DEMONS ARE WOMEN
THE REPRESENTATION OF EVIL BASED ON GENDER IN LUCIFER
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2025.v16n39.p465-484Keywords:
Gender, Mythology, Sexuality, LuciferAbstract
The article explores the construction of the character Mazikeen (Maze) in the series Lucifer, addressing the intersection of gender, mythology, and sexuality within a patriarchal and religious framework. Inspired by DC Comics, the series presents Mazikeen as a demon who challenges gender stereotypes by blending traditionally masculine and feminine traits. The analysis considers the impact of cultural and social norms, particularly the portrayal of women in media and their objectification, discussing how Mazikeen, initially a hypersexualized "femme fatale" figure, transitions into a more complex and emotionally vulnerable character. The character also subverts the idea that powerful women must be punished or “desexualized”, as suggested by patriarchal traditions. Through her relationship with Lucifer and, particularly, with Eve, Mazikeen undergoes a transformation involving not only a questioning of her demonic nature but also a search for affection, autonomy, and redemption, breaking free from the standards of submissive femininity. The article further examines how the character’s development interacts with traditional notions of sexuality, violence, and power, highlighting the critique of women’s representation in the media and its impact on social perceptions of gender and identity. From this, Lucifer provides a space for the subversion and reconstruction of feminine images, encouraging a reflection on the role of women in contemporary society.
Downloads
References
BENNAMA, Mekia; MERDJI, Naima. La déconstruction des stéréotypes à travers les médias et la littérature. Revue algérienne des lettres, v. 7, n. 3, p. 47-65, 2024.
BÍBLIAON. Bíblia Online. Disponível em: https://www.bibliaon.com/. Acesso em: 04 mar. 2025.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2024.
ESTÉS, Clarissa Pinkola. Mulheres que correm com os lobos: mitos e histórias do arquétipo da Mulher Selvagem. Tradução de Waldéa Barcellos. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
FIORENZA, Elisabeth Schüssler. Changing horizons: explorations in feminist interpretation. [S. l.]: [s. n.], 2013.
KOCH, Gertrud. Ex-changing the Gaze: Re-visioning Feminist Film Theory. New German Critique, Durham, n. 34, p. 144, Winter 1985.
MAHAFFEY, Vicki. Taming the Wild Shieldmaiden: A Feminist Analysis of Tolkien's “Heroinsim. 1995
MULVEY, Laura. Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, London, v. 16, n. 3, p. 6-18, autumn 1975.
MURARO, Rose Marie. Breve introdução histórica. KRAEMER, Heinrich; SPRENGE, James. O martelo das feiticeiras. Tradução de Paulo Fróes, v. 30, 2020.
NERONI, Hilary. The Violent Woman: Femininity, Narrative, and Violence in Contemporary American Cinema. Albany: State University of New York Press, 2005.
ÖZKANTAR, Mustafa Özer. Changeless Gender Roles in Changing Digital Media Age: An Analysis of the Netflix Serıes “Lucifer” in terms of Femme Fatale. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, v. 6, n. 2, p. 357-378, 2023.
PIRES, Valtyennya Campos; NASCIMENTO, Robéria Nádia Araújo. Complexidade narrativa: a série “Lúcifer” e as percepções do mito do diabo. Revista Anagrama: Revista Científica Interdisciplinar da Graduação, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 1-12, jan./jun. 2019. Disponível em:. Acesso em: 04 mar. 2025.
PRECIADO, Paul B. Manifesto contrassexual. Tradução de Maria do Rosário Pedreira. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
PINEAUX, Jean. Proverbes & diction français. Paris: PUF, 1963. (Coleção Que sais-je?).
YONEKURA, Yasmim Pereira. A valsa com o diabo: Lúcifer e a estrutura patriarcal do cristianismo versus a bruxaria na segunda temporada de “O mundo sombrio de Sabrina”. Todas as Musas, v. 11, nº 02, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thaïs de Matos Barbosa, Glezia Alves de Melo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).
















