Child Labour revealed by the free-art competition

na analysis of the drawings produced by children and adolescents in Pernambuco

Authors

  • Lucas Paes do Amaral Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Viviane Maria da Silva Pimentel Amorim Rabello Centro Universitário Internacional - UNINTER
  • José Almir do Nascimento Universidade de Pernambuco (UPE)

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2022.v9n17.p138-154

Keywords:

Rights of children and adolescents, public policies, child labour

Abstract

This article makes a brief discussion about children's protagonism reverberated in the construction of drawings, within the scope of the 9th Arte-Livre contest, which thematized "Children's work is not legal". The objective is to discuss how children and adolescents represent the implications of the exploitation of child labor in their daily lives. To interpret the data, we performed a descriptive analysis of three drawings by children who competed with each other in this contest. These works played an important role in the expression of the cosmovision of this segment on violations of the rights of children and adolescents, allowing them to take a critical position on child labor and allowing the Pernambuco Council for the Defense of the Rights of Children and Adolescents to have subsidies to the deliberation on the construction of policies for integral protection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucas Paes do Amaral, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

    Licenciado em história, cursa mestrado em Direitos Humanos pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). É vinculado ao Laboratório de História das Infâncias (LAHIN-UFRPE) e Escola de Conselhos de Pernambuco. Militante do Movimento Luta por Teto, Terra e Trabalho (MLTT).

  • Viviane Maria da Silva Pimentel Amorim Rabello, Centro Universitário Internacional - UNINTER

    Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER e pós-graduada em Alfabetização e Letramento pela mesma instituição.

  • José Almir do Nascimento, Universidade de Pernambuco (UPE)

    Professor Adjunto da Universidade de Pernambuco e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco (UPE), é pesquisador do Grupo de Pesquisas em Educação e Sociologia (SODÉ - UPE).

References

AIDAR, Laura. O que é Arte?. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/o-que-e-arte/. Acesso em: 04 dez. 2021.

AMORIM, M. O discurso da dança e o conceito de gênero – alguns elementos de leitura. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, [S. l.], v. 15, n. 2, p. Port. 64–96 / Eng. 67, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/42617. Acesso em: 08 jan. 2022.

ARANHA, Carmen Sylvia Guimarães; BRITO, Amaury C.; ROSATO, Alex. Cultura de visualidades: aproximações da linguagem artístico-visual. In: Espaços da mediação. São Paulo. MAC-USP, p. 37-58, 2011. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/37523191.pdf. Acesso em: 08 jan. 2022.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei Federal 8.069 de 13 de julho de 1990.

SILVA, Silvio Profirio da. O texto visual, afinal, o que é?. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/14/22/o-texto-visual-afinal-o-que-eacute. Acesso em: 08 jan. 2022.

CEDCA-PE. Regulamento da 9ª edição do concurso arte – livre. Disponível em: https://static1.leiaja.com/sites/default/files/anexos/2014/07/11/regulamento_arte_livre_2014_-_com_errata.pdf .Acesso em: 08 jan. 2022.

PAGANINI, Juliana. O trabalho infantil no Brasil: uma história de exploração e sofrimento. Amicus Curiae V.5, N.5 (2008), 2011.

PERES, Lucas. GIOVANA, Carla. Ciência e Arte: estabelecendo interfaces em novos territórios de aprendizagem. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9bQqPm0rzRI&t=1s. Acesso em: 23 dez. 2021.

PRIORE, Mary Del (org.). História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto.1999.

RAMOS, Fábio Pestana. A história trágico-marítima das crianças nas embarcações portuguesas do século XVI. In: PRIORE, Mary Del (Org). História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 1999.

MOURA, Esmeralda Blanco Bolsonaro de. A história trágico-marítima das crianças nas

embarcações portuguesas do século XVI. In: PRIORE, Mary Del (Org). História das

Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 1999.

Published

2022-11-30

How to Cite

AMARAL, Lucas Paes do; RABELLO, Viviane Maria da Silva Pimentel Amorim; NASCIMENTO, José Almir do. Child Labour revealed by the free-art competition: na analysis of the drawings produced by children and adolescents in Pernambuco. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 9, n. 17, p. 138–154, 2022. DOI: 10.25247/hu.2022.v9n17.p138-154. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/2095.. Acesso em: 19 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 33

You may also start an advanced similarity search for this article.