Merleau-Ponty and Wittgenstein escape the opposition between science and faith supported on the alienating absolutism of an obtuse radicalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2023.v23n3.p97-113

Keywords:

beliefs, reason, Merleau-Ponty, Wittgenstein, absolute stance

Abstract

This article aims to address the conflicting relationship between science and faith, with a view to showing the impossibility of invalidating both the field of science and the field of faith. With this, the thesis is defended that to invalidate means to assume an absolutist stance whose main characteristic is the alienating subjection derived from an obtuse radicalism, that is, radical positions make individuals alienated by becoming subject in a closure. To this end, the elaborations of Maurice Merleau-Ponty are based mainly on his doctoral thesis Phénoménologie de la Perception (1945). Throughout the article, some notes from his other works are collected with the aim of illustrating a legitimizing stance regarding the importance of openness to incompleteness, concerning science, as well as religion. Finally, it deals with Ludwig Wittgenstein's theorization in Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief (1967), approaching his fideistic conception of belief in God not from the perspective of factual, rational and/or empirical beliefs, but viewed for him, as a way of seeing the world and positioning himself in it. The parallel between the aforementioned authors serves to corroborate the thesis that it is unfeasible to think about science and faith from an essentially Cartesian perspective, but, above all, to highlight the impossibility of explaining faith scientifically, or to nullify its importance in the human path, in addition to to recognize the value of science for the evolution of humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mônica Parreiras, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

    Doutoranda em Filosofia - bolsista PROEX/CAPES (conceito 6) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS em São Leopoldo/RS. Mestra em Filosofia - linha de pesquisa Filosofia Social e Política pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS em São Leopoldo/RS. Especialista em Psicanálise: Técnica e Teoria também pela UNISINOS em Porto Alegre/RS. Graduada em Psicologia pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP em Recife/PE, com Bacharelado e Formação em psicologia clínica de orientação psicanalítica. Possui experiência nas áreas de saúde mental e toxicomania.  

References

AMESBURY, R. ‘Fideism’, The Stanford Encyclopaedia of Philosophy, (ed.)E. Zalta, 2005. Disponível em: http://plato.stanford.edu/entries/fideism/.

CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. O Distante-próximo e o próximo-distante: Corpo e Percepção na Filosofia de Merleau-Ponty. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2010.

CAMINHA, Iraquitan de Oliveira; SILVA, Marcos Érico de Araújo. Percepção, corpo e subjetividade. São Paulo: LiberArs, 2013.

CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Percepção, paisagem e linguagem em Merleau-Ponty. Trilhas Filosóficas. Revista Acadêmica de Filosofia, Caicó-RN, ano VIII, n. 1, p. 119-129, jan./jun. 2015. ISSN 1984-5561.

CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. 10 lições sobre Merleau-Ponty. Rio de Janeiro: Vozes, 2019. (Coleção 10 Lições).

CLARK, K. J. ‘Religious epistemology’, Internet Encyclopaedia of Philosophy, (eds.) B. Dowden & J. Fieser, 2009. Disponível: http://www.iep.utm.edu/r/relig-ep.htm.

DESCARTES, René. Meditações metafísicas. Tradução: Maria Ermantina de Almeida Prado Galvão. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005. (Clássicos).

FORREST, P. ‘The epistemology of religion’. Stanford Encyclopaedia of Philosophy, (ed.) E. Zalta, 2009. Disponível: http://plato.stanford.edu/entries/religion-epistemology/.

GRECO, J. ‘Reformed epistemology’, The Routledge Companion to the Philosophy of Religion, (eds.) C. Meister & P. Copan, 629-39, London: Routledge, 2007.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. Tradução: Sílvio Rosa Filho e Thiago Martins. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. (Filô).

MERLEAU-PONTY, Maurice. A união da alma e do corpo em Malebranche, Biran e Bergson. Tradução de Sílvio Rosa Filho e Thiago Martins. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. (Filô).

MERLEAU-PONTY, Maurice. A Estrutura do comportamento. Tradução de Márcia Valéria Martinez de Aguiar. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018. (Tópicos)

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Tradução: Paulo Neves e Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 2014.

NIELSEN, Kai. Wittgensteinian fideism. Philosophy, v. 42, n. 161, p. 191-209, 1967.

PLANTINGA, Alvin. The foundations of theism: a reply. Faith and Philosophy, v. 3, n. 3, p. 298-313, 1986.

PRITCHARD, Duncan. Reforming reformed epistemology. International Philosophical Quarterly, v. 43, n. 1, p. 43-66, 2003.

WITTGENSTEIN, L. Wittgenstein’s lectures and conversations on aesthetics, psychology and religious belief, (ed.) C. Barrett, Oxford: Blackwell, 1967.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Tradução: José Carlos Bruni. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

Published

2023-09-28

How to Cite

PARREIRAS, Mônica. Merleau-Ponty and Wittgenstein escape the opposition between science and faith supported on the alienating absolutism of an obtuse radicalism . Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 23, n. 3, p. 97–113, 2023. DOI: 10.25247/P1982-999X.2023.v23n3.p97-113. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2462.. Acesso em: 17 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.