The relationship between Satisfaction and Interest related to the Aesthetic Judgment in Immanuel Kant’s Critique of Aesthetic Judgment
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n1.p48-63Keywords:
Immanuel Kant, aesthetic, aesthetic judgment, judgment of taste, satisfaction and interestAbstract
This article aims to present a reading of the first paragraphs of Immanuel Kant’s Critique of Aesthetic Judgment and the conceptualization about the beauty, pleasurable and good, and the relation there is between satisfaction and interest in the judgment of taste. Its motivation is due to the philosophical relevance that both the author and the topic represent in the framework of the philosophical renewal of his time and nowadays. With this central intention, this work seeks to disclose, in an explanatory way, all logical chains of the proposed Kantian thinking, to facilitate its understanding. The content was exposed based on a hermeneutic analysis of the book Critique of the Power of Judgment. As a result of the research, an excellent logical link was observed in the author's argument, defending the thinking about the judgment of taste and an expert work of conceptualization regarding beauty, pleasant and good. This research concludes by revealing that many of the aesthetic relations presented can be associated to both the faculty of thinking and the feeling developed between object and subject; thus, making it possible the advance of the research to a more comprehensive topic.
Downloads
References
BRAGA, Eduardo Cardoso. As características do julgamento acerca do belo segundo Kant. Disponível em: http://www.edubraga.pro.br/estetica-aesthetics/as-caracteristicas-do-julgamento-acerca-do-belo-segundo-kant/. Acesso em: 29 out. 2020.
DAMASCENO, Julie Christie. A estética kantiana: o belo, o sublime e a arte. Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/18840-Texto%20do%20artigo-95302-1-10-20160329.PDF. Acesso em: 5 nov. 2020.
KANT, Immanuel. Crítica da faculdade de julgar. Tradução: Fernando Costa Mattos. Petrópolis: Vozes, 2016.
KANT, Immanuel. Crítica da faculdade de julgar. Tradução: Fernando Costa Mattos. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2016.
PERES, Daniel Tourinho. Juízo estético, juízo político e imaginação em Kant. Disponível em: https://blog.ufba.br/kant/files/2010/02/Ju%C3%ADzo-Est%C3%A9tico-Ju%C3%ADzo-Pol%C3%ADtico-e-Imagina%C3%A7%C3%A3o-em-Kant.pdf. Acesso em: 15 out. 2020.
SANTOS, Rone E. Sobre o lugar do juízo de gosto na estética kantiana. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/existenciaearte/Edicoes/3_Edicao/Rone%20E%20Santos%20FILOSOFIA.pdf . Acesso em: 3 nov. 2020.
SANTOS, Leonel Ribeiro. A concepção kantiana da experiência estética: novidades, tensões e equilíbrios. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/trans/v33n2/v33n2a04.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.
SENA, Carolina Miranda. Filosofia da arte e teoria estética: um debate entre Hegel em Kant. Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/9325-Texto%20do%20artigo-30336-1-10-20191016.pdf. Acessado em: 28 dez.2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ítalo Rafael França Rio Tinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Ágora Filosófica o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), desde que reconheça e indique a autoria e a publicação inicial nesta Revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento depois da conclusão de todo processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).