceu a função de Coordenador do Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Federal de Alagoas. Foi membro do Conselho Editorial da Edufal( Editora da Universidade Federal de Alagoas). Atualmente é PROFESSOR e PESQUISADOR DO MESTRADO E DOUTORADO EM EDUCAÇÃO DO PPGE/CEDU/UFAL; Membro do CONSELHO EDITORIAL da Revista Eletrônica - COGNITIO da PUC SÃO PAULO; Membro da Sociedade Brasileira de Teologia Moral. Membro do Corpo Editorial da Revista Filosofia e Educação da UNICAMP. Tem interesse pelas seguintes Linhas de Pesquisa: 1) ÁREA DA EDUCAÇÃO: JUVENTUDES, PRIVAÇÃO, SOFRIMENTO; EDUCAÇÃO ESCOLAR E SABERES BIOGRÁFICOS; EDUCAÇÃO ESCOLAR E EDUCAÇÃO SOCIOEMOCIONAL; 2) ÁREA DA FILOSOFIA: TEORIA CRÍTICA; FENOMENOLOGIA; EPISTEMOLOGIAS; HERMENÊUTICA, BIOÉTICA. ÁREA DA TEOLOGIA/CIÊNCIAS DA RELIGIÃO - ANTROPOLOGIA TEOLÓGICA; ECUMENISMO/DIÁLOGO INTER-RELIGIOSO; PNEUMATOLOGIA; FILOSOFIA DA RELIGIÃO.

  • Emerson Silva de Oliveira, Universidade Federal de Alagoas

    Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Federal de Alagoas(2012), especialização em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdades Integradas de Jacarepaguá(2012) e ensino-medio-segundo-graupela Escola Técnica Federal de Alagoas(1993).

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Published

2023-09-28

Issue

Section

Artigos Temática Livre

How to Cite

MENEZES, Anderson de Alencar; OLIVEIRA, Emerson Silva de. Theodor Adorno and Education Against Barbarism: faces and interfaces. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 23, n. 3, p. 191–207, 2023. DOI: 10.25247/P1982-999X.2023.v23n3.p191-207. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2286.. Acesso em: 22 jul. 2024.

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