The reader’s path of Lk 2,41-52
DOI:
https://doi.org/10.25247/2595-3788.2023.v6n2.p190-213Keywords:
Model reader, Infancy narrative, Christology, Revelation, Messianic identityAbstract
The article approaches the pericope of Lc 2,41-52 in a communicative key and intends to show how the author of the Third Gospel gives elements to his reader in order that he may have sufficient pre-understanding that makes him recognize the identity of Jesus as Christ, through whom God visits his people. Because of this, the text and context of Luke 2,41-52 are analyzed, considering its demarcation, unity, and place in the Infancy Narratives (Luke 1–2). Then, the article presents the guidelines that the biblical author gives to his reader so that he can follow a path of pre-understanding starting in Luke 1,1–2,40, culminating in the account of Jesus at the age of twelve, in the Temple (Luke 2,41-52). At this point, an analysis is made of the various pericopes of the Infancy Narratives, from the perspective of the Model Reader and his growing understanding of the text. And, finally, the article concludes collecting by way of synthesis, the main elements of Lucan Christology, as well as some characteristics of the Model Reader highlighted by the texts studied.
Downloads
References
BAR MITZWAH. In: WIGODER, G.; SECKBACH, F. (Eds.). Encyclopaedia Judaica Jerusalem. New York: MacMillam, 1971. v. 4, p. 244.
BROWN, Raymond E. El nacimiento del Mesías: comentario a los relatos de la infancia. Madrid: Cristiandad, 1982.
COLERIDGE, Mark. Nueva lectura de la infancia de Jesús: La narrativa como cristología en Lucas 1–2. Madrid: Almendro Córdora, 2000.
ECO, Umberto. Lector in fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. 2.ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
ECO, Umberto. Lector in fabula: la cooperación interpretativa en el texto narrativo. 3.ed. Barcelona: Editorial Lumen, 1993.
ECO, Umberto. Seis passeios nos bosques da ficção. Lisboa: Gradiva, 2019.
ESCUDERO FREIRE, Carlos. Devolver el evangelio a los pobres: a proposito de Lc 1–2. Salamanca: Sigueme, 1978.
FITZMYER, Joseph A. El evangelio según Lucas. Tomo II: traducción y comentario – capítulos 1–8,21. Madrid: Cristiandad, 1987.
GERALDI, João Wanderley . O texto em sala de aula: leitura e produção. 3.ed. Campinas: Assoeste, 1984.
GRILLI, Massimo. A transfiguração do caminho: leitura de Mc 9,2-13 a partir da sua instância comunicativa. Revista Eclesiástica Brasileira, Petrópolis, v. 64, n. 253, p. 75-106, jan. 2004.
GRILLI, Massimo. Interpretação e ação: a instância pragmática do texto bíblico. In: GRILLI, Massimo; GUIDI, Maurizio; OBARA, Elzbieta M. Comunicação e pragmática na exegese bíblica. São Paulo: Paulinas, 2020. p. 21-56.
GUIDI, Maurizio. A questão contextual: a influência do contexto sobre o texto. In: GRILLI, Massimo; GUIDI, Maurizio; OBARA, Elzbieta M. Comunicação e pragmática na exegese bíblica. São Paulo: Paulinas, 2020. p. 57-91.
ISER, Wolfgang. The Implied Reader: patterns of communication in prose fiction from burnyan to beckett. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1974.
MANNS, Frédéric. Luc 2,41-50 temoin de la bar mitswa de Jesus. Marianum, Roma, v. 40, n. 121-122, p. 344-349, 1978.
MUÑOZ NIETO, Jesús María. Tiempo de anuncio: estudio de Lc 1,5-5,52. Taipei: Facultas Theologica S. Roberti Bellarmino, 1994.
NICCACCI, Alviero. Dall'aoristo all'imperfetto o dal primo piano allo sfondo. Un paragone tra sintassi greca e sintassi ebraica. Liber Annuus. Studium Biblicum Franciscanum, Jerusalém, v. 42, p. 85-108, 1992.
RODRIGUES, Márcia E. “En tois tou patrós mou” (Lc,2,49): a identidade messiânica de Jesus segundo Lc 2,41-52 (e Lc 4,16-30). 2019. Tese (Doutorado em Teologia) – Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia, Belo Horizonte, 2019.
RODRIGUES, Márcia Eloi. O Cristo pós-pascal na narrativa da infância segundo Lc 2,41-52. 2008. Dissertação (Mestrado em Teologia) – Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia, Belo Horizonte, 2008.
RODRÍGUEZ CARMONA, Antonio. Jesús comienza su vida de adulto (Lc 2,41-52). Estudios Bíblicos, v. 50, n. 1-4, p. 177-189, 2ª época 1992.
SCHÜRMANN, Heinz. Commentario teológico del nuovo testamento: il vangelo di Luca. Brescia: Paideia, 1983.
VALENTINI, Alberto. Vangelo d’infanzia secondo Luca: riletture Pasquali delle origini di Gesù. Bologna: Dehoniane, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márcia Eloi Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Fronteiras - Revista de Teologia da Unicap o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que reconheça e indique a autoria e a publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento depois da conclusão de todo processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).