RELIGIOUS EDUCATION IN PARANÁ
TEACHER PROFILE AND EMERGING CHALLENGES (2018-2020)
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p513-537Keywords:
Religious Education in Paraná, Profile of State Teachers of Religious Education, Curriculum Reference of ParanáAbstract
After a slow process permeated by conflicts, in 2017 the National Common Curriculum Base (BNCC) for Early Childhood Education and Elementary School was published, which allowed a new perspective to Religious Education (RE) in Brazil, first by presenting itself as the only official and national document about the curriculum that dealt with RE for all years of Brazilian Elementary Education, second, because it was up to the states to make their appropriation and dissemination as strategies against their education systems, in the case studied, in the state of Paraná, there was the publication of the Curricular Reference of Paraná (2018). The research issue identified, through 370 complete electronic questionnaires answered by teachers in the discipline of Religious Education, data that could characterize the profile of education professionals working in the State Department of Education of the state of Paraná, as well as whether there would be a relationship between the form of contract of education professionals and/or distribution of classes in the ER disciplines and the consolidation of the curriculum proposed to the ER by the BNCC (BRASIL, 2018a) and by the Curriculum Reference of Paraná (PARANÁ, 2018). The research results elucidated fundamental aspects for the consolidation of the secular and non-confessional perspective adopted in the State.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Lei nº 9.475 de 22 de julho de 1997. Dá nova redação ao artigo 33 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1997.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Brasília: MEC, 2018a.
BRASIL. Resolução nº 05, de 28 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de licenciatura em Ciências da Religião. Brasília: MEC/CNE, 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/janeiro-2019-pdf/105531-rcp005-18/file. Acesso em: 17 dez. 2021.
IBGE. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/3175#resultado. Acesso em: 28 dez. 2021.
FALEIROS, Fabiana et al. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 25, n. 4, p. 01-06, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/Hjf6ghPxk7LT78W3JBTdpjf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 dez. 2021.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. O processo de escolarização do Ensino Religioso no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2002a. v. 1.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo (org.). Educação Religiosa: construção da identidade do ensino religioso e da pastoral escolar. Curitiba: Champagnat, 2002b.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. Provimento de professores para o componente curricular Ensino Religioso visando a implementação do artigo 33 da Lei 9394/96 revisto pela lei 9497/97. Brasília: CNE/UNESCO, 2016.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo; HOLANDA, Ângela Maria Ribeiro; CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. Ensino Religioso: aspectos legais. In: JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo (org.). Ensino Religioso no Brasil. Florianópolis: Insular, 2015. p. 29-63.
XXX. XXX. XXX: XXX, 2021.
PARANÁ. Deliberação nº 01/06, de10 de fevereiro de 2006. Normas para o Ensino Religioso no Sistema Estadual de Ensino do Paraná. Curitiba: CEE/PR, 2006.
PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Curitiba: SEED, 2018. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=1383. Acesso em: 09 jun. 2021.
RODRIGUES, Edile Maria Fracaro; JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo; MARTINS FILHO, Lourival Jose. Perspectivas pedagógicas do ensino religioso: formação inicial para um profissional do Ensino Religioso. Florianópolis: Insular, 2015.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. Curitiba: Ibpex, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Gustavo Patrocino, Fabio Lanza, Sergio Rogério Azevedo Junqueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).