Human Education

Philosophical Assumptions to Use Spirituality as a Category of Education Analysis

Authors

  • Myrvia Ferreira de Vasconcelos Federal University of Paraíba (UFPB), Brasil
  • Rodrigo Silva Rosal de Araújo Federal University of Paraíba (UFPB), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2021.v21n2.p28-67

Keywords:

Education, Spirituality, Human formation, Integrality

Abstract

The present work consists of the final report of the research carried out through PIBIC (Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships), from 2019 to 2020, at Department of Education Foundation of the Universidade Federal da Paraíba. The research work plan has as its object the concept of integrality in the work of Professor Ferdinand Röhr (2013). The general objective of the plan is to understand how integrality is placed as a precondition for using spirituality as a category of analysis of education. We use philosophical hermeneutics as an appropriate method of investigation and interpretation of the theme under analysis (GADAMER, 2015), especially the works of Professor Ferdinand Röhr: “Dialogues in education and spirituality (2010)” and “Education and spirituality: contributions to a multidimensional understanding of reality, man and education (2013)”. The association of the educational task with spirituality starts from the assumption that education can be a path that leads the subjects involved towards integral human formation. Spirituality as a category of analysis of education is carried out through the principle of trust between educator and student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Myrvia Ferreira de Vasconcelos, Federal University of Paraíba (UFPB), Brasil

    Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

  • Rodrigo Silva Rosal de Araújo, Federal University of Paraíba (UFPB), Brasil

    Professor de Filosofia da Educação no Departamento de Fundamentação da Educação da UFPB.

References

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método Vol. I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.

RÖHR, Ferdinand. Características da dimensão espiritual. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.

RÖHR, Ferdinand. Dimensões básicas e temático-transversais. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.

RÖHR, Ferdinand. Educação e compreensão integral do ser humano. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.

RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.

RÖHR, Ferdinand. Espiritualidade e educação. In: RÖHR, Ferdinand. Diálogos em educação e espiritualidade. Editora Universitária UFPE. Recife, 2010.

RÖHR, Ferdinand. Espiritualidade e formação humana. Revista Poiésis; Biopolítica; Educação e Filosofia, p. 53-68, 2011.

RÖHR, Ferdinand. Espiritualidade, integralidade e sentido da vida. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.

RÖHR, Ferdinand. Espiritualidade e religião. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.

RÖHR, Ferdinand. Introdução. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.

Published

2021-12-23

How to Cite

VASCONCELOS, Myrvia Ferreira de; ARAÚJO, Rodrigo Silva Rosal de. Human Education: Philosophical Assumptions to Use Spirituality as a Category of Education Analysis. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 21, n. 2, p. 28–67, 2021. DOI: 10.25247/P1982-999X.2021.v21n2.p28-67. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/1934.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

11-20 of 98

You may also start an advanced similarity search for this article.