Uberization of the teaching profession in distance education

challenges and precarious work of tutors working at the open university of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2025.v25n2.p71-97

Keywords:

teaching work, tutor, distance education, uberization

Abstract

This study aims to analyze the challenges of teaching in Distance Education (ED) faced by tutors at the Open University of Brazil in public higher education institutions. Its main objective is to investigate whether the work of tutors in ED has been degraded and uberized, particularly concerning the replacement of salaries with scholarships. Accordingly, the research poses the following question: Has replacing salaries with scholarships led to the degradation and "Uberization" of tutor and teacher work? To achieve the study's goal and address this question, it is important to note that the methodology used is qualitative, and the sources are bibliographic. The theoretical framework is based on the following authors: Antunes (2009, 2013, 2018), Marx (1996), Ferreira, Pereira, Costa (2021), Lukács (2012), Veloso, Mill (2018), Santos Neto (2019), Minayo (2014), and Severino (2013). The research concluded that the uberization of the tutor profession in Distance Education within public higher education institutions has led to a significant deterioration in work conditions, characterized by low wages, lack of formal employment and benefits, excessive workloads, and lack of recognition, ultimately compromising the quality of tutors' work.

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Author Biographies

  • Flávia Junia Justino Pacheco Garcia, Instituto Federal do Triângulo Mineiro (UFTM, Uberaba, Minas Gerais

    Possui graduação em Tecnologia em Desenvolvimento Social pelo Instituto Federal de Educação Tecnológica (2007) e graduação em Letras Português/Inglês - Faculdades Associadas de Uberaba (2012). Pedagogia pela Universidade de Uberaba (2013). Pós-Graduação em Supervisão e Inspeção pela UNIASSELVI e Pós-Graduação em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2014). Atualmente está cursando o Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do IFTM. Trabalhou como Assistente Técnico Educacional na Superintendência Regional de Uberaba de 2013 a 2014 e atualmente é Assistente Administrativo no Instituto Federal do Triângulo Mineiro. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em práticas de leitura e utilização das TICs em plataformas de ensino aprendizagem à distância.

  • Welisson Marques, Instituto Federal do Triângulo Mineiro (UFTM, Uberaba, Minas Gerais

    Pós-doutor em Educação / Análise do Discurso pela Universidade de São Paulo (USP); Doutor em Estudos Linguísticos e Mestre em Linguística - fomentado pela CAPES - pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Uberlândia (PPGEL/UFU) - Nota 6 Capes/MEC; Especialista em Metodologia do Ensino Aprendizagem em Língua Estrangeira - Língua Inglesa. Possui Licenciatura Plena em Letras Português/Inglês e suas respectivas literaturas pela Universidade de Uberaba (2004-2007). É, também, Bacharel em Direito e Bacharel em Teologia, e advogado inscrito na OAB-MG. Professor e Pesquisador em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM). Atua como docente permanente e coordenador no Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado Profissional em Educação Tecnológica (PPGET/MPET/IFTM); no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica da Rede Federal (ProfEPT); e, também, na Graduação em Letras / Licenciatura Plena em Língua Portuguesa (IFTM/UAB-MEC).

  • Vicente Batista dos Santos Neto, Instituto Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais

    Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2019). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Uberlândia(2004). Graduado em Administração pela Faculdade de Ciências Econômicas do Triângulo Mineiro (2001). Foi professor da rede municipal de ensino de Uberaba (1988-2009), da Faculdade de Ciências Econômicas do Triângulo Mineiro (2003 a 2007), do Centro Universitário do Planalto de Araxá (2007 a 2010). Atuou entre 2015 a 2017 como professor na Universidade Federal do Triângulo Mineiro Campus Iturama. É professor de ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM) desde 2009. Foi Coordenador da Universidade Aberta do Brasil - UFTM, de 2016 a 2017, e do IFTM, de 2010 a 2013. 

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Published

2025-05-15 — Updated on 2025-05-15

How to Cite

GARCIA, Flávia Junia Justino Pacheco; MARQUES, Welisson; SANTOS NETO, Vicente Batista dos. Uberization of the teaching profession in distance education: challenges and precarious work of tutors working at the open university of Brazil. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 25, n. 2, p. 71–97, 2025. DOI: 10.25247/P1982-999X.2025.v25n2.p71-97. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/3141.. Acesso em: 5 dec. 2025.

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