INTERNET COMO ESPAÇO DE DIÁLOGO ENTRE AS RELIGIÕES: OBSERVATÓRIO TRANSDISCIPLINAR DAS RELIGIÕES "Internet as a dialogue space between religions: Transdisciplinary Observatory of Religions"
DOI :
https://doi.org/10.25247/paralellus.2015.v6n13.pp.%20331-346Mots-clés :
Ensino religioso. Audiovisual. Web. Diálogo inter-religioso. Transdisciplinaridade. Religious education. Audiovisual. Web. Interreligious dialogue. Transdisciplinary.Résumé
O artigo apresenta pesquisas e vivências desenvolvidas pelo Grupo de Pesquisa Religiões, Identidades e Diálogos, que resultou na realização de um Observatório Transdisciplinar das Religiões do Recife, veiculado na Web. O site disponibiliza pesquisas, material didático e vídeos sobre as diversas tradições religiosas presentes em Pernambuco. A teoria da Modulação, do pesquisador francês da comunicação religiosa, Pierre Babin, e a Transdisciplinaridade, do pesquisador romeno Barsarab Nicolescu, são os referencias de conhecimento para esta reflexão sobre a Internet como espaço de diálogo entre as religiões e vivência da experiência do sagrado na cultura contemporânea, marcada pela tecnologia eletrônica, onde o fluxo de imagens e de sons gera novas formas de compreensão do Real e da Realidade.
Palavras-chave: Ensino religioso. Audiovisual. Web. Diálogo inter-religioso. Transdisciplinaridade.
Abstract
The article presents research and experiences developed by the Research Group Religions, identities and dialogue, which resulted in achieving an Transdisciplinary Observatory of Recife’s Religions, posted on the Web. The site provides research, educational materials and videos about the different religious traditions present in Pernambuco. The Modulation theory, of the French researcher of religious communication, Pierre Babin, and the Transdisciplinary, of the Romanian researcher Barsarab Nicolescu, are the references of knowledge to this reflection on the Internet as a space for dialogue between religions and sacred experience in contemporary culture, marked by electronic technology, where the flow of images and sounds creates new ways of understanding of the Real and Reality.
Keywords: Religious education. Audiovisual. Web. Interreligious dialogue. Transdisciplinary.
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