A decolonial perspective on marabaixo

religiosity, culture and citizenship

Authors

  • Nelson Mateus Machado dos Santos Federal University of Amapá – UNIFAP
  • Marcos Vinicius de Freitas Reis Federal University of Amapá – UNIFAP
  • David Junior de Souza Silva Federal University of Amapá – UNIFAP

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2021.v8n16.p194-207

Keywords:

Religion and Politics, Marababaixo and Culture, Citizenship and Public Policies

Abstract

Marabaixo is a cultural manifestation of African origin widely practiced in the state of Amapá. Such cultural expression is made up of dance, music, percussion and prayers. The marabaixo circles usually take place at the festivals of saints in black communities in Amapá, highlighting local popular Catholicism and black culture. This article aims to analyze the difficulties encountered by marabaixeiros to achieve with the government the expansion of public policies. The methodology adopted was semi-structured interviews with the main leaders of the Marabaixo. We opted for the theoretical and methodological issues of decolonial theory to think about the relationship between Marabaixo and the political authorities of the state of Amapá.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nelson Mateus Machado dos Santos, Federal University of Amapá – UNIFAP

    Graduating Degree in Sociology at the Federal University of Amapá – UNIFAP

  • Marcos Vinicius de Freitas Reis, Federal University of Amapá – UNIFAP

    Doctor in Sociology, professor at the Federal University of Amapá – UNIFAP.

  • David Junior de Souza Silva, Federal University of Amapá – UNIFAP

    Doctor in Geography, professor at the Federal University of Amapá – UNIFAP

References

BEZERRA, Moisés de Jesus Prazeres dos Santos et al. “Se eu não fizer o bem, o mal não faço!”: as práticas culturais/religiosas afroindígenas do quilombo do Curiaú e o currículo de ensino religioso da Escola Estadual Quilombola José Bonifácio, 2019.

CANTO, Fernando. A água benta e o diabo. Macapá: Fundação de Cultura do Estado do Amapá (Fundecap), 1998.

CALDAS, Yurgel Pantoja; MACIEL, Kerllyo Barbosa; ANDRADE, Estrela Veg Cruz. Marabaixo: identidade e cultura de resistência. identidade!, v. 23, n. 1, p. 26-43, 2018.

CUNHA, Henrique Junior. Bairros Negros: a forma urbana das Populações Negras no Brasil. Revista da ABPN • v. 11, Ed. Especial - Caderno Temático: Raça Negra e Educação 30 anos depois: e agora, do que mais precisamos falar? • abril de 2019, p.65-8.

DE FREITAS REIS, Marcos Vinicius; MACIEL, Kerllyo Barbosa; PEREIRA, Marcos Paulo Torres. LADRÕES DE MARABAIXO EM MACAPÁ: IDENTIDADE CULTURAL, PODER, HISTÓRIA, MEMÓRIA E RELIGIOSIDADE NA AMAZÔNIA AMAPAENSE. Revista Caminhos-Revista de Ciências da Religião, v. 19, n. 1, p. 11-28, 2021.

FANON, Frantz. Peles negras, máscaras brancas. Rio de Janeiro: Fator, 1983.

FERRET, Sérgio. Repensando o sincretismo, 2º ed. Editora EDUSP, 2013.

GALVÃO, Eduardo. Santos e visagem: um estudo da vida religiosa de Ita, Amazônia, 1955. Editora nacional, 1955.

HALL, Stuart. Da diáspora – identidades e mediações. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002

HALL, Stuart. Identidades culturais na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.

LIMA, Wanda Maria da Silva Ferreira. O ciclo do Marabaixo: permanências e inovações de uma festa cultural. 2011. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.

LUNA, Verônica Xavier. Entre o Porteau e o Volante: africanos redesenhando a Vila de São José de Macapá – 1840-1856. Teresina, Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Piauí, 2009.

LOBATO, Sidney da Silva. A cidade dos trabalhadores: insegurança estrutural e táticas de sobrevivência em Macapá (1944-1964). São Paulo, Tese (Doutorado). USP, 2013.

MACIEL, Alexsara de Souza. "Conversa amarra preto": a trajetoria histórica da União dos Negros do Amapá: 1986-2000." (2001).

MAUES, R. H. Um aspecto da diversidade cultural do caboclo amazônico: a religião. Estud. av. v.19, n.53, p. 259-274. 2005.

SAID, Edward. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: impertinências. In: Educação e Sociedade. Campinas, n.º 79, ago., 2002. p. 65-66.

SPIVAK, Gayatri. Pode um subalterno falar?. Ed 1º. Editora UFMG, 2018.

VIDEIRA, Piedade Lino. Batuques, folias e ladainhas: a cultura do quilombo do Curiaú em Macapá e sua educação, 2010.

VIDEIRA, Piedade Lino. Dança do Marabaixo: cultura Afroamapaense em evidência. In: Congresso Nacional da Federação de Arte e Educadores do Brasil, 18.; Congresso Latinoamaericano e Caribenho de Arte Educação; Encontro Nacional de Arte Educação, Cultura e Cidadania, 1., 27-30 nov. 2008, Crato (CE). Anais... Crato (CE): Ed. EdURCA, 2008. Tema: Arte/Educação contemporânea: narrativas do ensinar e aprender artes.

Published

2021-12-29

How to Cite

SANTOS, Nelson Mateus Machado dos; REIS, Marcos Vinicius de Freitas; SILVA, David Junior de Souza. A decolonial perspective on marabaixo: religiosity, culture and citizenship. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 8, n. 16, p. 194–207, 2021. DOI: 10.25247/hu.2021.v8n16.p194-207. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/2044.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

1-10 of 43

You may also start an advanced similarity search for this article.