PUBLIC RELIGION, NEW LINKS, NEW “WEAPONS”

REFLECTIONS ON THE CONSTRUCTION OF A BRAZILIAN EVANGELICAL CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2024.v15n36.p145-164

Keywords:

Art, Culture, Evangelicals, Public Religion

Abstract

This paper aims to explore the link between religion and culture, their disputes, and
their overlaps. The interest in this discussion stems from previous research that has
resulted in various outputs, including articles, doctoral and master's supervisions,
undergraduate research projects, and final-year projects, all of which are associated
with previous CNPQ research productivity grant projects. The theme, therefore,
pertains to discussions on secularism, religion, and the public sphere. In the present
proposal, I will address the inability, as stated by scholars in the field, of Evangelical
religion to relate to culture, and consequently, its exclusion from a "genuinely"
national cultural repertoire, as well as the relationship between Evangelicals and the
artistic avant-garde. The focus of this discussion is how Evangelical culture relates to
the whole, specifically how Evangelical culture interacts with the dominant Brazilian
national culture, and how this extension to the other may imply mutual learning and
transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Roberta Bivar Carneiro Campos, UFPE/PPGA

    Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco (1992), mestrado em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1995) e doutorado em Antropologia Social - University of St. Andrews (2001). Atualmente sou professora associada IV da Universidade Federal de Pernambuco, pesquisadora do LEC da UFPE Laboratório de Estudos avançados de Cultura Contemporânea, onde coordeno o Observatório de Cultura, Religiosidades e Emoções (OCRE). Sou ainda membro de comissões editoriais de diversas revistas entre elas, Revista Anthropológicas (UFPE), Altéra (UFPB), Vivência (UFRN), Interface (UNESP) e da Coleção Cadernos do GREM (UFPB). Tenho experiência na área de Antropologia da religião, atuando principalmente nos seguintes temas: ritual e religião, cultura e identidade, emoções, corpo e moralidade, materialidade e textualidade do sagrado. Destaco ainda minhas pesquisas sobre a história da antropologia no Brasil, das relações entre psiquiatria e antropologia, com especial foco no período da institucionalização da antropologia em Pernambuco. Mais genericamente meus trabalhos têm por preocupação investigar como a religião (através do corpo, emoções, textos e objetos) constitui as pessoas e suas relações sociais.

References

ASAD, Talal. (2003). Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. Stanford: Stanford University Press. BLANES, Ruy (2018). Estética para quem? Sobre o público da estética da persuasão. In: Debates do NER, Porto Alegre, ano 19, n. 34, p. 67-73, ago./dez. 2018.

BIELO, J. S. Antropologia da religião: Fundamentos, conceitos e prática. Editora Vozes, 2022.

BLANES, R. Estética Para Quem? Sobre O Público Da Persuasão Pentecostal. Debates do NER, [S. l.], v. 2, n. 34, p. 68–73, 2019. DOI: 10.22456/1982-8136.89947

BRUMANA, Fernando Giobellina. (2002), “Prefácio”, in M. O. Andrade, 500 anos de catolicismos & sincretismos no Brasil, João Pessoa, ed. UFPB.

CAMPOS, Roberta B. (2008). “Interpretações do catolicismo: do sincretismo e antissincretismo na/da cultura brasileira”. In: BIB, São Paulo, n° 65, Io semestre de 2008, pp. 89-103.

CARNEIRO CAMPOS, Renato. (1967) Igreja, Política e Região. Instituto Joaquim Nabuco de Pesquisas Sociais-MEC, Recife.

COLEMAN, Simon. (2006). “Studying’global pentecostalismo; tensin, representation and opportunities.” PentecosStudies, 5(1): 1-17.

DASWANI, Girish. On Christianity and ethics: Rupture as ethical practice in Ghanaian Pentecostalism. American Ethnologist, Arlington, EUA, v. 40, n. 3, p. 467-479, 2013.

DOUGLAS, Mary. Purity and danger: an analysis of concepts of pollution and taboo. London: Routledge & Kegan Paul, 1966.

