The thoughtfulness of photography and politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2025.v25n3.p24-42

Keywords:

Rancière, Politics, Aisthesis, Photography, thoughtfulness

Abstract

This research investigates, in Jacques Rancière's thought, whether pensiveness constitutes the political character of photography. The study is part of the aesthetic regime of art, the only one where the image becomes pensive. For Rancière, politics emerges from the disruption of the established order by the distribution of the sensible, being consubstantial with aesthetics. The central hypothesis is that photography is political in its nature because it is pensive. This pensiveness results from the paradox between the enigma and the social banality coexisting in the image. The specific objectives are: to present Rancière's notion of politics; to analyze the relationship between the distribution of the sensible and the aesthetic regime; and to investigate the photography-pensiveness-politics triad. The methodology consists of a bibliographic review of the philosopher's works (primary sources) and his commentators, such as Daniela Blanco and Eduardo Pellejero (secondary sources), adopting the theoretical approach of the “scene.” The topic is relevant to understanding the implications of aesthetics and politics in contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Clara Leite Lisboa, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE - UFS

    Possui graduação em Design de Interiores pela Universidade Tiradentes - UNIT (2012); Direito pela Universidade Tiradentes - UNIT (2020); Especialização em Direito e Processo do Trabalho e Previdenciário pela Faculdade Estácio de Sergipe - FASE (2017); Mestre em Filosofia pelo Programa de Pós-Graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Sergipe - UFS (2022); Doutoranda em Filosofia pelo Programa de Pós-Graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Sergipe - UFS.

     

References

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

CARMONA HURTADO, J. A imagem como potência de reflexão. In: Viso: Cadernos de Estética Aplicada, Campina Grande, v. XI, n. 20, p. 99-113, jan./jun. 2017.

BLANCO, Daniela Cunha. Para além das utopias: Rancière e as imagens heterotópicas. In: Viso: Cadernos de estética aplicada. n. 27, nota 7, p. 92-127, jul./dez., 2020. Disponível em: http://revistaviso.com.br. Acesso em: 3 ago. 2021.

BRITO, Pedro Gomes Dias. Uma questão de corpos: a fotografia de José Medeiros e Marcel Gautherot sob o signo da palavra muda. Dissertação (Mestrado em Letras) - Departamento de Estudos Literários da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte/MG. 2019.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. Tradução: Salma Tannus Michail. São Paulo: n-1 Edições, 2013.

HOULLOU, J. R. Z.; JULIANO, D. B. R. O paradoxo do espectador em Rancière. Crítica Cultural (Critic), Palhoça, v. 8, n. 2, p. 417-424, jul./dez. 2013.

MOTA, Vladimir de Oliva. Rancière e a consubstancialidade da política à arte no regime estético. Ética e Filosofia política: Interlocuções entre a modernidade e a contemporaneidade, República do Livro, São Paulo, p. 153-172, 2020.

PELLEJERO, E. A. Ethos, Decoro, Liberdade: Notas sobre os regimes de identificação das artes na obra de Jacques Rancière. Dialectiké, v. 2, p. 19-35, 2016.

RAMOS, Pedro Hussak van Velthen. Rancière: a política das imagens. Princípio: Revista de filosofia, Natal, v. 19, n. 32, jul.dez. 2012, p. 95-107, 2012.

RAMOS, Pedro Hussak van Velthen. O destino das imagens. Tradução: Mônica Costa Netto; Tadeu Capistrano (org.). Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. (ArteFíssil).

RANCIÈRE. Jacques. A estética como política. DEVIRES – Cinema e Humanidades, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 14-36, 2010.

RANCIÈRE. Jacques. O destino das imagens. Tradução: Mônica Costa Netto; Tadeu Capistrano (org.). Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. (ArteFíssil).

RANCIÈRE. Jacques. O espectador emancipado. Tradução: Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

RANCIÈRE. Jacques. Políticas da escrita. 2. ed. Tradução: Raquel Ramalhete, Laís Eleonora Vilanova, Ligia Vassalo e Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora 34, 2017.

VOIGT, André Fabiano; MARTINS, Miriam Mendonça. Arte, imagem e fotografia: um diálogo possível entre Roland Barthes, Walter Benjamin e Jacques Rancière. Oficina do Historiador, Porto Alegre, EDIPUCRS, v. 9, n. 1, p. 250-264, jan./jun. 2016.

Published

2025-10-15

How to Cite

LISBOA, Clara Leite. The thoughtfulness of photography and politics. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 25, n. 3, p. 24–42, 2025. DOI: 10.25247/P1982-999X.2025.v25n3.p24-42. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2894.. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 12

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)