Philosophy on cene at school: the resource of theater from the paradigm of intersubjectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2025.v25n1.p49-64

Keywords:

Expressiveness, Intersubjectivity; teaching philosophy.

Abstract

The intention of this article is to think about a methodological resource in the teaching of philosophy that can assume intersubjectivity in school as a guiding principle. Therefore, the reflection starts from the Habermasian reading on instrumental rationality – whose purpose is world domination – to highlight the collaborative function that communicative action can highlight in rational construction and in the reestablishment of the fundamental role that language has in human formation. Therefore, it is important to consider the discursivity evidenced not from the perspective of an observer, but in the intersubjective participation of the action by the subjects in the school environment. Using the text from book VII of the Work "The Republic" by the philosopher Plato, in the context of the classroom we developed an adaptation of the Platonic text to be used in a discursive activity through theater, which we will reinterpret the dramaturgical action regarding the linguistic turnaround. Therefore, we highlight the main intention of this work, which is to report the discursive experience through theatrical resources and encouraged by the teaching of philosophy in the daily life of a public school in the state of Alagoas.

Downloads

Author Biographies

  • Anderson Lima, Universidade Federal de Alagoas

    Graduado em Filosofia Licenciatura pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Doutorando em Educação - PPGE/UFAL. Professor efetivo da disciplina de Filosofia na Secretaria de Educação de Alagoas desde 2014. Atualmente, exercendo a função de diretor adjunto na Escola Estadual Professor Manoel Gentil do Vale Bentes - Satuba / AL. Pesquisa os temas de Filosofia e Educação, Formação de Professores de Filosofia, Ensino de Filosofia

  • Anderson Alencar , Universidade Federal de Alagoas

    Licenciado em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco, Bacharel em Teologia pelo Centro Unisal - Campus Pio XI (São Paulo), Graduando em Psicologia pela Faculdade Estácio - Maceió- Alagoas. Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto/Portugal. Pós-Doutorado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Alagoas. Foi Diretor Executivo da Faculdade Salesiana do Nordeste e Diretor Pedagógico do Instituto Salesiano de Filosofia em Recife. Integra como Pesquisador o Grupo de Investigação em Teoria Crítica da Universidade de Valência-Espanha, sob a direção do Professor Dr. Benno Herzog. Membro do IBDFAM ( Instituto Brasileiro do Direito de Família) No Estado de Alagoas- Pertence no âmbito deste Instituto à Comissão da Criança e do Adolescente). Exerceu a função de Coordenador do Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Federal de Alagoas. Membro do Conselho Editorial da Edufal( Editora da Universidade Federal de Alagoas). Atualmente é PROFESSOR e PESQUISADOR DO MESTRADO E DOUTORADO EM EDUCAÇÃO DO PPGE/CEDU/UFAL; Membro do CONSELHO EDITORIAL da Revista Eletrônica - COGNITIO da PUC SÃO PAULO; Membro da Sociedade Brasileira de Teologia Moral. Membro do Corpo Editorial da Revista Filosofia e Educação da UNICAMP. Pesquisa as seguintes áreas: A) EDUCAÇÃO Infâncias, Violências e Privação; b) Reconhecimento, Comportamentos Antissociais, Traumas e Invisibilidades. B) PSICOLOGIA - Psicanálise Infantil de Donald Winnicott, Neuropsicologia,. Avaliação Psicológica em contexto Hospitalar e da Saúde. C)FILOSOFIA: Teoria Crítica; Epistemologias, Hermenêutica e Bioética

References

ARAGÃO, Lúcia M. Razão comunicativa e teoria social crítica em Jürgen Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997.

COUTINHO, Maria de S. P. Racionalidade comunicativa e desenvolvimento humano em Jürgen Habermas: bases de um pensamento educacional. Lisboa: Colibri, 2002.

OLIVEIRA, Ana L. B. Teatro e Filosofia. In: TOMAZETTI, Elisete M. (org.). Filosofia no ensino médio: experiências com cinema, teatro, leitura e escrita a partir do PIBID. São Leopoldo: Oikos, 2012. p. 93-114.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Tradução: Luiz Sergio Repa. Rodnei Nascimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo In: racionalidade da ação e racionalização social. Tradução: Paulo Astor Soethe. São Paulo: Martins Fontes, 2012a.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990. Biblioteca Tempo Universitário; n. 90. (Série Estudos Filosóficos).

LIMA, João Francisco. Reconstrução da tarefa educativa: uma alternativa para a crise e a desesperança. Porto Alegre: Mediação, 2003.

LIMA, José Anderson de Oliveira. O ensino de Filosofia por uma perspectiva dialógica: a competência discursiva como caminho para intersubjetividade no âmbito escolar. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) – Programa de Pós-graduação em Filosofia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

PLATÃO. A república. 7. ed. Tradução: Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1993.

PIZZI, Jovino. Ética do discurso: a racionalidade ético-comunicativa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1994.

PRESTES, Nadja M. Hermann. Educação e Racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

Published

2025-03-10

How to Cite

LIMA, Anderson; ALENCAR , Anderson. Philosophy on cene at school: the resource of theater from the paradigm of intersubjectivity. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 25, n. 1, p. 49–64, 2025. DOI: 10.25247/P1982-999X.2025.v25n1.p49-64. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2631.. Acesso em: 17 mar. 2025.

Similar Articles

1-10 of 122

You may also start an advanced similarity search for this article.