Light and darkness
indigenous religious representations in music and painting
DOI:
https://doi.org/10.25247/hu.2024.v11n21.p266-283Keywords:
Iconography, Indigenous, Religions, SoundAbstract
We start from the analysis of two works, one song and one painting, as our objects of study: "O Índio do Senhor", by Sebastião da Costa Maciel Junior and Josias de Aguiar Teixeira, performed by singer Cristina Mel, and the historical oil painting "Primeira Missa no Brasil" by artist Victor Meirelles. The caricatured and derogatory representations of aspects related to Indigenous peoples' religions, through processes that reduce their beliefs, will be addressed as the core of our discussions. The objective of this study, therefore, is to critically analyze how the particularities, especially the religious aspects, of these cultures, rich in beliefs, rituals, and symbols, are represented in these artistic media. The importance of the research is to question what type of information has been perpetuated in the different means of cultural expression throughout history. We adopt as methodology, initially, a critical/descriptive analysis of the song's lyrics and the painting, subsequently correlating it with a qualitative analysis, of a bibliographic nature, in which Blacking (2007), Couto (2009), Florêncio (2016), Giucci (1993), Hall (2016), Laraia (2005), Panofsky (2017), Peixoto (2023), and Rosa (2016) were consulted in order to better structure the discussion and provide the necessary theoretical subsidies for the research.
Downloads
References
BLACKING, John. Música, cultura e experiência. Cadernos de Campo (São Paulo-1991), v. 16, n. 16, p. 201-218, 2007. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50064/55695>. Acesso em: 26 de ago. de 2024.
COUTO, Maria de Fátima Morethy. Imagens eloquentes: a primeira missa no Brasil. Artcultura: Revista de História, Cultura e Arte, v. 10, n. 17, p. 159-171, 2009. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/3230>. Acesso em: 10 de ago. de 2024.
DERRIDA, Jacques. Positions. Chicago, IL: University of Chicago Press, 1981.
DURKHEIM, Emile. Formas elementares da vida religiosa. São Paulo: Paulinas, 1989.
FLORÊNCIO, Roberto Remígio. Índio Cara Pálida ou Cara de Índio: Uma Breve Análise dos Discursos sobre a Temática Indígena das Letras de Música Popular Brasileira. Opará: Etnicidades, Movimentos Sociais e Educação, v. 4, n. 5, p. 35-46, 2016. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/opara/article/view/ARTOPR16.1.2>. Acesso em: 30 jul. 2024.
GIUCCI, Guillermo. Sem fé, lei ou rei: Brasil de 1500-1532. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Apicuri, 2016.
IBRAM. Instituto Brasileiro de Museus – Ministério do Turismo. Primeira missa no Brasil, de Victor Meirelles, chega a Brasília para exposição. 2012. Disponível em: <https://antigo.museus.gov.br/a-primeira-missa-no-brasil-de-victor-meirelles-chega-a-brasilia-para-exposicao/>. Acesso em: 05 de out. de 2024.
LARAIA, Roque de Barros. As religiões indígenas: o caso tupi-guarani. Revista USP, São Paulo, n. 67, p. 6-13, 2005. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13451>. Acesso em: 24 de ago. de 2024.
MEL, Cristina. Música: O índio do senhor. Compositores: Sebastião da Costa Maciel Junior e Josias de Aguiar Teixeira. 2012. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=oWv6T4k_ZIE&t=2s>. Acesso em: 24 de ago. de 2024.
MONTEIRO, John Manoel. Armas e Armadilhas: história e resistência dos índios. In: NOVAES, Adauto (org.). A outra margem do ocidente. São Paulo, Companhia da Letras, 1999. p. 237-249.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2017.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Editora Perspectiva, 1977.
PEIXOTO, José Adelson Lopes. Minha identidade é meu costume: religião e pertencimento entre os indígenas Jiripankó – Alagoas. Palmeira dos Índios: GPHIAL, 2023.
ROSA, Vanessa Costa da. A primeira missa do Brasil sob o olhar do presente. XXXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte: arte em ação. Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2016. p. 754-765. Disponível em: <http://www.cbha.art.br/coloquios/2016/anais/pdfs/4_vanessa%20costa.pdf>. Acesso em: 25 de ago. de 2024.
SANTOS, Renata. A Primeira missa e a reprodutibilidade da imagem: um estudo de caso. In: TURAZZI, Maria Inez (org.). Victor Meirelles – novas leituras. Florianópolis, SC: Museu Victor Meirelles/ IBRAM/ MinC; SP: Studio Nobel, 2009.
SOARES, Brunemberg da Silva; PEIXOTO, José Adelson Lopes. Cara De Índio: Diferentes Visões Sobre os Xukuru-Kariri em Palmeira dos Índios. REVEXT - Revista de Extensão da Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL, v. 2, n. 1, p. 279-290, 2017. Disponível em: <https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/revext/article/view/139>. Acesso em: 29 de ago. de 2024.
TAVARES, Elaine. Darcy Ribeiro e os povos indígenas: acertos e equívocos. Rebela, v. 8, n. 1, 2018. p. 156-164. Disponivel em: <https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/rebela/article/view/3979>. Acesso em: 17 de set. de 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 HISTÓRIA UNICAP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Concedo a Revista História Unicap o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.
Também aceito submeter o trabalho às normas de publicação da Revista História Unicap acima explicitadas.














A História Unicap está licenciada com uma licença