History for elementary school in the Common National Curricular Base

a reflection from the critical theory of curriculum

Authors

  • Ricardo José Lima Bezerra Universidade de Pernambuco - Campus Garanhuns
  • José Nilson Fernandes da Silva Filho Universidade de Pernambuco (UPE)
  • Maria Sthefanie Lima Ferreira Universidade de Pernambuco (UPE)

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2022.v9n17.p91-105

Keywords:

Common National Curricular Base, Elementary School, History Teaching

Abstract

This text seeks to undertake reflections and discussions around the for the Teaching of History related to the stage of elementary school of national basic education in the light of critical theorizations of school education. It is intended to show in this text that BNCC is a normative and defining text of the national curriculum policy in response to national and international market interests from a proposed schooling based on the development of skills and competencies for life in a social formation marked by the force of big capital. The present article was originated from a qualitative research based on bibliographic and documental methodology, supported by authors affiliated to critical theorizations of school education and History Teaching. In the end, it is believed that it was possible to demonstrate, in this text, that despite the BNCC claiming to be a normative document with purposes that direct Brazilian education to the full human training and the construction of a fair, democratic and inclusive society ultimately, however, it is perceived, by the analysis undertaken here, inconsistencies and incompatibilities which deny these same purposes and objectives listed above.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ricardo José Lima Bezerra, Universidade de Pernambuco - Campus Garanhuns

    PhD in Education from PUC SP; Master and Degree in History from the Federal University of Pernambuco (UFPE). Prof. Adjunct at the University of Pernambuco (UPE).

  • José Nilson Fernandes da Silva Filho, Universidade de Pernambuco (UPE)

    Graduando em Licenciatura em História pela Universidade de Pernambuco.

  • Maria Sthefanie Lima Ferreira, Universidade de Pernambuco (UPE)

    Graduanda em Licenciatura em História pela Universidade de Pernambuco.

References

ABUD, K. M. Currículos de História e políticas públicas: os programas de história do Brasil na escola secundária. In:

BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. 12. ed. São Paulo: Contexto, 2020.

ALVES FILHO, M. Base Curricular é conservadora, privatizante e ameaça autonomia, avaliam especialistas. Jornal da Unicamp. Campinas, 04 dez 2017. Notícias. Disponível em <https://www.unicamp.br/unicamp/index.php/ju/noticias/2017/12/04/base-curricular-e-conservadora-privatizante-e-ameaca-autonomia-avaliam> Acesso em: 10 jan 2022.

APPLE, M. W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F.; TADEU, T. (orgs.) Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 71-106.

BARBOSA, P. P. L.; LASTÓRIA, A. C.; CARNIEL, F. S. Reflexões sobre a História escolar e o ensino por competências na BNCC. Faces da História, Assis, v. 6, n. 2, p.513-528, jul/dez, 2019.

BORGES, V. P. O que é História ? São Paulo: Brasiliense, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.

DOURADO, L. F.; SIQUEIRA, R. M. A arte do disfarce: BNCC como gestão e regulação do currículo, Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - v. 35, n. 2, p. 291 - 306, mai/ago, 2019.

FERREIRA, D. da S.; ACIOLY, J. S. A Base Nacional Comum Curricular de História: orientações gerais para os anos iniciais. In: SANTOS, K. de O.; ROCHA, P. R. L.da; MELO, S. C. da S. (orgas.) Educação, Currículo e Formação de Professores: Debates Contemporâneos. Arapiraca: EDUNEAL, 2020. p. 61-80.

HORN, G. B.; GERMINARI, G. D. O Ensino de História e seu currículo: teoria e método. Petrópolis: Vozes, 2006.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, S. C. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): na contramão de uma formação crítica. Construir Resistências. Rio de Janeiro, 06 nov. 2021. Disponível em <https://construirresistencia.com.br/base-nacional-comum-curricular-bncc-na-contramao-de-uma-formacao-critica/> Acesso em 24 fev 2022.

MENDES, B. Ensino de história, historiografia e currículo de história. Revista Transversos. Rio de Janeiro, n. 18, abr. 2020, p. 01-21.

OLIVEIRA, M. M de. Como fazer pesquisa qualitativa. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

PACHECO, J. A. Escritos Curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

PEREIRA, N. M.; RODRIGUES, M. C. M. BNCC e o passado prático: Temporalidades e produção de identidades no ensino de história. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n.107, 2018. p. 01-19. Disponível em <http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3494> Acesso em 20 fev 2022.

ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa Qualitativa em Educação. Porto Alegre: AMGH Editora, 2010.

SILVA, T. T. da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published

2022-11-30

How to Cite

BEZERRA, Ricardo José Lima; SILVA FILHO, José Nilson Fernandes da; FERREIRA, Maria Sthefanie Lima. History for elementary school in the Common National Curricular Base: a reflection from the critical theory of curriculum. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 9, n. 17, p. 91–105, 2022. DOI: 10.25247/hu.2022.v9n17.p91-105. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/2060.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

51-60 of 74

You may also start an advanced similarity search for this article.