THE CONTRIBUTION OF RELIGIOUS EDUCATION IN THE SEARCH FOR ANTHROPOETICS IN THE LIGHT OF COMPLEXITY THEORY
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2023.v14n35.p475-489Keywords:
Religion and Complexity, Religious Education and Anthropoetics, Religious Education and ComplexityAbstract
Starting from Edgar Morin's Complexity Theory and the “Seven Knowledge for the Education of the Future” proposed by him, mainly from his concept of anthropoethics, this text reflects on the role that Religious Education, based on the National Common Curricular Base – BNCC, has to build pedagogical processes that contribute to raising awareness of the collective construction of anthropoethics. The research is bibliographic in nature and seeks to demonstrate the importance that Religious Education has, if understood from the perspective of Complexity Theory, which starts from a conception of religion and its role in human existence as legitimate knowledge, among others, that can contribute to a human ethic that articulates the relationship of individuals with themselves, with their species and with the planet.
Downloads
References
Bauman, Zygmunt. Retrotopia. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
Brasil. Base Nacional Comum Curricular. nº Lei 9131/95 22 de março 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular bncc#:~:text=E%20no%20dia%2022%20de,no%20%C3%A2mbito%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20B%C3%A1educaçãobásica>. Acesso em: 10 outubro de 2022.
Costella, Domenico. O fundamento epistemológico do Ensino Religioso. In: Junqueira, Sérgio Rogério de Azevedo; WAGNER, Raul (Org.). O ensino religioso no Brasil. Curitiba: Champagnat, 2011.
Dantas, Douglas Cabral. O ensino religioso na rede pública estadual de Belo Horizonte, MG. 2002, 207 f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/Educacao_DantasDC_1.pdf>. Acesso em: 15 de out. 2022.
Diniz, Débora; Lionço, Tatiana; Carrião, Vanessa. Laicidade e ensino religioso no Brasil. Brasília: Letras Livres/ UnB/Unesco Brasil, 2022.
Morin, Edgar. O enigma do homem: para uma nova antropologia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
Morin, Edgar. A inteligência da complexidade/ Edgar Morin & Jean-Louis-le Moigne. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
Morin, Edgar. Olhar sobre o olhar que olha: complexidade, holística e educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
Morin, Edgar. Os desafios da complexidade. In: MORIN, Edgar. (Org.). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
Morin, Edgar; Roger Emilio Ciurana; Motta, Raúl. Educar na era planetária. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2007.
Morin, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015c.
Morin, Edgar. O método I. A natureza da natureza. Portugal: Publicações Europa-América, 1977.
Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2ª. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2011.
Morin, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 22ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015a.
Morin, Edgar. Ensinar a viver- Manifesto para Mudar a Educação. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015b.
Morin, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5ª Ed. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2015c.
Soares, Afonso M. L. Religião e educação - Da ciência da religião ao ensino religioso. São Paulo: Paulinas, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sergio Sezino Douets Vasconcelos, Bill Clinton Nunes Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).