RELIGIOUS EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2024.v15n36.p299-313

Keywords:

Early Childhood Education, Education , Religious Education

Abstract

This text is the result of an exploratory study on the issue of religious education in the early childhood education segment considering the structure and proposal of the National Common Curricular Base (BNCC), aiming to understand how, based on the fields of experience that guide this segment, as well as the structure of religious development is possible to articulate a religious education for children for this phase of education and considering a pedagogical intention to guide the teaching and learning process of these children and their insertion in society, enhancing opportunities for interaction between subjects and manifestations community. Therefore, in early childhood education it is important to reinforce that caring is integrated with the actions of knowing and exploring the world. As well as the formation of bonds that provide emotional security for the child to build knowledge about the world and develop autonomy. It also proposes encouraging autonomy by allowing the child to face and overcome obstacles. Children are at the center of the process and therefore it is necessary to respect each one's time, even in guided activities, everyone must have time and space to be active. It is up to the teacher to carefully plan moments of free exploration, as by establishing a routine, it conveys a feeling of security and helps in the development of autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sergio Rogério Azevedo Junqueira, IPFER (Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião)

    Livre Docente e Pós-Doutor de Ciência da Religião pela PUCSP; Pós-Doutor em Geografia pela UFPR; Pós-Doutor em Ciência da Religião na UEPA; Pós-Doutor em Educação pela UFPR; Doutor e Mestre em Ciência da Educação pela Universitá Pontificia Salesiana de Roma; Especialista em Metodologia do Ensino Religioso pea PUCSP; Especialista em Metodologia do Ensino Superior pelo CEPEMG; Licenciado em Pedagogia pela UNIUBE; Bacharel em Ciências Religiosas pelo CEPEMG.

  • Sonia De Itoz, IPFER

    Mestre em Educação pela PUCSP; Graduada em Filosofia pela FAI/SP; Bacharel em Teologia pela Faculdade Nossa Senhora da Assumpção/SP. Pesquisadora do Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião (IPFER). Coordenadora de Pastoral Escolar e Ensino Religioso do Colégio Emilie de Villeneuve/SP

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é base. Brasília: MEC/SEF, 2018.

RODRIGUES, E. F.; JUNQUEIRA, S. Fundamentando pedagogicamente o Ensino Religioso. Curitiba: Ibpex, 2009.

CAVALLETTI, S. O Potencial religioso da criança. São Paulo: Loyola, 1985.

MINICUCCI, Agostinho. Relações Humanas. Agostinho Editora: atlas. 1992.

MALAGUZZI, Loris. Histórias, Ideias e Filosofia Básica. IN: EDWARDS, Carolyn (org.). As Cem Linguagens da Criança: A abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância/Carolyn Edwards, Lella Gandini, George Forman; tradução Dayse Batista. – Porto Alegre: Artmed, 1999.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

FOWLER, J. W. Estágios da fé́: psicologia do desenvolvimento humano e busca de sentido. São Leopoldo-RS: Sinodal, 1992.

REGGIO CHILDREN. Regimento Escolas e Creches para a infância da Comuna de Reggio Emília. Reggio Emilia: Reggio Children, 2013.

Published

2024-07-19

Issue

Section

TEMÁTICA LIVRE/FREE SUBJECT (artigos)

How to Cite

AZEVEDO JUNQUEIRA, Sergio Rogério; DE ITOZ, Sonia. RELIGIOUS EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION. PARALELLUS Journal of Religion Studies - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 15, n. 36, p. 299–314, 2024. DOI: 10.25247/paralellus.2024.v15n36.p299-313. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2796.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Similar Articles

31-40 of 219

You may also start an advanced similarity search for this article.