The The relevance of popular culture and citizen education from a philosophical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2025.v25n1.p127-142

Keywords:

education, popular culture, civic education, philosophy

Abstract

Educational practice encounters extremely complex biases and nuances that converge in everyday school life and especially in the classroom. Culture is necessary to form a fruitful environment for research and investigation for anyone who aspires to find a successful path to educational practice. In this scenario of constant search for understanding social dynamics, pedagogical currents, applicable ideologies and philosophies, this article proposes to study the relevance of popular culture and citizenship education from a philosophical perspective. The referenced study intends to reflect on the educational process and the insertion of popular culture in pedagogical praxis, as well as its conjunction with the concept and understanding of citizenship education from a philosophical perspective. Through Gramsci's thought, the cut expresses the relevance regarding the necessary use of popular culture as a didactic element to achieve a holistic and preparatory education for the insertion and training of a student to assume the role of citizen in a diverse society. plural form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Diego Alves da Silva, Instituto Federal do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE), Petrolina, PE

    Mestrando em Filosofia pelo Mestrado Profissional em Filosofia (PROF-FILO), Núcleo IFSertãoPE, Petrolina, Pernambuco, Brasil

  • Gabriel Kafure da Rocha, Instituto Federal do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE), Petrolina, PE

    Graduação em Filosofia: Licenciatura e Bacharelado pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Especialização em Metodologia do Ensino Superior na UFMA. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ética e Epistemologia da UFPI. Doutorado em Filosofia pela UFRN. Pós-doutorado no PPG Sociedade, Cultura e Fronteiras da Unioeste. Professor efetivo do Instituto Federal do Sertão Pernambucano em Petrolina - PE, Campus Zona Rural e Docente Permanente nos PPGs Mestrado Profissional em Educação Tecnológica PROF-EPT Salgueiro IFSertãoPE, no PPGFIL UECE. Atualmente coordena o Núcleo do Mestrado Profissional em Filosofia PROF-FILO IFSertãoPE. Editor-chefe das revistas: Kalagatos, Cadernos Cajuína e Cacto - Ciência, Arte, Comunicação em Transdisciplinaridade Online.

  • Aurélio Secundo Ferreira, Instituto Federal do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE), Salgueiro, PE

    Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica pelo PROFEPT, IFSertãoPE - Salgueiro, Pernambuco, Brasil

     

References

AGUIAR, Vera Teixeira (coord), Era uma vez... na escola: formando educadores para formar leitores. Belo Horizonte: Formato, 2001.

AGUIAR, Vera Teixeira. Cultura popular: românticos e folcloristas. São Paulo: PUC-SP, 1984.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Sociedade, cotidiano escolar e cultura(s): uma aproximação. Educ. Soc., 79, p. 125-161, 2002.

DURIGUETTO, Maria Lúcia. A questão dos Intelectuais em Gramsci. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 118, p. 265-293, abr./jun. 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Moraes, 1980. 102 p.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREITAS, Fátima e Silva de. A diversidade cultural como prática na educação. 1. ed. Curitiba: IBPEX, 2011.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

GRAMSCI, A. Caderno 27 (1935): observações sobre o “folclore”. In: Cadernos do cárcere. v. 6. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

GUIMARÃES, L. A. P. Memória, educação e folclore: O Pensamento de Professores e Folcloristas no movimento folclórico brasileiro da década de 1950. Revista Episteme Transversalis. Rio de Janeiro, v. 2, 2012. Disponível em: http://revista.ugb.edu.br/index.php/episteme/article/view/48. Acesso em: 8 set. 2023.

MARTINS, Lívia. Folclore na escola preserva cidadania. Universidade Metodista de São Paulo. Disponível em: HTTP://www.metodista.br/cidadania/numero23/folclore-na-escola-preserva-cidadania/ Acesso em: 12 out. 2014.

MEGALE, Nilza Botelho. Folclore brasileiro. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

RIO DE JANEIRO. Carta do folclore brasileiro. 31 de agosto de 1951 - Renato Almeida, Presidente - Cecília Meireles, Secretária-Geral. Publicado no 1° volume dos Anais do I CONGRESSO BRASILEIRO DE FOLCLORE - 22 a 31.8.51.

SALVADOR. Carta do folclore brasileiro. Congresso VIII do Folclore Brasileiro desenvolvido em Salvador Bahia em dezembro de 1986.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Hora da leitura. São Paulo, 2003. Disponível em: HTTP://revistaescola.abril.com.br/edicoes/0160/aberto/mt246410.shmtl Acesso em: 8 set. 2023.

SILVA, René Marc da Costa. Cultura popular e educação: salto para o futuro. TV Escola. SEED. MEC. Brasília, 2008. p. 33.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias curriculares. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Published

2025-02-27

How to Cite

SILVA, Diego Alves da; ROCHA, Gabriel Kafure da; FERREIRA, Aurélio Secundo. The The relevance of popular culture and citizen education from a philosophical perspective. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 25, n. 1, p. 127–142, 2025. DOI: 10.25247/P1982-999X.2025.v25n1.p127-142. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2522.. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 157

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)