THE RELIGIOUS DISCOURSE IN THE MASS MEDIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2020.v11n26.p131-147

Keywords:

Religious studies. Religious field. Broadcast. Proselytizing

Abstract

This article is intended to provide an analytical reading of the latest data on the presence and intensity of religious content diffusion through the open television system in Brazil. Knowing that the reception of content via open TV is still a powerful mass communication tool, we intend to relate the relevant presence of religious content in this media mode and the concept of proselytizing, thus proposing a critical reflection on the importance of this presence in television environment for religious denominations. Then, we use two methodological instruments: the analytical reading of available statistical data and a literature review with references that help theoretically to support the discussion. We intend to show that the insertion of religious communities in the media environment is a useful tool for the implementation of a proselytizing strategy. However, the exposure of many different denominations can lead to a competitive environment that easily induces transit between communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Breno Martins Campos, Pontifícia Universidade de Campinas, PUC-Campinas
    PhD in Social Science and master in Religion Sciences. Professor from the Pontifícia Universidade de Campinas, PUC-Campinas, Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CCHSA) and the postgraduate program Stricto Sensu in Religion Sciences. E-mail: brenomartinscampos@gmail.com.
  • Felipe Zangari, Pontifícia Universidade de Campinas, PUC-Campinas
    Master in Religion Sciences from PUC-Campinas. Executive director of Rádio Brasil Campinas. E-mail: felipe.zangari@gmail.com.

References

ALBERICH, Emílio. A catequese na Igreja de hoje. São Paulo: Salesiana Dom Bosco, 1983.

ALBUQUERQUE, Leila Marrach Basto de. A religião cabe nos números? REVER – Revista de Estudos da Religião, p. 59-67, dez. 2008. Disponível em: https://www.pucsp.br/rever/rv4_2008/t_albuquerque.pdf. Acesso em: 16 nov. 2019.

ANCINE. TV Aberta – Informe Anual 2016. Disponível em https://oca.ancine.gov.br/sites/default/files/repositorio/pdf/informe_tvaberta_2016.pdf. Acesso em: 16 nov. 2019.

BERGER, Peter L. O dossel sagrado: elementos para uma teoria sociológica da religião. 2 ed. São Paulo: Paulus, 1985.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

CAMPOS, Leonildo Silveira. "Evangélicos de missão" em declínio no Brasil: exercícios de demografia religiosa à margem do Censo de 2010. In: TEIXEIRA, Faustino; MENEZES, Renata (Orgs.). Religiões em movimento: o Censo de 2010. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 127-160.

CAMPOS, Leonildo Silveira; COBRA, Marcos Henrique Nogueira; COSTA, Esdras Borges. Hóstias Edir contêm mais Deus: marketing e religião. RAE – Revista de Administração de Empresas, v. 36, n. 2, p.5-11, abr.-jun. 1996. Disponível em: https://rae.fgv.br/sites/rae.fgv.br/files/artigos/10.1590_S0034-75901996000200009.pdf. Acesso em: 18 nov. 2019.

CAMURÇA, Marcelo Ayres. O Brasil religioso que emerge do Censo de 2010: consolidações, tendências e perplexidades. In: TEIXEIRA, Faustino; MENEZES, Renata (Orgs.). Religiões em movimento: o Censo de 2010. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 63-87.

ECCO, Clóvis; RIBEIRO, Wesley dos Santos. O outro é diferente de mim. Guará – Revista de Linguagem e Literatura, v. 7, n. 2, p. 153-161, jul.-dez.2017. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6228/3553. Acesso em: 19 nov. 2019.

FONTENELLE, Isleide Arruda. O nome da marca: McDonald's, fetichismo e cultura descartável. Reimp. São Paulo: Boitempo, 2002.

GONÇALVES, Antonio Baptista. Direitos humanos e (in)tolerância religiosa: laicismo – proselitismo – fundamentalismo – terrorismo. São Paulo: PUC-SP, 2011. (Tese de Doutorado em Doutorado em Filosofia do Direito.). Disponível em: https://leto.pucsp.br/bitstream/handle/5668/1/Antonio%20Baptista%20Goncalves.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Mídia, religião e sociedade: das palavras às redes digitais. São Paulo: Paulus, 2016.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Midiatização da religião e secularização: pensando as práticas religiosas no ambiente das mídias. Revista de Comunicação da FAPCOM, v. 1, n. 1, p. 97-108, 2017. Disponível em: http://fapcom.edu.br/revista-paulus/index.php/revista-paulus/issue/view/2/showToc. Acesso em: 19 nov. 2019.

PIERUCCI, Antônio Flávio. O crescimento da liberdade religiosa e o declínio da religião tradicional: a propósito do Censo de 2010. In: TEIXEIRA, Faustino; MENEZES, Renata (Orgs.). Religiões em movimento: o Censo de 2010. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 49-61.

PIERUCCI, Antônio Flávio. Reencantamento e dessecularização: a propósito do auto-engano em sociologia da religião. In: SOBRAL, Fernanda A. da Fonseca; PORTO, Maria Stela Grossi. A contemporaneidade brasileira: dilemas para a imaginação sociológica. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2001. p. 49-50.

PIERUCCI, Antônio Flávio. Secularização e declínio do catolicismo. In: SOUZA, Beatriz Muniz de; MARTINO, Luís Mauro Sá. Sociologia da religião e mudança social: católicos, protestantes e novos movimento religiosos no Brasil. São Paulo: Paulus, 2004. p. 13-21.

ROSADO-NUNES, Maria José; CAMPOS, Breno Martins; STEINER, Neusa C. S. Editorial: A religião entre números. REVER – Revista de Estudos da Religião, v. 8, dez. 2008. Disponível em: https://www.pucsp.br/rever/rv4_2008/editorial.htm. Acesso em: 16 nov. 2019.

SANTOS, Milene Cristina. O proselitismo religioso entre a liberdade de expressão e o discurso de ódio: a "guerra santa" do Neopentecostalismo contra as religiões afro-brasileiras. Brasília: UnB, 2012. (Dissertação de mestrado em Direito.). Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/13873/1/2012_MileneCristinaSantos.pdf. Acesso em: 11 mai. 2019.

TOSTES, Angelica; RIBEIRO, Claudio de Oliveira (Orgs.). Religião, diálogo e múltiplas pertenças. São Paulo: Annablume, 2019.

Published

2020-04-29

Issue

Section

TEMÁTICA LIVRE/FREE SUBJECT (artigos)

How to Cite

CAMPOS, Breno Martins; ZANGARI, Felipe. THE RELIGIOUS DISCOURSE IN THE MASS MEDIA. PARALELLUS Revista de Estudos de Religião - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 11, n. 26, p. 131–147, 2020. DOI: 10.25247/paralellus.2020.v11n26.p131-147. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/1571.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

11-20 of 231

You may also start an advanced similarity search for this article.