Uberization of the teaching profession in distance education
challenges and precarious work of tutors working at the open university of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2025.v25n2.p71-97Keywords:
teaching work, tutor, distance education, uberizationAbstract
This study aims to analyze the challenges of teaching in Distance Education (ED) faced by tutors at the Open University of Brazil in public higher education institutions. Its main objective is to investigate whether the work of tutors in ED has been degraded and uberized, particularly concerning the replacement of salaries with scholarships. Accordingly, the research poses the following question: Has replacing salaries with scholarships led to the degradation and "Uberization" of tutor and teacher work? To achieve the study's goal and address this question, it is important to note that the methodology used is qualitative, and the sources are bibliographic. The theoretical framework is based on the following authors: Antunes (2009, 2013, 2018), Marx (1996), Ferreira, Pereira, Costa (2021), Lukács (2012), Veloso, Mill (2018), Santos Neto (2019), Minayo (2014), and Severino (2013). The research concluded that the uberization of the tutor profession in Distance Education within public higher education institutions has led to a significant deterioration in work conditions, characterized by low wages, lack of formal employment and benefits, excessive workloads, and lack of recognition, ultimately compromising the quality of tutors' work.
Downloads
References
ANTUNES, R. A nova morfologia do trabalho e suas principais tendências: informalidade, infoproletariado, (i)materialidade e valor. In: ANTUNES, R. (org.). Riqueza e miséria do trabalho no Brasil. v. 2. São Paulo: Boitempo, 2013. p. 13-27.
ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2013.
ANTUNES, R. Desenhando a nova morfologia do trabalho no Brasil. Revista Estudos Avançados. São Paulo, v. 28, n. 81, maio/ago. 2014, p. 39-53.
ANTUNES, R; BRAGA, R. (org.). Infoproletários: degradação real do trabalho virtual. São Paulo: Boitempo, 2009.
BELLONI, M. L. Educação à distância. São Paulo: Autores Associados, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação à Distância. Referenciais de qualidade para a educação superior à distância. Agosto de 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n.º 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre a criação do Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 9 jun. 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.º 11.273, de 6 de fevereiro de 2006. Dispõe sobre a formação inicial e continuada de professores para a educação básica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 7 fev. 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 318, de 2 de abril de 2009. Dispõe sobre a operacionalização do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 3 abr. 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Instrução Normativa n.º 2, de 19 de abril de 2017. Estabelece critérios para concessão de bolsas no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 abr. 2017.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n.º 183, de 21 de outubro de 2016. Estabelece normas e diretrizes para a concessão de bolsas no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 24 out. 2016.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n.º 33, de 16 de fevereiro de 2023. Dispõe sobre a regulamentação de bolsas no âmbito da CAPES. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 17 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 133, de 11 de julho de 2023. Dispõe sobre a flexibilização do acúmulo de bolsas no âmbito da CAPES. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 12 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.243, de 30 de dezembro de 2009. Reajusta os valores previstos no art. 2º da Lei 11.273, de 6 de fevereiro de 2006, referentes ao pagamento de bolsas a participantes de programas de formação inicial e continuada de professores. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 dez. 2009. Seção 1, p. 21.
BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução nº 44, de 29 de dezembro de 2006. Estabelece orientações e diretrizes para a concessão de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes dos cursos e programas de formação superior, no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jan. 2007. Seção 1, p. 7-8.
BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução CD/FNDE nº 26, de 5 de junho de 2009. Estabelece orientações e diretrizes para o pagamento de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes da preparação e execução dos cursos dos programas de formação superior, inicial e continuada no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 jun. 2009. Seção 1, p. 7-8.
BRASIL. Universidade aberta do Brasil. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br. Acesso em: 24 jul. 2024.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portal da Transparência. Dados do pagamento de bolsas por nível referente ao ano de 2023. Disponível em: https://transparencia.capes.gov.br/transparencia/xhtml/PesquisaPrograma.faces. Acesso em: 31 jul. 2024.
CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
FERREIRA, A. de A, et al. Tutoria na educação à distância – contextos de atuação nas redes públicas e privadas. Trabalho & Educação, v. 30, n. 1, p. 145-160, jan./abr. 2021.
IBGE Notícias. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/15585-ipca-de-dezembro-fica-em-0-78-e-fecha-2014-em-6-41#:~:text=O%20ano%20de%202014%20fechou,ficado%20em%200%2C92%25. Acesso em: 10 set. 2024.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social I. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Boitempo, 2012.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro I. Tradução Reginaldo Sant’Anna. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.
MILL, D. Educação a distância e trabalho docente virtual: sobre tecnologia, espaços, tempos, coletividade e relações sociais de sexo na Idade Mídia. 2006.
Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
MILL, D. Educação à distância: cenários, dilemas e perspectivas. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 59/2, p. 432-454, maio/ago. 2016.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
OLIVEIRA, L. H. da S. O rito terminativo de apreciação de proposições legislativas no Senado Federal. Texto para Discussão n. 292. Brasília: Senado Federal, 2021. p. 1-5.
PEREIRA, E. A. De tutor a professor mediador a distância: as implicações na atuação dos profissionais da EaD. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação e Docência - PROMESTRE, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.
PETERS, O. A educação a distância em transição: tendências e desafios. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2012.
SANTOS NETO, V. B. dos. A formação inicial de professores a distância no Brasil: os contornos e trajetórias do Sistema Universidade Aberta do Brasil na região do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba no período de 2013 a 2018. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2014.
SCOTTINI, D. T. Aspectos trabalhistas na educação a distância. In: Âmbito Jurídico, Rio Grande, XV, n. 100, maio 2012.
VASAPOLLO, L. O trabalho atípico e a precariedade. São Paulo: Expressão Popular, 2005.
VASAPOLLO, L. A precariedade como elemento estratégico determinante do capital. Pesquisa & Debate, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 368-386, 2005.
VELOSO, B.; MILL, D. Divisão e fragmentação do trabalho docente na educação à distância: uma análise crítica à luz da polidocência. Revista EducaOnline, v. 12, n. 2, p. 107-123, maio/ago. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Flávia Junia Justino Pacheco Garcia, Welisson Marques, Vicente Batista dos Santos Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.













