The reader’s path of Lk 2,41-52

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/2595-3788.2023.v6n2.p190-213

Keywords:

Model reader, Infancy narrative, Christology, Revelation, Messianic identity

Abstract

The article approaches the pericope of Lc 2,41-52 in a communicative key and intends to show how the author of the Third Gospel gives elements to his reader in order that he may have sufficient pre-understanding that makes him recognize the identity of Jesus as Christ, through whom God visits his people. Because of this, the text and context of Luke 2,41-52 are analyzed, considering its demarcation, unity, and place in the Infancy Narratives (Luke 1–2). Then, the article presents the guidelines that the biblical author gives to his reader so that he can follow a path of pre-understanding starting in Luke 1,1–2,40, culminating in the account of Jesus at the age of twelve, in the Temple (Luke 2,41-52). At this point, an analysis is made of the various pericopes of the Infancy Narratives, from the perspective of the Model Reader and his growing understanding of the text. And, finally, the article concludes collecting by way of synthesis, the main elements of Lucan Christology, as well as some characteristics of the Model Reader highlighted by the texts studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Márcia Eloi Rodrigues, Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (FAJE)

    Doutora pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (FAJE), com período sanduíche na Pontificia Università Gregoriana, em Roma, sob a orientação do prof. Dr. Massimo Grilli. Mestra em Teologia bíblica pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (FAJE) e graduada em Teologia na mesma instituição. 

References

BAR MITZWAH. In: WIGODER, G.; SECKBACH, F. (Eds.). Encyclopaedia Judaica Jerusalem. New York: MacMillam, 1971. v. 4, p. 244.

BROWN, Raymond E. El nacimiento del Mesías: comentario a los relatos de la infancia. Madrid: Cristiandad, 1982.

COLERIDGE, Mark. Nueva lectura de la infancia de Jesús: La narrativa como cristología en Lucas 1–2. Madrid: Almendro Córdora, 2000.

ECO, Umberto. Lector in fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. 2.ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

ECO, Umberto. Lector in fabula: la cooperación interpretativa en el texto narrativo. 3.ed. Barcelona: Editorial Lumen, 1993.

ECO, Umberto. Seis passeios nos bosques da ficção. Lisboa: Gradiva, 2019.

ESCUDERO FREIRE, Carlos. Devolver el evangelio a los pobres: a proposito de Lc 1–2. Salamanca: Sigueme, 1978.

FITZMYER, Joseph A. El evangelio según Lucas. Tomo II: traducción y comentario – capítulos 1–8,21. Madrid: Cristiandad, 1987.

GERALDI, João Wanderley . O texto em sala de aula: leitura e produção. 3.ed. Campinas: Assoeste, 1984.

GRILLI, Massimo. A transfiguração do caminho: leitura de Mc 9,2-13 a partir da sua instância comunicativa. Revista Eclesiástica Brasileira, Petrópolis, v. 64, n. 253, p. 75-106, jan. 2004.

GRILLI, Massimo. Interpretação e ação: a instância pragmática do texto bíblico. In: GRILLI, Massimo; GUIDI, Maurizio; OBARA, Elzbieta M. Comunicação e pragmática na exegese bíblica. São Paulo: Paulinas, 2020. p. 21-56.

GUIDI, Maurizio. A questão contextual: a influência do contexto sobre o texto. In: GRILLI, Massimo; GUIDI, Maurizio; OBARA, Elzbieta M. Comunicação e pragmática na exegese bíblica. São Paulo: Paulinas, 2020. p. 57-91.

ISER, Wolfgang. The Implied Reader: patterns of communication in prose fiction from burnyan to beckett. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1974.

MANNS, Frédéric. Luc 2,41-50 temoin de la bar mitswa de Jesus. Marianum, Roma, v. 40, n. 121-122, p. 344-349, 1978.

MUÑOZ NIETO, Jesús María. Tiempo de anuncio: estudio de Lc 1,5-5,52. Taipei: Facultas Theologica S. Roberti Bellarmino, 1994.

NICCACCI, Alviero. Dall'aoristo all'imperfetto o dal primo piano allo sfondo. Un paragone tra sintassi greca e sintassi ebraica. Liber Annuus. Studium Biblicum Franciscanum, Jerusalém, v. 42, p. 85-108, 1992.

RODRIGUES, Márcia E. “En tois tou patrós mou” (Lc,2,49): a identidade messiânica de Jesus segundo Lc 2,41-52 (e Lc 4,16-30). 2019. Tese (Doutorado em Teologia) – Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia, Belo Horizonte, 2019.

RODRIGUES, Márcia Eloi. O Cristo pós-pascal na narrativa da infância segundo Lc 2,41-52. 2008. Dissertação (Mestrado em Teologia) – Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia, Belo Horizonte, 2008.

RODRÍGUEZ CARMONA, Antonio. Jesús comienza su vida de adulto (Lc 2,41-52). Estudios Bíblicos, v. 50, n. 1-4, p. 177-189, 2ª época 1992.

SCHÜRMANN, Heinz. Commentario teológico del nuovo testamento: il vangelo di Luca. Brescia: Paideia, 1983.

VALENTINI, Alberto. Vangelo d’infanzia secondo Luca: riletture Pasquali delle origini di Gesù. Bologna: Dehoniane, 2017.

Published

2023-12-29

How to Cite

RODRIGUES, Márcia Eloi. The reader’s path of Lk 2,41-52. Fronteiras - Revista de Teologia da Unicap, Recife, PE, Brasil, v. 6, n. 2, p. 190–213, 2023. DOI: 10.25247/2595-3788.2023.v6n2.p190-213. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/fronteiras/article/view/2480.. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

81-90 of 102

You may also start an advanced similarity search for this article.