ENGELKE, Matthew. (2013). “Angels in Swindon: on the production of ambient faith”. In:God's agents: biblical publicity in contemporary England. Berkeley; Los Angeles;London: University of California Press, pp. 37-63.

FREITAS, E. T.; GOMES, L. G. (2015). Uma antropologia da cibercultura. In: Vivência: Revista de Antropologia, v. 1, n. 45, 17 nov.

FREYRE, Gilberto. (1963). “A tarefa do artista é servir”. In: Confederação Evangélica Do Brasil. Cristo e o processo revolucionário brasileiro. Conferência do Nordeste, IV Reunião de estudos. Rio de janeiro: Editora Loque Ltda, p. 59-60.

GIUMBELLI, Emerson & PEIXOTO, Fernanda Arêas. (2021), Arte e Religião: passagens, cruzamentos, embates. ABA publicações.

KEANE, Webb (2007). Christian Moderns. California University Press, Berkeley.

LATOUR, Bruno. (2012). Reagregando o social: Uma Introdução a Teoria do ator-rede. EDUFBA-EDUSC: Salvador, Bauru.

MAFRA, Clara. (2011), "A arma da cultura e os universalismos parciais". Mana, vol. 17(3): 607-624.

MARIZ, Cecília L.; CAMPOS, Roberta B. C. (2014). “O pentecostalismo muda o brasil? Um debate das ciências sociais brasileiras com a antropologia do cristianismo”. In: SCOTT, Parry; CAMPOS, Roberta B. C.; PEREIRA, Fabiana. (org.). Rumos da Antropologia no Brasil e no mundo: geopolíticas disciplinares. Recife, Ed. UFPE, pp. 193-213.

MEYER, Birgit. (2018). A estética da Persuasão: As Formas sensoriais do Cristianismo Global e do Pentecostalismo. In: Debates do Ner, ano 19, n.34.

MORGAN, David. (2009). The Look of Sympathy: religion, visual culture, and the social life of feeling. In: Material Religion, vol.5, issue 2, pp.132-155.

MOTTA, Roberto (1998), “Gilberto Freyre e o estudo das relações raciais: os perigos da ortohistória”. AntHropológicas, número especial (Antropologia, memória. Tradição e perspectivas), ano III, v. 7, pp. 15-43

NOVAES, Regina. (2003). “Errantes do novo milênio: salmos e versículos bíblicos no espaço público”. In: P. Birman (org.). Religião e Espaço Público. Brasília/São Paulo: CNPq/PRONEX/Attar Editorial.

PIERUCCI, Antonio Flávio (2006). “Ciências Sociais e religião—A religião como ruptura”. In: F. Teixeira; R. Menezes (orgs.). As religiões no Brasil, continuidades e rupturas, Petrópolis, RJ, Vozes.

RENDERS, Helmut. (2018) Uma proposta de padronização da cultura visual evangélica brasileira: estabelecimento, apropriação, abrasileiramento e transformação global. In: Numen, Juiz de Fora, vol.21, n.1, jan/jun, p.10-37.

SANCHIS, Pierre. (1994). “O repto pentecostal à cultura católico-brasileira”. In: Revista de Antropologia, vol. 37, pp 145-81.

SOARES, Luiz Eduardo (1993), “Dimensões democráticas do conflito religioso no Brasil: a guerra dos pentecostais contra o afro-brasileiro”, in L. E. Soares, Os dois corpos do presidente, Rio de Janeiro, Relume-Dumará/ISER.

Published

2024-07-19

Issue

Section

ENSAIOS/COMUNICAÇÕES/PAPERS

How to Cite

BIVAR CARNEIRO CAMPOS, Roberta. PUBLIC RELIGION, NEW LINKS, NEW “WEAPONS”: REFLECTIONS ON THE CONSTRUCTION OF A BRAZILIAN EVANGELICAL CULTURE. PARALELLUS Journal of Religion Studies - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 15, n. 36, p. 145–164, 2024. DOI: 10.25247/paralellus.2024.v15n36.p145-164. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2811.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Similar Articles

1-10 of 467

You may also start an advanced similarity search for this article.