Child Labour revealed by the free-art competition
na analysis of the drawings produced by children and adolescents in Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.25247/hu.2022.v9n17.p138-154Keywords:
Rights of children and adolescents, public policies, child labourAbstract
This article makes a brief discussion about children's protagonism reverberated in the construction of drawings, within the scope of the 9th Arte-Livre contest, which thematized "Children's work is not legal". The objective is to discuss how children and adolescents represent the implications of the exploitation of child labor in their daily lives. To interpret the data, we performed a descriptive analysis of three drawings by children who competed with each other in this contest. These works played an important role in the expression of the cosmovision of this segment on violations of the rights of children and adolescents, allowing them to take a critical position on child labor and allowing the Pernambuco Council for the Defense of the Rights of Children and Adolescents to have subsidies to the deliberation on the construction of policies for integral protection.
Downloads
References
AIDAR, Laura. O que é Arte?. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/o-que-e-arte/. Acesso em: 04 dez. 2021.
AMORIM, M. O discurso da dança e o conceito de gênero – alguns elementos de leitura. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, [S. l.], v. 15, n. 2, p. Port. 64–96 / Eng. 67, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/42617. Acesso em: 08 jan. 2022.
ARANHA, Carmen Sylvia Guimarães; BRITO, Amaury C.; ROSATO, Alex. Cultura de visualidades: aproximações da linguagem artístico-visual. In: Espaços da mediação. São Paulo. MAC-USP, p. 37-58, 2011. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/37523191.pdf. Acesso em: 08 jan. 2022.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei Federal 8.069 de 13 de julho de 1990.
SILVA, Silvio Profirio da. O texto visual, afinal, o que é?. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/14/22/o-texto-visual-afinal-o-que-eacute. Acesso em: 08 jan. 2022.
CEDCA-PE. Regulamento da 9ª edição do concurso arte – livre. Disponível em: https://static1.leiaja.com/sites/default/files/anexos/2014/07/11/regulamento_arte_livre_2014_-_com_errata.pdf .Acesso em: 08 jan. 2022.
PAGANINI, Juliana. O trabalho infantil no Brasil: uma história de exploração e sofrimento. Amicus Curiae V.5, N.5 (2008), 2011.
PERES, Lucas. GIOVANA, Carla. Ciência e Arte: estabelecendo interfaces em novos territórios de aprendizagem. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9bQqPm0rzRI&t=1s. Acesso em: 23 dez. 2021.
PRIORE, Mary Del (org.). História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto.1999.
RAMOS, Fábio Pestana. A história trágico-marítima das crianças nas embarcações portuguesas do século XVI. In: PRIORE, Mary Del (Org). História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 1999.
MOURA, Esmeralda Blanco Bolsonaro de. A história trágico-marítima das crianças nas
embarcações portuguesas do século XVI. In: PRIORE, Mary Del (Org). História das
Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 HISTÓRIA UNICAP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Concedo a Revista História Unicap o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.
Também aceito submeter o trabalho às normas de publicação da Revista História Unicap acima explicitadas.