The The relevance of popular culture and citizen education from a philosophical perspective
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2025.v25n1.p127-142Keywords:
education, popular culture, civic education, philosophyAbstract
Educational practice encounters extremely complex biases and nuances that converge in everyday school life and especially in the classroom. Culture is necessary to form a fruitful environment for research and investigation for anyone who aspires to find a successful path to educational practice. In this scenario of constant search for understanding social dynamics, pedagogical currents, applicable ideologies and philosophies, this article proposes to study the relevance of popular culture and citizenship education from a philosophical perspective. The referenced study intends to reflect on the educational process and the insertion of popular culture in pedagogical praxis, as well as its conjunction with the concept and understanding of citizenship education from a philosophical perspective. Through Gramsci's thought, the cut expresses the relevance regarding the necessary use of popular culture as a didactic element to achieve a holistic and preparatory education for the insertion and training of a student to assume the role of citizen in a diverse society. plural form.
Downloads
References
AGUIAR, Vera Teixeira (coord), Era uma vez... na escola: formando educadores para formar leitores. Belo Horizonte: Formato, 2001.
AGUIAR, Vera Teixeira. Cultura popular: românticos e folcloristas. São Paulo: PUC-SP, 1984.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Sociedade, cotidiano escolar e cultura(s): uma aproximação. Educ. Soc., 79, p. 125-161, 2002.
DURIGUETTO, Maria Lúcia. A questão dos Intelectuais em Gramsci. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 118, p. 265-293, abr./jun. 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Moraes, 1980. 102 p.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREITAS, Fátima e Silva de. A diversidade cultural como prática na educação. 1. ed. Curitiba: IBPEX, 2011.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
GRAMSCI, A. Caderno 27 (1935): observações sobre o “folclore”. In: Cadernos do cárcere. v. 6. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
GUIMARÃES, L. A. P. Memória, educação e folclore: O Pensamento de Professores e Folcloristas no movimento folclórico brasileiro da década de 1950. Revista Episteme Transversalis. Rio de Janeiro, v. 2, 2012. Disponível em: http://revista.ugb.edu.br/index.php/episteme/article/view/48. Acesso em: 8 set. 2023.
MARTINS, Lívia. Folclore na escola preserva cidadania. Universidade Metodista de São Paulo. Disponível em: HTTP://www.metodista.br/cidadania/numero23/folclore-na-escola-preserva-cidadania/ Acesso em: 12 out. 2014.
MEGALE, Nilza Botelho. Folclore brasileiro. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
RIO DE JANEIRO. Carta do folclore brasileiro. 31 de agosto de 1951 - Renato Almeida, Presidente - Cecília Meireles, Secretária-Geral. Publicado no 1° volume dos Anais do I CONGRESSO BRASILEIRO DE FOLCLORE - 22 a 31.8.51.
SALVADOR. Carta do folclore brasileiro. Congresso VIII do Folclore Brasileiro desenvolvido em Salvador Bahia em dezembro de 1986.
SILVA, Ezequiel Theodoro da. Hora da leitura. São Paulo, 2003. Disponível em: HTTP://revistaescola.abril.com.br/edicoes/0160/aberto/mt246410.shmtl Acesso em: 8 set. 2023.
SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV Escola. SEED. MEC. Brasília, 2008. p. 33.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias curriculares. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diego Alves da Silva, Gabriel Kafure da Rocha, Aurélio Secundo Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.













