MUSEUMS AND RELIGIOUS COLLECTIVE MEMORIES IN BRAZIL
WHAT DOES THE NATIONAL REGISTER OF MUSEUMS TELL US?
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2024.v15n37.p865-880Keywords:
Museum; Collective Memory; Religious MatricesAbstract
Museums are privileged spaces for communication in contemporary society, being able to problematize the most diverse themes and social issues. Religions, religious experiences and cultural frameworks are no exception, being present in Brazilian museums through the most diverse narratives and communication strategies. However, the scarcity of studies that address the museum-religion relationship from a more systemic perspective draws attention in the academic bibliography. Thus, this article presents an exploratory study about Brazilian museums that address religious themes, based on data made available by the National Registry of Museums, available on the MuseusBR Platform, maintained by the Brazilian Institute of Museums, and one of the main information bases for policies public museums in Brazil. The methodology adopted is of a quali-quanti nature, considering that the main data made available by the MuseusBR Platform are of a quantitative nature, however, the analyses, due to their exploratory nature, are of a qualitative nature, focusing on the description of religious matrices, institutional profiles and cultural reference tables present in museums registered on the aforementioned Platform. It is concluded that the most represented religious matrices are Christian, followed by Afro-Brazilian, however, the most relevant aspect of the study concerns the analysis of collective cultural frameworks – mostly Catholic – that are represented in art and historical museums.
Downloads
References
CAMURÇA, Marcelo Ayres. A sociologia da religião de Danièle Hervieu-Léger: entre a memória e a emoção. In: TEIXEIRA, Faustino (org). Sociologia da religião: enfoques teóricos. 2ed.Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
HALBWACHS Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1990.
HERVIEU-LÉGER, Danièle. La Religion pour Mémoire. Paris: Cerf, 1993.
HERVIEU-LÉGER, Danièle. Catolicismo: A Configuração da memória. Revista de Estudos da Religião, São Paulo, n. 2, 2005, p. 87-107.
IBRAM. Cadastro Nacional de Museus: mapeando a diversidade museal brasileira. Brasília, DF: Ibram, 2022a.
IBRAM. Registro de Museus. Brasília, DF: Ibram, 2022b.
MARINS, Paulo Cesar Garcês. Novos patrimônios, um novo Brasil? Um balanço das políticas patrimoniais federais após a década de 1980. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 29, no 57, p. 9-28, janeiro-abril 2016.
MIRANDA, Rose Moreira de; SALADINO, Alejandra. Cadastro Nacional de Museus. In: GRIECO, Bettina; TEIXEIRA, Luciano; THOMPSON, Analucia (Orgs.). Dicionário IPHAN de Patrimônio Cultural. 2. ed. rev. ampl. Rio de Janeiro, Brasília: IPHAN/DAF/Copedoc, 2016. (verbete). ISBN 978-85-7334-299-4.
PEREIRA DA COSTA, António Manuel Ribeiro. Museologia da Arte Sacra em Portugal (1820-2010). Espaços, Momentos, Museografia. Tese de Doutoramento em Letras, na área de História, especialidade de Museologia e Património Cultural, apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, 2011.
RIVERA, Dario Paulo Barrera. Linguagem, memória e religião no pensamento de Maurice Halbwachs. Horizonte, Belo Horizonte, v. 16, n. 51, p. 1177-1196, set./dez. 2018.
SCHEINER, Tereza C. M. Repensando o Museu Integral: do conceito às práticas. Boletim Museu Paraense Emilio Goeldi. Ciências Humanas. Belém, v.7, n. 1, p. 15-30, jan-abr. 2012.
SOUSA, Tatiana Bonfim. Biblioteca do Museu de Arte Sacra da Ufba: relevância histórica e social. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação Estudos Interdisciplinares Sobre a Universidade, Universidade Federal da Bahia, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruno Melo de Araújo, Emanuela Sousa Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).
















