Rationality and Rhetoric in Aristotle
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2021.v21n2.p88-114Keywords:
Aristotle, Rhetoric, Discursiveness, Art, PersuasionAbstract
When we admit that what we call rationality identifies with the genres of discursivity (lógos), such rationality can be re-known through formal analysis of the constitutive elements proper to each sphere of discursive rationality (lógos). In the case of rhetorical art (rethorikê), the matter of discourse, that is, words (lógoi), are ordered in view of the production (poiésis) of an "effect" (érgon), which is identified with persuasion (peithós), strictly linked to particular contexts or concrete cases. In this sense, the understanding and practice of "proofs" (písteis) according to an adequate form (êidos), which consists of (i) the reasoning (lógos) inherent in the discourse is crucial; (ii) "character" (éthos) or "good reputation" of the orator - considered as motor (or efficient) cause of rhetorical discourse; and (3) the páthos, that is, the passions or emotions aroused through discourse. Thus, "persuasion tests" (písteis) can be classified as logical, ethical or emotional (pathetic) evidence. Aristotle distinguishes between artistic proofs, that is, intrinsic (or technical) proofs, and non-artistic, extrinsic (or non-technical) proofs, that is, obtained in a way unrelated to rhetorical art (rethorikê); while the "artistic" or technical proofs refer to those proofs obtained through rules or "ways" (méthodoi) proper to rhetoric (rethorikê), understood as art (techné) of production (poiésis) of discourses (lógoi) that aim at persuasion (peithós). Therefore, rhetoric (rethorikê) points to a specific genre of art, which - in turn - focuses on a specific genre of discursive rationality (lógos), so that it presents itself as a kind of "knowing" (epistême). Thus, it remains to analyze whether such rationality inherent in this kind of discursivity (lógos) is similar to the method (méthodos) proper of rhetoric, re-known as a kind of knowledge (epistême).
Downloads
References
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Trad. Leonel Vallandro e Gerd Bornheim. São Paulo: Nova Cultural, 1996. (Col. Os Pensadores.)
ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. Trad. Mário da Gama Kury. 4. Ed. Brasília: UnB, 2001.
ARISTÓTELES. Metafísica. Ensaio introdutório, texto grego com tradução e comentário de Giovanni Reale. 3 Tomos. Trad. Marcelo Perine. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2005.
ARISTÓTELES. Poética. Tradução, comentários e índices analítico e onomástico de Eudoro de Souza. São Paulo: Nova Cultural, 1991. (Col. Os Pensadores.)
ARISTÓTELES. Poética. Texto bilíngue grego-português. Trad. Eudoro de Souza. São Paulo: Ars Poetica, 1993.
ARISTÓTELES. Retórica. Trad. Manuel Alexandre Júnior; Paulo Farmhouse Alberto, Abel do Nascimento Pena. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
BERTI, Enrico. As razões de Aristóteles. Trad. Dion Davi Macedo. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
HÖFFE, Otfried. Aristóteles. Trad. Roberto Hofmeister Pich. Porto Alegre: Artmed, 2008.
PEREIRA, Oswald Porchat. Ciência e dialética em Aristóteles. São Paulo: UNESP, 2001.
ROHDEN, Luiz. O poder da linguagem: a arte retórica de Aristóteles. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tiago Penna
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Ágora Filosófica o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que reconheça e indique a autoria e a publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento depois da conclusão de todo processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).