FOR A HUMANISTIC EDUCATION

UNDER THE DIDACTICS OF PROXIMITY, PERSISTENCE AND RESTLESSNESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2025.v16n38.p425-440

Keywords:

Complexity Sciences, Global Educational Pact, Humanistic education, Monsignor Expedito Sobral de Medeiros

Abstract

Proximity, persistence, and restlessness are prerequisites for a humanistic education nourished by the reasons of sensitivity, grounded in the arguments of hope, and developed under the auspices of the forces of conjunction. The discussions in this article were produced in the unfolding of reflections made by teachers, students, priests, and pastoral coordinators in educational and pastoral forums in view of the revival of confidence in the contributions of education to the construction of a world of solidarity. Edgar Morin, Byung-Chul Han, and Paulo Freire served as theoretical interlocutors. In the investment of approximation between the objectives of the Global Pact for Education proposed by Pope Francis and the Sciences of Complexity, we revisit the educational and pastoral actions of Monsignor Expedito Sobral de Medeiros (1916-2000), a Catholic priest who lived in the Sertão Potiguar region in the last years of the 20th century, where he learned the importance of community learning. In a society prone to individualistic aspirations, reviewing some of the lessons of the aforementioned Monsignor helps us believe in the strengthening of collective bonds as a means of cognitive democracy, reinforcing a fraternal aesthetic of living and the foundation of an ethic of responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Josineide Oliveira Silveira, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte, UERN / Brasil

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN (2003). Atualmente é docente da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, UERN e professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, PPGED/UFRN. E-mail: josilveira02@gmail.com.

  • UMBERTO DE ARAÚJO MEDEIROS, Universidade Federal Rural do Semi-árido, UFERSA / Brasil.

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN (2022). Atualmente é Professor do Magistério Superior na Universidade Federal Rural do Semi-Árido, UFERSA - Campus Angicos. Tem experiência nas áreas de Filosofia e Educação. E-mail: umberto@ufersa.edu.br.

  • JOÃO BATISTA NUNES FILHO, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN / Brasil

    Doutorando em Educação pela UFRN, mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN (2023). Diretor do Centro de Educação Integrada Monsenhor Honório. E-mail: jbnfilho@gmail.com.

References

BENJAMIN, Walter. O narrador. In. Obras Escolhidas, vol. I São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.

BÍBLIA SAGRADA. Edição Pastoral. São Paulo: Paullus, 1991.

FRANCISCO. Pacto Educativo Global-PED. Vademecum portugues: Global Compact on Education, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GUEDES, Beto; BASTOS, Ronaldo. O sal da Terra. Disponível em https://www.letras.mus.br acessado em 12/09/2024

HAN, Byung-Chul. A crise da narração. Petrópolis/RJ: Vozes, 2023.

MATA, Vanessa. As Palavras. Disponível em https://www.youtube.com acesso em 12/09/2024.

MEDEIROS, Expedito Sobral de. Pelos caminhos do Potengi. Natal: Flecha do tempo; Arquidiocese de Natal; Offset Editora, 2013.

MORIN, Edgar; SLOTERDIJK, Peter. Tornar a Terra habitável. Natal: EDUFRN, 2021.

MORIN, Edgar. Fraternidade: para resistir à crueldade do mundo. São Paulo: Palas Athena, 2019.

MORIN. Edgar. A via para o futuro da humanidade. Rio de janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

MORIN, Edgar. A Cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

MORIN, Edgar. O Método 6: ética. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, Edgar. O Método 5: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulina, 2002.

KANT, Emmanuel. Crítica da Razão Pura. Editora Vozes: Rio de Janeiro, 2016.

ROCHA, Jaime Vieira. Monsenhor Expedito Sobral de Medeiros: um arauto da dignidade humana no Sertão Potiguar. Natal/RN: Offset Editora, 2021.

SNOW, Charles Percy. As duas culturas e uma segunda leitura. São Paulo: EDSP, 1995.

Published

2025-12-23

How to Cite

OLIVEIRA SILVEIRA, Josineide; DE ARAÚJO MEDEIROS, UMBERTO; NUNES FILHO, JOÃO BATISTA. FOR A HUMANISTIC EDUCATION: UNDER THE DIDACTICS OF PROXIMITY, PERSISTENCE AND RESTLESSNESS. PARALELLUS Journal of Religion Studies - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 16, n. 39, p. 425–440, 2025. DOI: 10.25247/paralellus.2025.v16n38.p425-440. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2963.. Acesso em: 28 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 543

You may also start an advanced similarity search for this article.