Human Education
Philosophical Assumptions to Use Spirituality as a Category of Education Analysis
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2021.v21n2.p28-67Keywords:
Education, Spirituality, Human formation, IntegralityAbstract
The present work consists of the final report of the research carried out through PIBIC (Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships), from 2019 to 2020, at Department of Education Foundation of the Universidade Federal da Paraíba. The research work plan has as its object the concept of integrality in the work of Professor Ferdinand Röhr (2013). The general objective of the plan is to understand how integrality is placed as a precondition for using spirituality as a category of analysis of education. We use philosophical hermeneutics as an appropriate method of investigation and interpretation of the theme under analysis (GADAMER, 2015), especially the works of Professor Ferdinand Röhr: “Dialogues in education and spirituality (2010)” and “Education and spirituality: contributions to a multidimensional understanding of reality, man and education (2013)”. The association of the educational task with spirituality starts from the assumption that education can be a path that leads the subjects involved towards integral human formation. Spirituality as a category of analysis of education is carried out through the principle of trust between educator and student.
Downloads
References
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método Vol. I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
RÖHR, Ferdinand. Características da dimensão espiritual. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.
RÖHR, Ferdinand. Dimensões básicas e temático-transversais. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.
RÖHR, Ferdinand. Educação e compreensão integral do ser humano. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.
RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.
RÖHR, Ferdinand. Espiritualidade e educação. In: RÖHR, Ferdinand. Diálogos em educação e espiritualidade. Editora Universitária UFPE. Recife, 2010.
RÖHR, Ferdinand. Espiritualidade e formação humana. Revista Poiésis; Biopolítica; Educação e Filosofia, p. 53-68, 2011.
RÖHR, Ferdinand. Espiritualidade, integralidade e sentido da vida. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.
RÖHR, Ferdinand. Espiritualidade e religião. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.
RÖHR, Ferdinand. Introdução. In: RÖHR, Ferdinand. Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional do ser humano, da realidade e da educação. Editora Mercado de Letras. Campinas, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Myrvia Ferreira de Vasconcelos, Rodrigo Silva Rosal de Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.