SCHOOL HERITAGE EDUCATION AND RELIGIOUS EDUCATION

A REAL POSSIBILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2024.v15n36.p221-231

Keywords:

Heritage education, Religious education, School

Abstract

School heritage education is an important tool for preserving the cultural heritage of a people, state or nation. The preservation of historical and cultural heritage is intrinsically linked to the work carried out in the school environment. The school has the responsibility of forming responsible, thinking citizens capable of recognizing themselves as belonging to the culture and history of which they are inserted. This awareness makes the individual find bonds of identification with their reality and thus be proud of and protect their heritage. This scientific article intends to ratify the importance of school heritage education, demystifying the learning process within a context where school, community, students and guardians and strengthening its existence through Religious Education. The methodological route was through the theoretical contribution referring to the school, heritage education and Religious Education. With this, the present article highlights as a result the need to preserve the historical and cultural heritage of a region, people or place, and also how we can include heritage education in Religious Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio Cardoso da Silva, Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco

    Doutor em Biotecnologia pela Rede Nordeste de Biotecnologia - Renorbio, Mestrado em Desenvolvimento de Processos Ambientais pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP. Especialização em Biologia, pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE. Graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP. Atualmente é professor vinculado a Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco.

  • Rosalia Soares de Sousa, Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco

    Mestra em Ciências da Religião, UNICAP (2014). Trabalha na Secretaria de Educação e Esportes do Estado de Pernambuco atuando com o componente curricular de Ensino Religioso, coordenando as formações para professores. Conselheira do Comitê Nacional de Respeito à Diversidade Religiosa, CNRDR.

  • Maria da Conceição Barros Costa Lima, Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco

    Licenciada em Ciências Biológicas e bacharel em Direito pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). Advogada inscrita nº 12.914 na Ordem dos Advogados do Brasil (OAB) em Pernambuco. Trabalhou na II Comissão Permanente de Processo Administrativo Disciplinar, Conselho Estadual de Cultura, Gerência de Normatização de Ensino, Atualmente atuando na Gerência de Políticas Educacionais de Inclusão Direitos Humanos e Cidadania, na Coordenação do Atendimento Socioeducativo da Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 20 ago. 2023.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

BRASIL. Fundação Joaquim Nabuco. O bairro da Várzea. 2023. Disponível no site:https://pesquisaescolar.fundaj.gov.br/pt-br/busca-az/v/varzea-bairro-recife .

CELEC. CENTRO ESPÍRITA LUZ. ESPERANÇA E CARIDADE. 2023 DISPONÍVEL NO SITE:https://web.facebook.com/celec.recife/?_rdc=1&_rdr. ACESSO EM 25.AGO.2023.

ENCONTRA RECIFE. VÁRZEA DISPONÍVEL NO SITE:https://www.encontrarecife.com.br/sobre/bairro-varzea-recife/. ACESSO EM 15.AGO. 2023

FONSECA, Maria Cecília Londres. O Patrimônio em Processo: Trajetória da Política Federal de Preservação no Brasil. Rio de Janeiro: Editora UFRJ; MinC - Iphan, 2005.

FERREIRA Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. São Paulo: Positivo, 2004.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: IPHAN - Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial, 1999.

IPHAN. Educação patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília: IPHAN, 2014.

JUNQUEIRA, Sergio. História, legislação e fundamentos do ensino religioso. Curitiba: IBPEX, 2008.

LIMA, Maria da Conceição Barros Costa; SOUSA, Rosalia Soares de; Lima, / Wellcherline Miranda. Liberdade Religiosa: (re)conhecer e valorizar o eu, o outro e o mundo. In: NETA. Francisca Maria, PEIXOTO. José Adelson Lopes (Organizadores). Ecos do Silêncio: o saber e o fazer da pesquisa. Recife: Libertas, 2018.

PERNAMBUCO. Currículo de Pernambuco do Ensino Fundamental. Recife: Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco, 2018.

TEIXEIRA, Simonne (org.). Contribuições à prática pedagógica para a Educação Patrimonial. Campo dos Goytacazes: Eduenf, 2008.

Published

2024-07-19

Issue

Section

TEMÁTICA LIVRE/FREE SUBJECT (artigos)

How to Cite

CARDOSO DA SILVA, Antonio; SOARES DE SOUSA, Rosalia; BARROS COSTA LIMA, Maria da Conceição. SCHOOL HERITAGE EDUCATION AND RELIGIOUS EDUCATION: A REAL POSSIBILITY. PARALELLUS Journal of Religion Studies - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 15, n. 36, p. 221–231, 2024. DOI: 10.25247/paralellus.2024.v15n36.p221-231. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2444.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Similar Articles

21-30 of 234

You may also start an advanced similarity search for this article.