Some theoretical notes about Archaeological Discourse Analysis – AAD
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n2.p209-224Keywords:
language, utterance, discourse theoryAbstract
This article records some notes resulting from the study carried out on Michel Foucault's Archaeological Discourse Analysis (AAD). To do so, it uses the approach itself, as a study methodology, and the works of Foucault (1999, 2001, 2008), Palomo (2001), Carlos (2017, 2021) and others as parameters that guide the problematization of the sign, identified as the being of language, its possibilities of use and enunciative functions, as well as objective to stir up some theoretical threads that weave the web of knowledge that involves the AAD perspective with regard to the relationship between the sign, the discourse and the utterance, whose connection between the terms is treated differently by the AAD, when compared to the current mode that circulates within the domain of social and human sciences. Guided by the AAD hypothesis, as a discourse theory, after developing the analysis, the study concludes, highlighting the importance the importance of language, both as a crucial tool for human interaction and the formation of knowledge, and as indispensable for the making of discourse, as an utterance, highlighting the richness and complexity of the archaeological point of view regarding the notion of language, discourse, utterance and their relationships.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, J. A. G. Michel Foucault e a teoria do poder. Tempo Social, 7(1/2), p. 105-110, 1995. Doi: https://doi.org/10.1590/ts.v7i1/2.85209.
ALCANTARA, M. A. Miranda; CARLOS, Erenildo João. Análise arqueológica do discurso: uma alternativa de investigação na educação de jovens e adultos (EJA). Intersecções, Jundiaí, v. 6, p. 59-73, 2013. Disponível em: https://revistas.anchieta.br/index.php/RevistaInterseccoes/article/view/1152. Acesso em: 5 ago. 2023.
ALVES, J. M. D.; PIZZI, L. C. V. Análise do discurso em Foucault e o papel dos enunciados: pesquisar subjetividades nas escolas. Revista Temas em Educação, v. 23, n.1, p. 81-94, 2014.
CARLOS, Erenildo João. Achados sobre a noção arqueológica do discurso em Foucault. Revista Dialectus, v. 11, p. 176-191, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/32649. Acesso em: 5 ago. 2023.
CARLOS, Erenildo João. Especificidades e usos da noção de signo em A Arqueologia do Saber. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 35, n. 74, p. 617–642, 2021. DOI: 10.14393/REVEDFIL.v35n74a2021-54824. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/54824. Acesso em: 5 ago. 2023.
FAHEINA, Evelyn Fernandes Azevedo. O pensamento arqueológico de Michel Foucault sobre materialidade e referencial. CONJECTURA: filosofia e educação, n. 25, p. 1, 2020. DOI: 10.18226/21784612.v25.e020001.
FERREIRA, M. S.; TRAVERSINI, C. S. A análise foucaultiana do discurso como ferramenta metodológica de pesquisa. Educação & Realidade, v. 38, n. 1, p. 207-226, 2013.
FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197-223, 2001.
FOUCAULT, Michael. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 8. ed. Tradução: Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, Michael. Linguagem e literatura. In: MACHADO, Roberto. Foucault, a filosofia e a literatura. 2. ed., Rio de Janeiro: Zahar, 2001. p. 139-1174.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 15. ed. São Paulo: Loyola, 2007.
FOUCAULT, Michael. A arqueologia do saber. 7. ed. Tradução: Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense, 2008.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. 12. ed. Tradução: Flávio Paulo Mauer. Petrópolis: Vozes. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2012.
MARTINS, G.I., CLEPS JUNIOR, J. Nas tramas do discurso: possibilidades teóricas e metodológicas em Michel Foucault. In: MARAFON, G.J., RAMIRES, J.C.L., RIBEIRO, M.A., PESSÔA, V.L.S., comps. Pesquisa qualitativa em geografia: reflexões teórico-conceituais e aplicadas [online]. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2013, p. 69-88. ISBN 978-85-7511-443-8. https://doi.org/10.7476/9788575114438.0006.
VEIGA-NETO, A. Teoria e método em Michel Foucault (im)possibilidades. Cadernos de Educação, 34, 2009. Doi: https://doi.org/10.15210/caduc.v0i34.1635.
PALOMO, Sandra Maria Silva. Linguagem e linguagens. Eccos Rev. Cient. UNINOVE, São Paulo, n. 2, v. 3, p. 9-15, dez. 2001. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=272. Acesso em: 5 ago. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Erenildo João Carlos, Krislânia Damâscena Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Ágora Filosófica o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que reconheça e indique a autoria e a publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento depois da conclusão de todo processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).