Armorial music

from genesis to echoes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2021.v8n16.p244-260

Keywords:

Armorial Music, Musicology, Music Histor

Abstract

Armorial was a movement, launched on October 18, 1970, which aimed to create an authentically Brazilian art. For this, the movement sought raw material in the interiors of Northeast of Brazil. The Movement was led by writer Ariano Suassuna, and composed of other artists and intellectuals such as Francisco Brennand, Gilvan Samico, Ângelo Monteiro, Raimundo Carrero, Clóvis Pereira, Jarbas Maciel, Cussy de Almeida, Antônio Madureira and others. From the arts, music stood out, so that even today it is possible to find musical works with armorial attributes. We present here a discussion about armorial music, from its emergence to the present day, based on the speeches and artistic work of Antonio Carlos Nóbrega, one of the ex-members of the Quinteto Armorial. The discussion is also based on the speech of listeners, interviewed by us. This paper is part of a master's research completed in 2017, entitled Ecos Armoriais: influências e repercussão da música armorial em Pernambuco.

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Author Biography

  • Marília Santos, Universidade Federal de Pernambuco

    Marília Santos é mestra em Música, com área de concentração em Etnomusicologia, graduada em Música e em Letras. Como clarinetista (instrumento que não toca mais) fez parte da vários grupos de câmara e da Banda Sinfônica do Conservatório Pernambucano de Música. Como corista participou do concerto de obras como a "Grande Missa Nordestina", do compositor caruaruense Clóvis Pereira, da estreia de "Um Requiem Nordestino", em homenagem a Ariano Suassuna, de Dierson Torres, e da Nona Sinfonia de Beethoven, com a Orquestra Sinfônica do Recife. Como pesquisadora tem atuado na área de música e suas relações com outros aspectos, como a cultura, tendo estudado a música armorial, o que resultou no trabalho denominado "Ecos Armoriais". Também pesquisou as expressões relacionadas à arte figurativa do barro no Alto do Moura, como a mazurca, o pífano, a poesia, os cantadores, entre outras. Em São Caitano pesquisou a brincadeira da La Ursa. Também tem trabalhos que envolvem mulheres e feminismos. E escreve poesias.

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Published

2021-12-29

How to Cite

SANTOS, Marília. Armorial music: from genesis to echoes. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 8, n. 16, p. 244–260, 2021. DOI: 10.25247/hu.2021.v8n16.p244-260. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/1897.. Acesso em: 23 dec. 2024.

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