In Search of the Parresiast Educator

Ethical, True and Aleturgic

Authors

  • Yvisson Gomes dos Santos UFAL

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2021.v21n3.p198-218

Keywords:

Foucault, Parrhesia, Alertugia, Ethic

Abstract

This article deals, in the form of notes, about Michel Foucault's incursions regarding the parrhesiast subject/educator. We understand parrhesia as telling the truth frankly and passing through the “last Foucault” – the one who researched modes of subjectivation and ethics through the biases of alerturgia, which is self-care and self-practices. We observe that Foucauldian discourses on the theme of parrhesia closely touch a teleology of the subject of morality, with the educator being the one who must act in accordance with such an expedient. Understanding through Michel Foucault's readings what should be done and what should be avoided in order not to stop being a parrhesiast subject in his pragmatic conception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, F. P. A atividade intelectual: o modelo socrático. In.: “Foucault”: a coragem da verdade. F. Gros (Org). São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

ARISTÓTELES. “Retórica”. São Paulo: Rideel, 2007 (Coleção biblioteca clássica).

BRANDÃO, H. H. N. “Introdução à análise do discurso”. Campinas: Unicamp, 2007.

CASTRO, E. “Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores”. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

FOUCAULT, M. “A coragem da verdade” (O Governo de Si e dos Outros II). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011b.

FOUCAULT, M. “A ordem do discurso”: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24. ed. São Paulo: Loyola, 2011a.

FOUCAULT, M. Lacan: o “libertador da psicanálise”. In. “Ditos e Escritos 1”: Foucault: problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2014.

FOUCAULT, M. “O que é um autor? ” Trad. António F. Cascais e Eduardo Cordeiro. 6. ed. Lisboa: Nova Vega, 2006.

FREITAS, A. S. A parresía pedagógica de Foucault e a reativação da noção de cuidado de si. In.: BARBALHO, J. I. S (Org). “Foucault”: história, ética e subjetivação. Maceió: EDUFAL, 2015.

GROS, F. Introdução: a coragem da verdade. In.: GROS, F. (Org). “Foucault”: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola, 2004

GROS, F. Sujet Moral et soi éthique chez Foucault. In.: FOUCAULT, M. ‘Subjectivité et Vérité’. Paris: Gallimard, 2014.

KOAN, W. “Sócrates e a educação”: o enigma da filosofia. São Paulo: Autêntica, 2011.

MACHADO. R. “Impressões de Michel Foucault”. São Paulo: N-1 Edições, 2017.

NOGUEIRA-RAMIREZ, C. E. N. Foucault profesor. “Revista Educación y Pedagogía”, n. 55, p. 131-149, 2009. Disponível em: <https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9762.> Acesso em: 29 out. 2021.

PLATÃO. “Apologia de Sócrates”. Trad. Manuel de Oliveira Pulquério. Edições 70. Lisboa, 2009.

PRADEAU, J. F. O sujeito antigo de uma ética moderna. In.: “Foucault”: a coragem da verdade. F. Gros (Org). São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

REVEL, J. “Dicionário Foucault”. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2011.

SANTOS, G. S. “Da parresía à realidade”: pensando a constituição docente na educação matemática contemporânea. [s.d]. Disponível em Acesso em: 10 jan. de 2019.

SÓFOCLES. “Rei Édipo”. Trad. Flávio Ribeiro de Oliveira. São Paulo: Odysseus, 2012.

Published

2021-12-29

How to Cite

GOMES DOS SANTOS, Yvisson. In Search of the Parresiast Educator: Ethical, True and Aleturgic. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 21, n. 3, p. 198–218, 2021. DOI: 10.25247/P1982-999X.2021.v21n3.p198-218. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2052.. Acesso em: 29 jun. 2024.

Similar Articles

1-10 of 106

You may also start an advanced similarity search for this article.