WILLIAM OF OCKHAM, SUPREMACY OF PAPAL POWER, EVANGELICAL POVERTY AND NOMINALISM

YESTERDAY’S HISTORY, TODAY’S REALITY?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2025.v16n38.p137-158

Keywords:

Guilherme de Ockham, Nominalism, William of Ockham, Plenitude of powers, Evangelical poverty

Abstract

The article aims to analyze some characteristics of the debate on evangelical poverty and the supremacy of papal power, based on the socio-ecclesial and political context of the Franciscan William of Ockham, in the 14th century. In the context in which such discussions took place, which began in the 13th century, the Church sought to legitimize pontifical power as divine in nature and, even to justify the supremacy of spiritual power over temporal power, sought to delegitimize the practice of evangelical poverty defended by the Order founded by Francis of Assisi. At the time, based on a new philosophical movement called nominalism, Ockham, when defending that Christ had no goods, refuted the arguments used by the Church and sought to demonstrate that the pope was not lord of the two powers (temporal and spiritual), but just administrator of the community of believers. Furthermore, he argued that spiritual and temporal powers are autonomous and must be exercised independently. What was history yesterday is reality today? What is the scope and consequences, symbolically generated by this historical fact, for society and, particularly, for the contemporary Catholic Church? Such questions are on the horizon of the reflections in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Portella, Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJS, MG / Br

    Doutor em Ciência da Religião (UFJF, 2009), com estágios pós-doutorais em Teologia (PUC-Rio, 2015) e Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho, 2016). Estágio doutoral na Universidade do Minho (2007-2008). Professor Associado III UFJF, Departamento de Ciência da Religião. Bolsista Capes. E-mail: portellarodrigo1969@gmail.com.

  • Nilmar de Sousa Carvalho, Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF, MG / Brasil

    Doutorando em Ciência da Religião (UFJF). Mestre em Ciência da Religião (UFJF, 2020). Graduado em História (Universidade Católica de Petrópolis, 2017) e Filosofia (Centro Teológico do Maranhão, 1998). Membro da equipe de redação da Revista Sacrilegens. E-mail: nilmarcarv@hotmail.com.

References

ABBAGNANO, Nicola. História da filosofia. Lisboa: Presença, 1985. v.4.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

BOEHNER, Philoteus, GILSON, Etiene. História da filosofia cristã. Petrópolis: Vozes, 1970.

COMBY, Jean. Para ler a História da Igreja: das origens ao século XV. Petrópolis: Vozes, 1970.

COSTA, Joaquim. Sentido da vida, desespero e transcendência. In: Revista Lusófona de Ciência das Religiões. Ano VI, n. 12, Lisboa, 2007. P. 287-308.

DUARTE, Teresinha. Guilherme de Ockham e o seu projeto eclesial. Fragmento de Cultura, Goiânia, v.8, n. 22. Jun/jul, 1991.

FRÖHLICH, Rolan. Curso básico de História da Igreja. São Paulo: Ed. Paulinas, 1987.

IRIARTE, Lázaro. História franciscana. Petrópolis: Vozes, 1979.

JOÃO XXII. Bula Quum Inter Nonnullos (1321). Disponível em: https://www.montfort.org.br/bra/documentos/decretos/quum_inter_nonnulus/. Acesso em 17 de abr. 2024.

JUNIOR, Pedro Leite. O nominalismo de Guilherme de Ockham: ontologia e semântica. Thaumazein, Ano IV, Número 08, Santa Maria, 2011, p. 29-45.

KNOWLES, David, OBLENSKI, Dimitri. Nova História da Igreja. Petrópolis: Vozes, 1988.

NICOLAU III. Bula Exiit qui seminat (1279). Disponível em: https://franciscan-archive.org/bullarium/exiit-e.html. Acesso em: 16 de abr. 2024.

OCKHAM, Guilherme de. Breviloquium: sobre o principado tirânico. Petrópolis: Vozes, 1988.

OCKHAM, Guilherme de. Principios de Teología. Madrid: Sarpe, 1985.

PORTELLA, Rodrigo. Um Concílio que conciliou? Feitos e desfeitos do pós Concílio. In: REIS, Mara Bontempo; ZAQUIEU-HIGINO, Paulo Victor; PORTELLA, Rodrigo. Concílio Vaticano II: O catolicismo de João XXIII a Francisco. Cardoso Moreira: Resistência Acadêmica, 2023. P. 107- 139.

REALE, Geovanni, NTESERI, Dario. História da filosofia. São Paulo: Paulus, 1990. v.1.

REGRA NÃO-BULADA. In: SILVEIRA, Idelfonso; REIS, Orlando dos (org.). São Francisco de Assis: Escritos e Biografias de S. Francisco de Assis crônicas e outros testemunhos do primeiro século franciscano. 6ª. ed. Petrópolis: Vozes, 1991.

REGRA BULADA. In: SILVEIRA, Idelfonso; REIS, Orlando dos (org.). São Francisco de Assis: Escritos e Biografias de S. Francisco de Assis crônicas e outros testemunhos do primeiro século franciscano. 6ª. ed. Petrópolis: Vozes, 1991.

SCHERER, Daniel. A raiz antitomista da modernidade filosófica. Formosa: Edições Santo Tomás, 2018.

SOUZA, Armênia M. A Concepção de pobreza franciscana segundo Álvaro Pais (1270-1349). OPSIS, Catalão, v. 10, n. 2, - jul-dez 2010. p.120-140.

TERMENÓN Y SOLIS, Guillermo. Origen medieval de la cultura moderna. In: Pensamento medieval. SOUZA, José Antônio Camargo Rodrigues (Org.). São Paulo: Loyola, 1983.

VILLEY, Michel. A formação do pensamento jurídico moderno. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

ZANELLA, Diego Carlos. O debate sobre a pobreza no pensamento político franciscano do século XIII. Thaumazein, ano V, número 11, Santa Maria, 2013, p. 195-210.

Published

2025-11-11

How to Cite

PORTELLA, Rodrigo; DE SOUSA CARVALHO, Nilmar. WILLIAM OF OCKHAM, SUPREMACY OF PAPAL POWER, EVANGELICAL POVERTY AND NOMINALISM: YESTERDAY’S HISTORY, TODAY’S REALITY?. PARALELLUS Journal of Religion Studies - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 16, n. 38, p. 137–158, 2025. DOI: 10.25247/paralellus.2025.v16n38.p137-158. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2775.. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 484

You may also start an advanced similarity search for this article.