Childhood in Caxias do Sul/RS in memories of graduates fron the “Garden” of the School Group Henrique Emílio Meyer (1946-1956)
DOI:
https://doi.org/10.25247/hu.2022.v9n17.p106-118Keywords:
Childhoods, Caxias do Sul, Kindergarten, Henrique Emílio Meyer School GroupAbstract
The objective of our study is to analyze and understand the meanings attributed to childhood in the city of Caxias do Sul/RS, from 1946 to 1956, based on memories of schooling practices of graduates of an educational institution. As a theoretical contribution, cultural history was used and, methodologically, oral history with document analysis from diverse sources such as photographs and newspapers of the time. It is evident in the memories of this group of interviewed subjects, the emphasis on the experiences built, the coexistence in the kindergarten and the way they felt belonging to a privileged social group that had the opportunity to attend the kindergarten at Henrique Emílio Meyer.
Downloads
References
ARCE, Alessandra. Friedrich Froebel: o pedagogo dos jardins-de-infância. Petrópolis: Vozes, 2002.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1059-1083, out. 2007.
BASTOS, Maria Helena Camara. A educação do homem / Friedrich W. A. Froebel. Trad. Maria Helena Camara Bastos. Passo fundo: UPF, 2001.
BASTOS, Maria Helena Camara. Manual para os jardins de infância: ligeira compilação pelo Dr. Menezes Vieira – 1882. Porto Alegre: Redes Editora, 2011.
BASTOS, Maria Helena Camara. De jardineira para a jardineira: orientações didático-pedagógicas para a educação pré-primária (Revista do Ensino/RS, 1951-1963). Revista Linhas, Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 63-80, set./dez. 2017.
BERGOZZA, Roseli Maria. Escola Complementar de Caxias: histórias da primeira instituição pública para formação de professores na cidade de Caxias do Sul (1930- 1961). 2010. 174f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2010.
BISOL, Mariana Alquati. Educação-Jardim de Infância do Grupo Escolar Henrique Emílio Meyer. Entrevista concedida a IDENTIFICA AUTORIA. Forma virtual.Transcrição IDENTIFICA AUTORIA. Caxias do Sul/ RS, 22 de Maio de 2020.
CONCEIÇÃO, Caroline Machado Cortelini. Práticas e representações da institucionalização da infância: bebês e crianças bem pequenas na creche em Francisco Beltrão/PR (1980/1990). 2014. 253f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale dos Sinos, São Leopoldo, 2014.
DEMARTINI, Zeila; ANTUNES, Fátima. Magistério primário: profissão feminina, carreira masculina. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 98, p. 5-14, ago. 1993.
ESCOLANO BENITO, Agustín. Patrimonio material de la escuela e historia cultural. Revista Linhas, Florianópolis, v. 11, n. 2, p.13-28, jul./dez. 2010.
FRIEDMANN, Adriana. Jogos tradicionais na cidade de São Paulo: recuperação e análise da sua função educacional. 1990. Tese (Mestrado em Educação) -Universidade de São Paulo, São Paulo, 1990.
GROSSI, Eliza Maria Thomazzi. Educação- Jardim de Infância do Grupo Escolar Henrique Emílio Meyer. Entrevista concedida a IDENTIFICA AUTORIA. Forma virtual. Transcrição de IDENTIFICA AUTORIA. Caxias do Sul/ RS, 08 de dezembro de 2020.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, jan./jun. 2001.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. A pré-escola em São Paulo (1877 a 1940). São Paulo: Edições Loyola, 1988.
KUHLMANN JR., Moysés. Educando a infância brasileira. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Orgs.). 500 anos de educação no Brasil. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 469-496.
KUHLMANN JR., Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 7. ed. Porto Alegre: Mediação, 2015.
LOPES, Rodrigo. Seção Amnésia para avivar a memória. In: Jornal Pioneiro [online], Caxias do Sul/RS, 29 abr. 2015. Disponível em: http://wp.clicrbs.com.br/memoria/2015/04/29/secao-amnesia-para-avivar-a-memoria/?topo=35,1,1,,,35. Acesso em: 6 jun. 2021b.
MOSCHEN, Lucas. Documentário 85 anos Emílio Meyer. 15 ago. 2016 (17m14s). Disponível em: https://youtu.be/fwiT-7FJO50. Acesso em: 12 abr. 2020.
NINA, Celina Airlie. Escolas-Maternais e Jardins de Infância. 3. ed. Rio de Janeiro: Coleção Departamento Nacional da Criança, 1957.
SOUZA, Gizele de. Os jardins de infância públicos do século XX. In: SOUZA, Gizele de (Org.). Educar na Infância: perspectivas histórico-sociais. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2010. p. 123-140.
STORCHI, Sônia Inês. Educação-Jardim de Infância do Grupo Escolar Henrique Emílio Meyer. Entrevista concedida a IDENTIFICA AUTORIA. Forma presencial. Transcrição de IDENTIFICA AUTORIA. Caxias do Sul/ RS, 30 de abril de 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 HISTÓRIA UNICAP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Concedo a Revista História Unicap o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.
Também aceito submeter o trabalho às normas de publicação da Revista História Unicap acima explicitadas.