Memories of normal school students on physical education teaching at Instituto de Educação Assis Brasil

aspects of feminization of teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2023.v10n20.p199-219

Keywords:

Memory, Normal School Students, Feminization, Physical Education

Abstract

The present text aims to analyze school practices related to the subject of Physical Education performed in the Teaching Course of Instituto de Educação Assis Brasil, city of Pelotas, state of Rio Grande do Sul), during the period of the civil-military dictatorship in Brazil, through the memories of teachers and normal students from the aforementioned institution. Since this research focuses on women’s memories – students and teachers –, this work is based on research on feminization, using authors such as Almeida (1998), Chamon (2006), Del Piore (2014), Louro (2014), Tambara (1998) and Vidal and Carvalho (2001), who discuss this category of study. The findings indicate that normal school students’ memories on the subject of Physical Education evidence existing corporal practices of control of students in that context.

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Author Biographies

  • Patrícia Weiduschadt, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

    Atualmente atua profissionalmente como Professora Efetiva da Universidade Federal de Pelotas, lotada no Departamento de Fundamentos da Educação- Faculdade da Educação e como pesquisadora no Programa de Pós Graduação em Educação da mesma unidade, coordenando a Linha de Pesquisa 1- Filosofia e História da Educação; Vice diretora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (2019-2020). É parecerista ad hoc de várias revistas no campo da história da educação, da história e da religião. Editora da Revista História da Educação (RHE), qualis A1 na área da História da Educação. Professora do Programa de Pós Graduação em Hisória/UFPEL.

  • Tania Nair Alvares Teixeira, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE / FaE / UFPel). É membro do Grupo de Pesquisa Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (CEIHE). Possui mestrado (2018) e especialização (2004) em Educação pela Universidade Federal de Pelotas.

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Published

2023-12-29

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How to Cite

WEIDUSCHADT, Patrícia; ALVARES TEIXEIRA, Tania Nair. Memories of normal school students on physical education teaching at Instituto de Educação Assis Brasil: aspects of feminization of teaching. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 10, n. 20, p. 199–219, 2023. DOI: 10.25247/hu.2023.v10n20.p199-219. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/2396.. Acesso em: 22 dec. 2024.

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