POPULAR CULTURAL MANIFESTATIONS
DISCUSSION AND INCLUSION IN THE SCHOOL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n34.p327-344Keywords:
Ressignificados; Práticas; Escola; Aluno.Abstract
This article aims to discuss the role of the school as a space capable of giving meaning, giving new meaning and the resurgence of cultural manifestations with an emphasis on religiosity, through inclusive educational practices and coping policies in everyday school life. In order to reach the objectives, a historical cut based on the structure and model of education in Brazil is made, as well as it sheds light on what is exposed in the new National Curricular Common Base - BNCC in the case of public policies aimed at the issue in question. screen and its effective application, as well the textual and documentary analysis with the theoretical contribution of authors who approach the subject in question. It also discusses concepts of culture, giving an air of plurality, where there is nothing more to talk about in a culture, but cultures. Finally, the article deals with this theme, pointing out that in the school space, this human and social unit, far from being homogeneous, weave affective, socio-affective, educational, professional and conflict relationships, built through the interactions of interpersonal relationships, ideas, dialogues, their knowledge and lives in the school space.
Downloads
References
AZZI, Riolando. A Igreja Católica na Formação da Sociedade Brasileira. Aparecida-SP: Santuário,2008.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. História e Geografia. Brasília: 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Bases Legais. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Brasília:1999.
BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: 2008.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base, 2017. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192.Acessso em junho de 2021.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças Culturais, Cotidiano Escolar e Práticas Pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011.Disponível em https://saopauloopencentre.com.br/wp-content/uploads/2019/05/candau.pdf In:LERNER, D. (2007) Ensenãr en la Diversidad. Conferencia dictada en las Primeras Jornadas de Educación Intercultural de la Provincia de Buenos Aires: Género, generaciones y etnicidades en los mapas escolares contemporáneos. Dirección de Modalidad de Educación Intercultural. La Plata, 28 de junio de 2007. Texto publicado en Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura. Buenos Aires, v.26, n.4, dez. Acesso em junho de 2021.
DAMATA, Roberto. O que faz o brasil, Brasil? Rio de Janeiro: Rocco,1986.
FREIRE, Paulo.Educação como Prática de Liberdade. 18. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra. 1983.
GANDIN, Luiz Armando. Para onde a escola está sendo levada? (Ou a escola pode ser levada para algum lugar diferente daquele que o projeto hegemônico quer?)In: para onde vai a escola? Revista de Educação .v.27, nº 107, abr/ jun. 1998 quer Brasília AEC- 1998- ISSN 0104- 0537
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. In: Educação & Realidade. jul/dez. 1997. p. 15-46. Disponível em http://diversidade.pr5.ufrj.br/images/banco/textos/HALL_-_A_Centralidade_da_Cultura.pdf.Acesso em junho de 2022.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual.In: Identidade e Diferença.A perspectiva dos Estudos Culturais.HALL,Stuart; WOODWARD, Kathryn. SIlVA, Thomaz Tadeu da (Org/Trad.). 15 ed.4 reimp. Petrópolis, RJ: Vozes,2014.
SANTANA, Manoel Henrique de Melo. Práticas Simbólicas. Uma análise discursiva de Mitos, Ritos e Prédicas da religiosidade popular.Maceió:SESMAC,2017
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Cristina Lima Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).