THE NORTH AMERICAN CIVILIZING PROJECT FOR THE BRAZILIAN HINTERLAND

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p635-649

Keywords:

Ponte Nova Institute, History of Protestant Education, Bahia

Abstract

This article aims to analyze the North American Presbyterian missionary action in the inside of Brazil that had three axes of action: religion, education and health. And education would serve as a vehicle for the implementation of its proposal. The theoretical-methodological framework is based on the concepts of representation and practices (CHARTIER, 1990), school culture (JULIA, 2001) and civilization (ELIAS, 1994). The missionary station planned and founded in 1906 by William Alfred Waddell, in the city of Wagner (Bahia), intended to dominate and civilize its surroundings. Created by the Central Mission of Brazil, in accordance with North American Presbyterian educational standards, the Ponte Nova Institute played a governamental role in formulating the action policy of that missionary organization. The rural secondary education institution aimed to train teachers for its schools and men who would be evangelists and future ministers of their churches, transforming them into agents of a new civilizing proposal. The school offered an integral education, that is, the intellectual, moral and spiritual formation of God-fearing men and women, well instructed and disciplined, lovers of freedom. In addition to being true Christians, they would be citizens participating in the civil and political life of their country, builders of a democratic, modern and progressive society, similar to North American society. For one hundred years – 1871 to 1917 – missionaries linked to the Central Mission of Brazil, departing from Bahia, organized churches, schools and hospitals in their area of jurisdiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Nascimento, Universidade Tiradentes

    Doutora em Educação (PUC/SP). Bolsista de Produtividade em Educação pelo CNPq, desde 2012. Professora da Graduação e do PPED/Universidade Tiradentes. Líder do Grupo de Pesquisa História das Práticas Educacionais/GPHPE/Unit. Membro da Academia Sergipana de Letras e da Academia Sergipana de Educação.

  • Jorge Carvalho do Nascimento, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

    Doutor em Educação (PUC/SP). Professor Aposentado da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Presidente da Academia Sergipana de Educação. Membro da Academia Sergipana de Letras. E-mail: jocrna@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1545911375120314. Orcid: http://orcid.org/0000-0002-7189-6137.

  • José Roberto de Souza, Seminário Presbiteriano do Norte (SPN)

    Doutor e Mestre em Ciências da Religião pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). Mestre em Teologia Histórica pelo Seminário Presbiteriano do Norte (SPN). Especialista em Ensino de História das Artes e das Religiões pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE); Bacharel em Teologia pelo SPN/UNICAP. Atualmente é coordenador do Departamento de História e professor de História da Igreja no Seminário Presbiteriano do Norte. É integrante dos Grupos de Pesquisas: Religiões, Identidades e Diálogos (UNICAP); História das Práticas Educacionais (UNIT) e do Laboratório de Estudos da História das Religiões - LEHR (UPE). Atualmente desenvolve investigações sobre a História do Protestantismo no Brasil, Fundamentalismo, Fundamentalismo protestantes, História do pentecostalismo e do neopentecostalismo. É curador do Acervo Histórico do Seminário Presbiteriano do Norte e coordenador da montagem do Arquivo do SPN. 

  • Adriano Cordeiro de Morais, Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)

    Mestrando em Ciências da Religião pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). Graduado em Direito pelo Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ). Graduado em Teologia pela Faculdade KURIOS (Universidade Tiradentes).

     

References

ALMEIDA, Belamy M. de. Memórias do IPN. Inédito.

ARAÚJO, Janeth Graham. Dr. Walter Welcome Wood. Wagner: Acervo particular de Amanda Meire Bastos Amorim. 1995.

BASTIAN, Jean Pierre. (Comp.). Protestantismos y modernidad latinoamericana. Historia de unas minorías religiosas activas en América Latina. México: Fondo de Cultura Económica, 1994.

CENTRAL BRAZIL MISSION. Minutes of the Meetings of the Central Brazil Mission, 1904-1938. Vitória: Arquivo particular de James Wright, 1938.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

ECO, U. e SEBEOK, T. A. (orgs.). O signo de três. São Paulo: Perspectiva, 1991.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Formação do Estado e civilização. V. I. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.

FERREIRA, Júlio A. História da Igreja Presbiteriana do Brasil. São Paulo: Casa Editora Presbiteriana. V. 2., 1992.

GINZBURG, Carlo. Relações de força: história, retórica, prova. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

HILSDORF [BARBANTI], Maria Lúcia Spedo. Escolas americanas de confissão protestante na Província de São Paulo, um estudo de suas origens. São Paulo: USP. Dissertação de Mestrado, 1977.

INSTITUTO PONTE NOVA. Prospecto do Collegio de Ponte Nova. Estado da Bahia. Bahia: Estabelecimento dos Dois Mundos, 1934.

JULIA, Dominique. “A cultura escolar como objeto histórico”. In: Revista Brasileira de História da Educação. Nº 1. Campinas: Editores Associados, 2001, p. 9-43.

LAGUNA, Shirley P. Reconstrução histórica do curso normal da Escola Americana de São Paulo (1889-1933). Internato de meninas: uma leitura de seu cotidiano e da instrução e educação feminina aí ministradas. São Paulo: PUC. Dissertação de Mestrado, 1999.

NASCIMENTO, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do. A Escola Americana: origens da educação protestante em Sergipe (1886-1913). São Cristóvão: Grupo de Estudos em História da Educação/NPGED/UFS, 2004.

NASCIMENTO, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do. Educar, curar, salvar. Uma ilha de civilização no Brasil Tropical. Aracaju: Criação, 2022.

PRESBYTERIAN BOARD OF FOREING MISSIONS IN THE UNITED STATES OF AMERICA. Grace Memorial Hospital. S.l.: s.n, 1936.

O Puritano, 1907. São Paulo: Arquivo Histórico Presbiteriano, 1911.

WHELLER, Reginald. Modern missions in Chile and Brazil. Philadelphia: The Westminster Press, 1926.

Published

2023-12-29

Issue

Section

TEMÁTICA LIVRE/FREE SUBJECT (artigos)

How to Cite

NASCIMENTO, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do; NASCIMENTO, Jorge Carvalho do; SOUZA, José Roberto de; MORAIS, Adriano Cordeiro de. THE NORTH AMERICAN CIVILIZING PROJECT FOR THE BRAZILIAN HINTERLAND. PARALELLUS Revista de Estudos de Religião - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 14, n. 35, p. 635–649, 2023. DOI: 10.25247/paralellus.2023.v14n35.p635-649. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2393.. Acesso em: 21 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 125

You may also start an advanced similarity search for this article.