POPULAR CULTURAL MANIFESTATIONS

DISCUSSION AND INCLUSION IN THE SCHOOL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n34.p327-344

Keywords:

Ressignificados; Práticas; Escola; Aluno.

Abstract

This article aims to discuss the role of the school as a space capable of giving meaning, giving new meaning and the resurgence of cultural manifestations with an emphasis on religiosity, through inclusive educational practices and coping policies in everyday school life. In order to reach the objectives, a historical cut based on the structure and model of education in Brazil is made, as well as it sheds light on what is exposed in the new National Curricular Common Base - BNCC in the case of public policies aimed at the issue in question. screen and its effective application, as well the textual and documentary analysis with the theoretical contribution of authors who approach the subject in question. It also discusses concepts of culture, giving an air of plurality, where there is nothing more to talk about in a culture, but cultures. Finally, the article deals with this theme, pointing out that in the school space, this human and social unit, far from being homogeneous, weave affective, socio-affective, educational, professional and conflict relationships, built through the interactions of interpersonal relationships, ideas, dialogues, their knowledge and lives in the school space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Cristina Lima Moreira, Universidade Estadual de Alagoas, UNEAL

    Doutora em Ciências da Religião pela Universidade Católica de Pernambuco, UNICAP (2018). Atualmente é professora titular da Universidade Estadual de Alagoas, UNEAL. E-mail: acmmoreira@hotmail.com.

References

AZZI, Riolando. A Igreja Católica na Formação da Sociedade Brasileira. Aparecida-SP: Santuário,2008.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. História e Geografia. Brasília: 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Bases Legais. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Brasília:1999.

BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base, 2017. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192.Acessso em junho de 2021.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças Culturais, Cotidiano Escolar e Práticas Pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011.Disponível em https://saopauloopencentre.com.br/wp-content/uploads/2019/05/candau.pdf In:LERNER, D. (2007) Ensenãr en la Diversidad. Conferencia dictada en las Primeras Jornadas de Educación Intercultural de la Provincia de Buenos Aires: Género, generaciones y etnicidades en los mapas escolares contemporáneos. Dirección de Modalidad de Educación Intercultural. La Plata, 28 de junio de 2007. Texto publicado en Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura. Buenos Aires, v.26, n.4, dez. Acesso em junho de 2021.

DAMATA, Roberto. O que faz o brasil, Brasil? Rio de Janeiro: Rocco,1986.

FREIRE, Paulo.Educação como Prática de Liberdade. 18. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra. 1983.

GANDIN, Luiz Armando. Para onde a escola está sendo levada? (Ou a escola pode ser levada para algum lugar diferente daquele que o projeto hegemônico quer?)In: para onde vai a escola? Revista de Educação .v.27, nº 107, abr/ jun. 1998 quer Brasília AEC- 1998- ISSN 0104- 0537

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. In: Educação & Realidade. jul/dez. 1997. p. 15-46. Disponível em http://diversidade.pr5.ufrj.br/images/banco/textos/HALL_-_A_Centralidade_da_Cultura.pdf.Acesso em junho de 2022.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual.In: Identidade e Diferença.A perspectiva dos Estudos Culturais.HALL,Stuart; WOODWARD, Kathryn. SIlVA, Thomaz Tadeu da (Org/Trad.). 15 ed.4 reimp. Petrópolis, RJ: Vozes,2014.

SANTANA, Manoel Henrique de Melo. Práticas Simbólicas. Uma análise discursiva de Mitos, Ritos e Prédicas da religiosidade popular.Maceió:SESMAC,2017

Published

2023-06-20

How to Cite

MOREIRA, Ana Cristina Lima. POPULAR CULTURAL MANIFESTATIONS: DISCUSSION AND INCLUSION IN THE SCHOOL SPACE. PARALELLUS Revista de Estudos de Religião - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 14, n. 34, p. 327–344, 2023. DOI: 10.25247/paralellus.2023.v14n34.p327-344. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2220.. Acesso em: 19 may. 2024.

Similar Articles

11-20 of 81

You may also start an advanced similarity search for this article.