Announcement of a Society in Crisis without Philosophy: Rethinking Angolan Education from the "Sacred Hope"
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n2.p18-36Keywords:
Philosophy, Society in crisis, Education, Sacred HopeAbstract
The present text sheds light on reflection about a society in crisis "that is announced", being the capture of how we think in relation to Philosophy and the use that is made of reason, a necessary condition for this purpose. This way of thinking is reflected in all dimensions of human life, with particular mention of how education, politics, law, and justice are viewed as conditions for achieving a more dignified humanity. Hence, in this sense of philosophizing about our reality, we have proposed the challenge of (re) thinking our (Angolan) society from the perspective of "Sacred Hope" reflected in education. The reflection starts from the question: how to rethink, philosophically, our Angolan society from the "Sacred Hope," whose content is reflected in education? It is a question that fundamentally raises the discussion about the educational possibilities for realizing the individual in the Angolan context, characterized by levels of illiteracy and widespread poverty. This situation leads us to resort to the "Sacred Hope" which, in the circumstances in which it was born, as a thought-out ideal, represented the dream of achieving a different and dignified condition of life for the Angolan person, to, as a Philosophy, understood as a new perspective of life grounded in the light of reason, and question its reach in the present. Thus, if Philosophy is a questioning of any (social) reality, then it makes sense to admit that, without Philosophy, a society enters into existential crisis and, in this sense, it becomes imperative to rethink it from the perspective of education as sacred hope
Downloads
References
ANGOLA. Diário da República. Lei que altera a Lei n.º 17/16 de 7 de outubro - Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino, I Série no 123, Luanda, 2023.
CALVIÑO, Manuel. Cambiando la mentalidad … empenzando por los jefes. Tradução nossa. La Habana: Editoria Academia, 2014.
HERNÁNDEZ, Irazema Editth Ramírez. Voces de la filosofia de la educación. Tradução nossa. México: Ediciones del Lirio, 2015.
MARMION, Jean-François (org.) A Psicologia da Estupidez na Política. Tradução: Carlos Aboim de Brito. Porto Salvo, Portugal: Desassossego: Livros para pensar, 2023.
MONDIN, Battista. Curso de filosofia: os filósofos do Ocidente. v.1, 15. Ed. São Paulo: Paulus, 2008.
MONTEIRO, Agostinho dos Reis. Educação e deontologia. Lisboa: Escolar Editora, 2004.
MORIN, Edgar. ¿Hacia el abismo? Globalización en el siglo XXI. Tradução nossa. Barcelona: Ediones Paidós Ibérica, 2010.
NETO, Agostinho. Poemas de Angola. Rio de Janeiro Codecri, 1976.
NETO, Agostinho. Sagrada Esperança. 1. ed. Luanda: União dos Escritores Angolanos, 2013.
NGULUVE, Alberto et al. (org.). Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino: Debates e Proposições. 1. ed. Urbanização Nova Vida, Luanda: Literacia Editora, Consultoria & Formação.
NOGUEIRA JR. Renato. Aprendendo a ensinar: uma introdução aos fundamentos filosóficos da educação. 1. ed. Curitiba: Editora IBPEX, 2009.
OLIVEIRA, José H. Barros de. Filosofia, psicanálise e educação. Coimbra: Livraria Almedina, 1997.
PAXE, Isaac; NGULUVE, Alberto. Ensino superior angolano: educação como bem público face ao mercado. In: Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 37, n. 79, p. 235-266, jan./abr. 2023. ISSN Eletrônico 1982-596X, disponível em: http://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v37n79a2023-65841.
RUIZ, José Carlos. El arte de pensar: Cómo los grandes filósofos pueden estimular nuestro pensamiento crítico. n. t., Editorial Berenice, s.c., 2018.
SANTOS, José Cassanji. Repensar o Homem na Angola do Século XXI: uma antropologia em perspectiva, Caxinde – Editora e Livraria, Luanda, 2009.
VALENTIM, Inácio et al. (org.). As pontes do universo: reflexões sobre a experiência de ensinar e de curar. Porto Alegre: Fundação Fênix, 2023. Disponível em: http://www.fundarfenix.com.br.
ZUNINO, Pablo Enrique Abraham. Apresentação: Pelos andaimes pingentes. In: VALENTIM, Inácio et al. (org.). As pontes do universo: reflexões sobre a experiência de ensinar e de curar. Porto Alegre: Fundação Fênix, 2023 p. 14). Disponível em: http://www.fundarfenix.com.br
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abel José da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Ágora Filosófica o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que reconheça e indique a autoria e a publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento depois da conclusão de todo processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).