A CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA IDENTIDADE PSICOSSOCIAL E ÉTICO-RELIGIOSA DA UNIVERSITÁRIA CATÓLICA RECIFENSE "The construction of a new psychological, social and ethical-religious identity by Catholic university women in Recife"
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2015.v6n12.pp.%20175-186Schlagwörter:
Hermenêutica de gênero. Identidade e pluralismo religioso. Cristianismo e modernidade. Ética e práticas sócio-religiosas. Magistério da Igreja Católica. Gender hermeneutics. Identity and religious pluralism. Ethics and social and religious practices.Abstract
O presente artigo pretende analisar a construção de uma nova identidade psicossocial e ético-religiosa da mulher universitária católica de duas Instituições de Ensino Superior (IES) de orientação religiosa católica, no Recife, diante dos ensinamentos e orientações da Igreja Católica sobre a mulher e dos desafios e problemas vividos e sofridos por ela hoje, principalmente referentes a sua sexualidade, num mundo complexo e de valores psicossociais e ético-religiosos conflitantes. As conclusões, interpretadas através da hermenêutica de gênero, são o resultado de uma pesquisa realizada e aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa da UNICAP junto a 178 mulheres universitárias. A questão colocada é se as orientações teológicas / religiosas / pastorais estão atendendo aos desafios contemporâneos enfrentados pela mulher católica universitária recifense e como o magistério da Igreja está contribuindo para a construção da identidade e espiritualidade femininas neste mundo dilacerado por problemas éticos, políticos sociais, familiares, econômicos e culturais.
Palavras-chave: Hermenêutica de gênero. Identidade e pluralismo religioso. Cristianismo e modernidade. Ética e práticas sócio-religiosas. Magistério da Igreja Católica.
Abstract
This article analyses the construction of a new psychological, social and ethical and religious identity of the female Catholic university student at two Catholic universities in Recife. By means of her life style and conceptual representations, she evidences a confrontation between the Catholic Church’s magisterium and the challenges she faces in today’s complex world of conflicting psychological, social and ethical-religious values, including those referring to her sexuality. The conclusions, interpreted through the perspective of gender hermeneutics, are the result of research conducted and approved by the Ethics Committee of the [Institution A], with 178 university women. The principal question investigated is whether the Church’s theological, religious/ pastoral orientations are meeting the contemporary challenges facing the Catholic university woman and how the magisterium is contributing to the construction of her feminine identity and spirituality in today’s world, dilacerated by ethical, political, social, family, economic and cultural problems.
Keywords: Gender hermeneutics. Identity and religious pluralism. Ethics and social and religious practices. Christianity and modernity. Catholic Church magisterium.
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