THE CONTRIBUTION OF RELIGIOUS EDUCATION IN THE SEARCH FOR ANTHROPOETICS IN THE LIGHT OF COMPLEXITY THEORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p475-489

Keywords:

Religion and Complexity, Religious Education and Anthropoetics, Religious Education and Complexity

Abstract

Starting from Edgar Morin's Complexity Theory and the “Seven Knowledge for the Education of the Future” proposed by him, mainly from his concept of anthropoethics, this text reflects on the role that Religious Education, based on the National Common Curricular Base – BNCC, has to build pedagogical processes that contribute to raising awareness of the collective construction of anthropoethics. The research is bibliographic in nature and seeks to demonstrate the importance that Religious Education has, if understood from the perspective of Complexity Theory, which starts from a conception of religion and its role in human existence as legitimate knowledge, among others, that can contribute to a human ethic that articulates the relationship of individuals with themselves, with their species and with the planet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sergio Sezino Douets Vasconcelos, Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)

    Doutor em Teologia Católica pela Westfälische Wilhelms Universität Münster. Graduado em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco-UNICAP (1991) e em Teologia pelo Instituto de Teologia do Recife (1989) e o Seminário Imaculada Conceição da Arquidiocese da Paraíba - Centro de Estudos (1992). Professor do Programa de Pós-graduação (Mestrado e Doutorado) de Ciências da Religião e do Programa de Teologia (Mestrado) da UNICAP. Atualmente coordena o Curso de Bacharelado em Teologia da UNICAP. 

  • Bill Clinton Nunes Silva, Universidade Católica de Pernambuco

    Mestre em Ciências da Religião, pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Religião, na Universidade Católica de Pernambuco e bacharel em Filosofia, pela mesma universidade.

References

Bauman, Zygmunt. Retrotopia. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

Brasil. Base Nacional Comum Curricular. nº Lei 9131/95 22 de março 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular bncc#:~:text=E%20no%20dia%2022%20de,no%20%C3%A2mbito%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1educaçãobásica>. Acesso em: 10 outubro de 2022.

Costella, Domenico. O fundamento epistemológico do Ensino Religioso. In: Junqueira, Sérgio Rogério de Azevedo; WAGNER, Raul (Org.). O ensino religioso no Brasil. Curitiba: Champagnat, 2011.

Dantas, Douglas Cabral. O ensino religioso na rede pública estadual de Belo Horizonte, MG. 2002, 207 f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/Educacao_DantasDC_1.pdf>. Acesso em: 15 de out. 2022.

Diniz, Débora; Lionço, Tatiana; Carrião, Vanessa. Laicidade e ensino religioso no Brasil. Brasília: Letras Livres/ UnB/Unesco Brasil, 2022.

Morin, Edgar. O enigma do homem: para uma nova antropologia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

Morin, Edgar. A inteligência da complexidade/ Edgar Morin & Jean-Louis-le Moigne. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

Morin, Edgar. Olhar sobre o olhar que olha: complexidade, holística e educação. Petrópolis: Vozes, 2001.

Morin, Edgar. Os desafios da complexidade. In: MORIN, Edgar. (Org.). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

Morin, Edgar; Roger Emilio Ciurana; Motta, Raúl. Educar na era planetária. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2007.

Morin, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015c.

Morin, Edgar. O método I. A natureza da natureza. Portugal: Publicações Europa-América, 1977.

Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2ª. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2011.

Morin, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 22ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015a.

Morin, Edgar. Ensinar a viver- Manifesto para Mudar a Educação. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015b.

Morin, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5ª Ed. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015c.

Soares, Afonso M. L. Religião e educação - Da ciência da religião ao ensino religioso. São Paulo: Paulinas, 2010.

Published

2024-01-17

Issue

Section

DOSSIÊ/DOSSIER (artigos/Articles)

How to Cite

VASCONCELOS, Sergio Sezino Douets; NUNES SILVA, Bill Clinton. THE CONTRIBUTION OF RELIGIOUS EDUCATION IN THE SEARCH FOR ANTHROPOETICS IN THE LIGHT OF COMPLEXITY THEORY. PARALELLUS Revista de Estudos de Religião - UNICAP, Recife, PE, Brasil, v. 14, n. 35, p. 475–489, 2024. DOI: 10.25247/paralellus.2023.v14n35.p475-489. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/paralellus/article/view/2528.. Acesso em: 11 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 444

You may also start an advanced similarity search for this article.